Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Garagevraag

ma nov 10, 2014 20:57

Buenasera alfisti,

Vraagje.. en bij voorbaat; moderators, als ik de rubriek niet goed heb, verplaats dit topic gerust! Ervaringen gevraagd, met bruggen. Ik woon in een gebied met weinig parkeerruimte, en heb een garage. Opgelost? Nee, want in de garage staan de sprint en de duc. Past geen normale auto bij. Garage is breed (3,95) en hoog (4,00), maar niet zo gek diep (4,95). Deuren slaan naar binnen open en 'scharen' dus dat kost ietsje diepte. Blijft 4,60 over. Huidige daily is 4,45 of zo, en past easy binnen.

Een sprint is iets van 4 meter of zo, dus past makkelijk. Duc past er dan nog naast, en daarnaast nog een werkbank en een stellingkastje etc. Maarja... Duc + Sprint + daily diesel passen niet tegelijk. Behalve misschien... in de hoogte.

Dan kom je al googlend op meerdere oplossingen:

zoiets:

Afbeelding

Voordeel: lekker compact.
Nadeel: Duur! En euh... hoe doe je dat met in- en uitstappen?

of zoiets:

Afbeelding

Voordeel: makkelijker in en uitstappen wordt het niet. ook leuk met sleutelen (doe ik misschien wel 2-3 keer per jaar... en dan nog niet eens altijd aan de onderkant?)
Nadeel: niet zo compact... past echt NET als ik het zo lees. Is het dan nog steeds handig?

of zoiets:

Afbeelding

Voordeel: compacter wordt het niet
Nadeel: hoe kom je uit de onderste auto dan?

Uitgaande in deze situatie (idealiter) van de sprint in de natte en koude maanden van het jaar hoog en droog in de garage, plek voor de daily eronder... motor ergens ernaast, bij voorkeur nog apart buiten te rijden zonder eerst een schuifspelletje met auto's te hoeven doen.

Iemand ervaring met dit soort situaties of dit soort bruggen en wat is handig of wat niet? En hoe stabiel is zo'n 2kolommer? Hoe diep/dik moet de vloer daarvoor zijn ivm verankering en zo? ZIe ik nog opties over het hoofd? Een éénkolommer wellicht? Heb ik wel eens gezien, maar die vind je niet 'zomaar' op internet. Alleen voor (hele) dure centjes. En zie de vraag van de vloer... kan dat zomaar?

Meedenken wordt gewaardeerd!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2174
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Garagevraag

ma nov 10, 2014 22:03

Beste Stof ,

Ik heb een twee kolommer in de garage!
Uitstappen is geen probleem aangezien de voorportieren net 3/4 voor de palen blijft waardoor de deuren ver genoeg open gaan om uit te stappen.
De armen aan zo'n brug zijn assymetrisch.
Korte armen naar voren en lange armen naar achteren.
Als je de auto achterstevoren erop zet heb je wel een uitstap probleem.

Een 4 kolommer neemt veel plek in maar heeft als voordeel dat je een mooi werkblad hebt bij werkzaamheden.
Als de wielen los moeten heb je hulp gereedschap nodig.

Een schaar hefbrug heb je voor "stalling" niets aan in mijn ogen.

Plaatje van mijn schuurtje!

Afbeelding

gr Jan

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Garagevraag

ma nov 10, 2014 23:20

Stof, ik heb zowel een 2- als een 4-kolommer staan en voor beide is wat te zeggen.

2-kolommer neemt minder plek op de vloer in maar is mi minder geschikt om een auto maanden aaneengesloten op omhoog te laten staan (kriksteunen of dorpels zijn daar in mijn ogen niet voor gemaakt, draagarmen ook niet denk ik)
Een 4 kolommer is dan een meer prominente oplossing mi. Is ook iets stabieler maar dat mag geen reden zijn, ook op een 2 kolommer is t goed en veilig klussen.
Vloerbelasting valt wel mee, we hebben hier op de gewenste plekken de betonvloer verwijderd en zelf in de grond gewapende steunen/poeren gestort (vnl omdat we geen idee hadden wat de conditie en opbouw van de vloer was, mn de laagdikte varieerde enorm en had zwz geen wapening erin)

Rondom een brug moet je ook wat ruimte houden als je ook wilt sleutelen en dan heb je bij een 4-kolommer meer plek nodig is mijn idee.

