Rainier155
Guru
Guru

Rood injectielampje 155 2.0 16v TS

za aug 02, 2014 08:02

Ik heb wat probleempjes met m'n 155 2.0 16v TS CF1 Motronic 10.4.

Tijdens het rijden gaat sinds 2 dagen het rode injectie lampje branden op dashboard bij 3000rpm of meer.

Gister de bougies eruit gehaald, hadden allemaal wit/grijze aanslag, dat lijkt mij niet goed? Las op internet dat dit veroorzaakt wordt door arm lopen?
Heb ze gewisseld voor een goed gebruikt setje die ik nog had liggen. Verder de bougiekabels geinspecteerd (niks geks gezien) en ivm mogelijk te arm lopen van de motor tevens de luchtmassameter even omgewisseld voor ander gebruikt exemplaar.
Bood beide geen oplossing tegen het rode lampje. En de auto houd nu ook lichtjes in bij accelereren (kan dus ook komen door die andere LMM en/of bougies).

Vandaag de ECU uitgelezen en er komen 2 foutmeldingen constant terug. Zie onder.
Afbeelding

Wat betreft de evaporation valve, dat is toch dat ding die dampen van de benzinetank opneemt en een leiding heeft lopen naar de luchtinlaat?
Ik dacht eigenlijk dat dit een mechanisch systeem is dmv vacuum? Welke sensor(s) kan ik hiervoor nakijken? Is dit ding de oorzaak van mogelijk arm lopen van de motor?

Punt 2: De nokkenas positie sensor. Deze is een half jaar geleden preventief vervangen door een nieuwe tijdens distributiewissel.
Was dus juist vervangen om dit soort gedoe te voorkomen... iemand bekend met deze foutcode? Heeft dit iets te maken met de rest van bovenstaand verhaal?

Motor start en loopt verder wel gewoon goed... Kan ik er wel mee blijven rijden eigenlijk? Want een motorrebuild stond nog niet in de planning voor dit jaar... :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

mark156
Advanced Member
Advanced Member

RE: Rood injectielampje 155 2.0 16v TS

za aug 02, 2014 11:56

Hoi Rainier,

De problemen die je beschrijft kunnen de oorzaak in beide storingscodes hebben; je zult het circuit van de brandstofdampafzuiging moeten controleren, want brandstofdamp word alleen uit het actief koolfilter gezogen wanneer de motor warm stationair loopt en bij deellast, dus constante snelheid. Mocht de elektronisch gestuurde klep waarmee de afzuiging word geregeld in een ''open'' stand blijven hangen heb je eigenlijk een valse lucht-lekkage naar het inlaatspruitstuk, dat zou het haperen van de motor bij accelereren kunnen verklaren. Simpelste check die je kunt doen is de aansluiting van de brandstofdampafzuiging aan het inlaatspruitstuk opzoeken en deze even afdoppen, dan kun je daarna proefrijden om te kijken of de motor beter loopt.

Anderzijds kunnen de problemen dus ook veroorzaakt worden door de nokkenastimingsensor, want ik meen dat dit signaal ook gebruikt word voor de bepaling van het ontstekingstijdstip. Ik meen echter ook dat wanneer dit signaal dus zou missen, dat de motor niet meer loopt, dat was volgens mij wel zo bij de 156 (CF2) maar dat weet ik niet meer zeker. Ik zag echter ook in het veldje hierboven de opmerking dat sommige systemen deze storing als continu aanwezig melden wanneer je met stilstaande motor, maar met contact aan, de motor gaat uitlezen. In dat geval zou je kunnen kijken of hier iets aan veranderd als je de motor uitleest terwijl deze stationair loopt. Check ook even de staat van het kabeltje en stekker van de nokkenassensor, wellicht corrosie van pennetjes of draadbreuk? Mocht je er goed bij kunnen komen, kun je ook checken of de sensor nog wel goed op zijn plek zit, voor hetzelfde geld is het bevestigingsboutje losgetrild?

Ik weet ook niet hoeveel kilometer jouw motor al heeft gelopen, maar ik denk dat het sowiezo de moeite waard is om de injectoren eens te laten reinigen...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

za aug 02, 2014 12:44

Kun je het waarschuwingslampje uitkrijgen na een reset? Ik weet namelijk niet zeker of de foutmeldingen reden zijn voor het waarschuwingslamje.

Iets heel anders, heb je de live waardes voor de lambdasonde al uitgelezen? Dit kan ook tot gevolg hebben dat de motor inhoudt bij accelereren en geeft een foutmelding bij hogere toerentallen (mengsel buiten range).

De fout voor de nokkenassensor kan ook normaal zijn, zoals de uitleg ook zegt.
De fout aan de dampretour kan ook simpel elektrisch zijn, een slecht contact of wat corrosie in de stekker bijvoorbeeld.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

mark156
Advanced Member
Advanced Member

za aug 02, 2014 13:04

En wellicht ook de elektronisch gestuurde klep voor de nokkenasverstelling nakijken? Met name omdat de storing optreed rond een toerental waarbij, als ik het goed heb, de nokkenasverstelling word geactiveerd?.. als dit niet (goed) werkt klopt het sensorgegeven van de nokkenastiming niet meer tov het ''kenveld'', dus de richtwaarden waarmee een motormanagement werkt?..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

Rainier155
Guru
Guru

za aug 02, 2014 19:22

Bedankt voor de reacties, lees ze net pas, ben er gelijk na mijn werk mee bezig geweest en het probleem lijkt inmiddels opgelost!

Oplossing was een losse stekker van de Ventilatie-/ ontluchtingsklep (BOSCH: 0280142300). Dus dat klopt met de eerste foutmelding.
Kan me alleen niet herrineren dat ik hem ooit los gehad heb, echter de stekker ging er wel erg stroef op. Ik dacht hem er in eerste instantie weer op te hebben, maar ik moest hem alsnog vrij hard doordrukken tot hij echt vastklikte.
Kan ook zijn dat de stekker dus ooit niet goed vastgeklikt zat en na verloop van tijd los is getrild vanwege de stugge vering/ophanging van mijn 155.
Verder heb ik alle overige stekkers van de diverse sensors losgehaald en weer vastgezet, en de zekeringen van de benzinepomp en lambdasensor preventief vervangen.

Vervolgens weer uitgelezen en geen foutmeldingen meer gezien in de ecu, en ook tijdens proefritje geen rood injectielampje meer gezien.
Heb vanavond nog een ritje op en neer naar Nederweert, en dan morgen alsnog een keer uitlezen voor de zekerheid. :)

Heb verder ook de lambda waarde bekeken met lopende motor, deze schommelt van lean naar rich. Hij gaf geen melding dat er langdurig te arm of te rijk gedraaid was. Dus dat lijkt me goed?
Lambda sonde is ook nog niet zo oud. Paar jaar geleden nieuw gekocht (Origineel) en nu iets van 30.000 km gedraaid.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

Re: Rood injectielampje 155 2.0 16v TS

zo aug 03, 2014 17:16

Punt 2: De nokkenas positie sensor. Deze is een half jaar geleden preventief vervangen door een nieuwe tijdens distributiewissel.
Was dus juist vervangen om dit soort gedoe te voorkomen... iemand bekend met deze foutcode? Heeft dit iets te maken met de rest van bovenstaand verhaal?
Stekker controleren op deze sensor. Misschien is tijdens het monteren het binnenste pinnetje uit de stekkerbehuizing vergrendeling gesprongen en maakt nu geen
100% contact. (of draadbreuk bij de stekker of verderop in de kabel)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Terug naar “Algemene Technische vragen”