Gebruikersavatar
Salquenen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 15:50

"Spookraam" ???

zo nov 16, 2014 22:55

Beetje vreemd maar toch lastig probleem. Het rechterraam van mijn GT 1.9 JTD (2004) gaat steeds automatisch open. Eerst gebeurde dit alleen als ik de auto niet had afgesloten. Maar nu ook steeds als de auto is afgesloten. Net zelfs na 3 minuten ging hij in één keer naar beneden. Met dit weer is dat niet echt fijn.
De GT is van 2004 en had de functie van het op afstand openen en sluiten via de sleutel. Echter deze sleutels weken al enige tijd niet meer, ondanks nieuwe batterijen... Deze batterijen heb ik ondertussen verwijderd maar het probleem blijft.
Waar moet ik dit probleem zoeken ?

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: "Spookraam" ???

ma nov 17, 2014 10:16

Lastig probleem, ook om te zeggen waar het nu precies in zit.. er zijn naar mijn idee 2 onderdelen waar het fout kan gaan; de ene is het raamschakelaarpaneel in het bestuurdersportier, dit is namelijk een regeleenheid voor o.a. de raambediening, en is een onderdeel van het CAN-bus systeem van regeleenheden in de auto (soort van computernetwerk..).
Het andere onderdeel waar het mis zou kunnen gaan is de bedieningsunit van het raammechanisme in het rechterportier; dit is een soort relaisunit, die het signaal van het schakelaarpaneel omzet in een grote stroom welke de motor van het raammechanisme aandrijft.. ik heb even een plaatje opgesmurft zodat je kunt zien wat ik bedoel en waar deze ongeveer in het portier te vinden is, nr.10 in de afbeelding..

Afbeelding

Volgens mij maakt dit onderdeel ook deel uit van het CAN-bus netwerk, ik meen dat dit een soort D/A-converter (digitaal naar analoog) is, dat zou betekenen dat deze bij vervanging (net als het schakelaarpaneel in het bestuurdersportier) ''ingeleerd'' moet worden mbv een Examiner (merkspecifieke testkast). Ik denk dat je er verstandig aan doet om met dit probleem even bij een dealer langs te gaan.. Suc6!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”