Pagina 1 van 1

Laksoort Alfasud

Geplaatst: ma aug 11, 2014 20:05
door Yves
Hallo,

Kan iemand mij vertellen welke soort lak er in de jaren 70 op de Alfasuds werg gespoten?
Was het tone al 2k, of was het cellulose of weer wat anders?
Ik wil namelijk het nieuwe spatscherm en nog wat delen met exact dezelfde soort lak laten spuiten.(834 , Bruno Cilento)

Groeten,

Yves
Winterswijk

RE: Laksoort Alfasud

Geplaatst: ma aug 11, 2014 22:37
door bert308
Voor het definitieve antwoord is het wachten op Rody :) . Maar wat ik er van weet is dat er in die jaren zeer vaak van lak leverancier gewisseld is vanwege de bekende problemen.
Dit is de laksticker van mijn '76 TI en zelf ook nieuwsgierig heb ik de tekst ingevoerd in de Bing vertaler en dit rolde er uit:
het overmatige schilderij moet worden uitgevoerd met thermohardende acryl glazuur gekatalyseerd bij 80 c
"het overmatige schilderij" zal zijn als er naderhand bijgeschilderd moet worden 8)
Ik ben geen verfspecialist maar thermohardende acryl zal geen 2K zijn maar 1K die door warmte moet uitharden. Of dit klopt en nog te krijgen is zullen anderen beter weten. Ook of je het verschil ziet als je gewoon 2K op kleur laat maken en gebruikt...
(natuurlijk je eigen lak sticker even controleren wat daar op staat)
Afbeelding

RE: Laksoort Alfasud

Geplaatst: di aug 12, 2014 01:14
door alfasud1972
Volgens mij is het 1K lak (cellulose?), maar zeker weet ik het niet en ik heb ook niet echt verstand van autolak. Wat ik wel wel weet is dat moderne lakken (metallic uitgezonderd) erg anders zijn qua diepte, uitstraling en glans. Dat is fabrieks af veel mooier. Ben benieuwd wie er hier meer van weet.

Bert zijn stikker tekst door de Google vertaal machine:

The touch up paint must be made with thermosetting acrylic enamel cured at 80 ° C


.

RE: Laksoort Alfasud

Geplaatst: di aug 12, 2014 11:45
door Marley164
Het woord Acrilico (Acryl) duidt toch echt op een watergedragen lak.... Wel apart dat ze dat al in de jaren 70 gebruikten , terwijl de rest v/d automerken toch grotendeel met een Alkydhars cellulose lak(oliebasis lak) spoten in die tijd.

RE: Laksoort Alfasud

Geplaatst: di aug 12, 2014 23:46
door AR823
Ik heb destijds schades gewoon met 2k lakken van DuPont gerepareerd, geen probleem.
Acryl was toen nog niet watergedragen en werd gebruikt voor spot-repair.
Dit moest door flink poetsen op glans gebracht worden.

Re: RE: Laksoort Alfasud

Geplaatst: di mar 08, 2016 19:12
door Yves
Ik heb destijds schades gewoon met 2k lakken van DuPont gerepareerd, geen probleem.
Acryl was toen nog niet watergedragen en werd gebruikt voor spot-repair.
Dit moest door flink poetsen op glans gebracht worden.

Hallo,

Aangezien mijn Alfasud binnenkort wil laten overspuiten, wilde ik je graag nog wat vragen.
Bedoel je met "destijds" de jaren 70? Denk je dat de sudjes in de jaren 70 met 2k lakken werden gespoten in de fabriek? 2k is toch verf met een verharder? Er komt volgens mij geen blanke laklaag overheen. Ik vraag dit allemaal , omdat ik de sud dezelfde glans wil laten geven als destijds af fabriek. De moderne watergedragen verf met blanke lak erover heeft een te diepe glans vind ik.

Met vriendelijke groet,

Yves
Winterswijk

Re: Laksoort Alfasud

Geplaatst: di mar 08, 2016 20:06
door AR823
2k lak is kleur met verharder, er komt dus geen blanke lak meer overheen. Dit geeft dezelfde uitstraling als af fabriek.
Als je blanke lak wil, wordt er eerst een matte basecoat kleur gespoten en dan blanke 2k lak. Dit geeft idd meer glans.
Dit systeem wordt bij metallic lak altijd gebruikt.

Re: Laksoort Alfasud

Geplaatst: di mar 08, 2016 20:27
door Alessandro
Mijn '78 Ti heeft een heel andere sticker!

Afbeelding

Ik heb overigens 2K lak gekocht in deze kleur, maar nog niet gebruikt.... maar ja, mijn Sud heeft ook niet meer de eerste lak. (wel de originele kleur)

Re: Laksoort Alfasud

Geplaatst: di mar 08, 2016 22:47
door Matteomeubel
Kenmerkend aan de sud-lak is dat ze erg dun is. Dat is erg kenmerkend voor deze periode en met name de sud.
2k is veel dikker.

Re: Laksoort Alfasud

Geplaatst: wo mar 09, 2016 10:44
door AR823
De kwaliteit van de laklaag was inderdaad slecht, de kleuren gingen nogal snel verkrijten en waren dan met
poetsen bijna niet meer goed te krijgen. Iets wat met een blanke laklaag niet gebeurde zoals bij de metallic kleuren.
Hiervan kon alleen kleur maar verschieten wat met name bij de japanners gebeurde.
Rond 1995 zijn de meeste fabrikanten ook overgegaan op een blanke laklaag op de gewone kleuren.
Zo zie je een rode 155 smallbody nog verkrijten en een widebody niet meer.