1-kolmmer is eigenlijk niks in dit vergelijk, mn maat heeft er één staan en ja 't is handiger dan op de grond liggen onder je auto' maar dat is t wel ongeveer.
Uitlaat van onder een auto halen in 1 deel? Vergeet t maar. Aandrijfas bij een rwd auto, idem. Remleiding vernieuwen van voor naar achter? Duhuh :evil: sukkelen ja. Plus dat, iig zijn 1poter, een serieus grove draagconstructie heeft waar je dus wel eerst overheen moet zien te raken met de voorste wielen (een wat lagere transaxle bv was altijd een kriem met balkjes en plankjes om m schade vrij erop te manouvreren)

Kom anders een keertje proefparkeren met je daily hiero... :wink:

Grtz,frank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2075
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Garagevraag

ma nov 10, 2014 23:35

Als je weinig sleutelt zou ik zeggen optie 1, anders een 2 kolommer. 4 kolommer neemt erg veel ruimte in en om te sleutelen zijn het ook draken.

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Garagevraag

do nov 13, 2014 15:53

Hmm, als ik de reacties zo lees is stallen (dat is het gedurende de winter in feite) op een 2kolommer niet zo'n aanrader. Kan me, los van het steunen op krikpunten of draagarmen, dat het in de lucht bungelen van de wielen en het uitrekken van veren/rubbers/etc niet bijdraagt aan de levensduur daarvan.

Dan; heeft iemand toevallig ervaring met het gebruik van een vierkolommer in een vrij beperkte, om niet te zeggen krappe, ruimte? En weet iemand of bij een vierkolommer de vier kolommen altijd op de uiterste hoeken moeten staan, of dat ze ook verder naar het midden kunnen? (ivm de deur van de garage naar de woning...)

Of zijn er nog mensen die zeggen nee joh, stallen op een 2kolommer kan echt heel prima! en zo ja, met welke argumenten of oplossingen dan?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Garagevraag

do nov 13, 2014 22:38

http://www.aardingparkingsystems.nl/cgi ... db=website" onclick="window.open(this.href);return false;
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Garagevraag

do nov 13, 2014 22:39

Of: http://www.astralift.nl/nl/nieuwbouw/au ... npark.html" onclick="window.open(this.href);return false;
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Garagevraag

do nov 13, 2014 23:24

Stof gooi gewoon je rolmaat een keer achterin de leasefiets en kom deze kant op. (Is zwz leuk. :mrgreen: Ik zorg voor wat agnussen)

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2174
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Garagevraag

vr nov 14, 2014 06:55

Of een tweekollomer met rijplaten!

De rijplaten zal je zelf moeten maken.

IK heb trouwens geen problemen ondervonden van het langdurig op de brug hebben van een auto.

Ben benieuwd waar je op uit komt.

gr Jan

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Garagevraag

ma nov 17, 2014 20:26

dank voor alle reacties tot zover! @alfaqv75, die ene die jij suggereert heb ik even voor gebeld vandaag... basisuitvoering kost maar liefst 9700 euro! euh dank u, laat maar... daar koop je makkelijk 10 hefbruggen voor. Wtf...

