Pagina 1 van 1

Blok Giulia echt kaduuk?

Geplaatst: do nov 13, 2014 19:16
door ikke
De motor van mijn ransaapje (een Giulia) lijkt sinds afgelopen week op 3 cilinders te lopen. Het ding heeft eerst nog wat liggen twijfelen tussen 3 a 4 cilinders, maar blijkt nu bij 3. Het lijkt mij een electrisch probleem, dus bobine geconroleerd, verdeler kap, en dingske wat daar in zit eventjes opgepoetst, en nu kabel van cilinder 4 verwisseld, en bougie verwisseld.

Het lijkt er op dat cilinder 4 geen ontsteking krijgt, maakt geen verschil als ik daar de bougiekabel uit trek, echter met andere bougie, en kabel is er geen verschil. Cilinder 4 heeft ook al sinds tijden maar de helft van de compressie, kan het zijn dat ik nu zit met het bekende gat in de zuiger cyndroom?.

Re: Blok Giulia echt kaduuk?

Geplaatst: do nov 13, 2014 19:22
door Zaagauto
Het echt gat-in-de-zuiger-syndroom komt door een lekke vacuumslang van je bekrachtiger (die trekt alleen op cilinder 4).

Dat gat zit dan recht onder de bougie en moet je met een lampje kunnen zien (na demontage van de bougie).

Re: Blok Giulia echt kaduuk?

Geplaatst: do nov 13, 2014 19:58
door ikke
Ik kan in het weekend pas iets met daglicht gaan zoeken, (en een lampje natuurlijk), maar tja, ik weet inderdaad dat dit de zuiger is waar het op mis kan gaan, en die al zwak was gebleken. Ik ben er een beetje bang voor, en nummer twee staat nog niet klaar om de nummer een Juul even af te lossen helaasch...

Re: Blok Giulia echt kaduuk?

Geplaatst: do nov 13, 2014 22:40
door Floor
Of een klep kapot?

Re: Blok Giulia echt kaduuk?

Geplaatst: za nov 15, 2014 17:22
door ikke
Na controle blijkt dat er geen gat in de vierde cilinder zit, yuy!, hoe kan ik controleren of er een klep kapot is?. Hoewel, ik toch echt vermoed dat het een electrisch probleem is, gezien het feit dat het juultje heel even tijdelijk heeft getwijfeld tussen vier, en drie cilinders.

Re: Blok Giulia echt kaduuk?

Geplaatst: za nov 15, 2014 20:02
door Dottore M
Compressie meten.

Weet je zeker dat een cilinder niet meedoet of loopt ie gewoon rot?

Re: Blok Giulia echt kaduuk?

Geplaatst: za nov 15, 2014 22:45
door Floor
Compressie meten.

Weet je zeker dat een cilinder niet meedoet of loopt ie gewoon rot?
Meten, soms kun je het ook horen als er lucht door de kapotte klep wordt geperst. Je zal toch wel de kop moeten lossen. :(

Re: Blok Giulia echt kaduuk?

Geplaatst: zo nov 16, 2014 07:30
door Alfajantje
Even de bougie van de 4de cilinder demonteren en op de motor leggen.
Dan even starten en kijken of hij vonkt.
Zo kan je uitsluiten of het al dan niet om een ontstekingsprobleem gaat.
In het beste geval ligt het aan de stroomverdeler.
En in het slechtste geval zal de kop eraf moeten vrees ik.

Re: Blok Giulia echt kaduuk?

Geplaatst: zo nov 16, 2014 21:23
door boessie
Heb je de hele zuiger kunnen bekijken of alleen het midden ervan ?
Het gat zit dikwijls aan de buitenkant van de zuiger (vuurrand).
Als je geen compressiemeter hebt kan je volgende test doen:
Duw je duim op het bougiegat en laat iemand de motor starten (met uitgeschakelde ontsteking).
Daarna zelfde op cil 3. Het verschil tussen een cilinder met (3) en zonder (4) compressie is duidelijk voelbaar
aan je duim. Hoeveel compressie je hebt is natuurlijk het betere nattevingerwerk #-o

Gunther

Re: Blok Giulia echt kaduuk?

Geplaatst: ma nov 17, 2014 12:54
door AlfettaOwner
Bougie controleren op vonk.
Indien geen vonk kabels en verdeelkap checken.
Indien goed verder met compressie..

Compressie meten.
Daarna olie op zuiger.
Nogmaals meten.
Bij groot verschil zuigerveren verdacht.
Bij weinig toch geen verschil verder met klepspeling..

Klepspeling checken en eventueel bijstellen.
In en uitgaand uiteraard.

Controleer ook je koelvloeistof dinges op sludge ivm lekke koppaking?

Re: Blok Giulia echt kaduuk?

Geplaatst: wo nov 26, 2014 16:18
door ikke
Thanks allen voor de tips, ik ben er mee bezig.