Maar toen kwam ik onderstaande link tegen. Iemand hier die in kan schatten wat voor eisen dit aan je vloer stelt? DIt is praktisch het antwoord op alles... als het werkt.

http://www.internbv.nl/1%20kol.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe hard wiebelt de bovenste auto als je de onderste over die balk heenrijdt??
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Garagevraag

ma nov 17, 2014 20:55

Voor één extra parkeer mogelijkheid vind ik 2750 ex btw ex werk nog dik betaald Mathijs...
Niet sleutelen, nog geen olie verversen of wielen wisselen of weet ik veel, puur 10M2 oid meer plek.. :(

Wiebelen zal wel meevallen denk ik, je moet ook niet met 100+ dr op stormen uiteraard... :twisted: En anders zet je de bovenste er toch als laatste op...? :jumping:

Ennieweej, zou iig niet mijn keuze zijn van alle tot nu toe geopperde ideeën.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Garagevraag

di nov 18, 2014 19:07

Kijk hier eens: http://www.carparkers.nl/autolift.html" onclick="window.open(this.href);return false;
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1801
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Garagevraag

do nov 20, 2014 22:40

Waar ik prima ervaringen mee heb in mijn eigen garage (de voorste helft is qua ruimte vergelijkbaar met jouw garage):
Een vierkoloms Koni hefbrug 2500 kg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zulke bruggen zijn er veel met hefvermogen 3500 kg. Ik heb bewust gezocht naar zo eentje van 2500 kg. Dat hefvermogen is ook meer dan genoeg voor een Alfaatje en de afmetingen zijn wat kleiner, voor zo'n garage dus gunstig.

De mijne heb ik gekocht bij een bruggenleverancier die ze weer ingeruild had bij levering van nieuwe grotere bruggen. Altijd onderhouden, en bij mij geleverd inclusief transport en plaatsen en BTW en factuur erbij. En dat voor een prijs waar je niet eens een "made in China" brug voor koopt die je zelf nog moet monteren. Ik ben er zeer tevreden over.
(Je moet wel krachtstroom 380V hebben of laten aanleggen.)



.
Laatst gewijzigd door Tonio op do nov 20, 2014 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2174
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Garagevraag

do nov 20, 2014 23:00

Jan Haakman bellen (Nul zes vijf drie één zes negen vijf twee nul) specialist in gebruikte hefbruggen!

Zeer betrouwbaar / professioneel adres.

gr Jan

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Garagevraag

ma feb 16, 2015 16:48

OK, wat rondbellen en uitzoeken en meten verder kom ik erop uit dat het eigenlijk niet kan. Althans, dat eigenlijk alle vierkolommers te breed of te lang zijn. Om het wat duidelijker te maken heb ik mijn ietwat beperkte paint-skills ingezet... zie dit;

Afbeelding

A= 460cm
B= 430cm
C= 380cm
D= 220cm
E= 200cm
De twee halve rondjes zijn de 'zwaai' van de deuren. En de schaal klopt natuurlijk voor geen meter. Het probleem is dat een vierkolommer past, maar te 'vierkant' is. Zie bijvoorbeeld dit voorbeeld;

Afbeelding

als de voorste 2 poten niet op de uiterste hoeken zouden staan kon het prima. Maar dat staan ze wel. En dat lijkt bij bijna alle 2000 bruggen die ik tot nu toe gemarktplaatst en gegoogled heb zo :(

Dat laat m.i. 2 opties;

1. deze: http://www.internbv.nl/eco%208020.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
plaatje;
Afbeelding
Afbeelding

2. een oude vierkolommer kopen van marktplaats uit de 400-euro-categorie, en kijken of die in te korten valt. Maar; heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Hoe zit dat met de hefcilinders, de kettingen of kabels die wellicht onder de rijbanen doorlopen, etc?

linkje voor het idee; http://www.speurders.nl/overzicht/4-kol ... &order_by=" onclick="window.open(this.href);return false;

Optie 1 vind ik prijzig; iemand die iets vergelijkbaars kent van een ander merk oid? Optie 2 vind ik spannend, want je weet niet of het lukt en straks zit je met 400 euro oud ijzer in je garage :mrgreen:

Dus... commentaar? Ervaringswijsheid? Help! ik heb nog 2 maanden 8)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Terug naar “Algemene Technische vragen”