Pagina 1 van 1

Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: di jul 29, 2014 12:41
door Dirk-33
Dus, toen werd ik gisteravond midden in de nacht opgebeld op een feest dat mijn auto opeens was gaan toeteren, uit zichzelf, non stop. En dan sta je aan je moeder uit te leggen in de harde muziek hoe ze de zekering eruit moet halen...
Terwijl ik dat uit zat te leggen stopte de auto uit zichzelf met toeteren, en werd er een brandlucht opgemerkt. Vandaag eens naar gekeken en inderdaad: de zekering van de toeter was doorgebrand.

Nieuwe zekering erin en alles werkt weer normaal. Maar voor hoe lang?

Hoe kan dit en hoe is dit op te lossen? Want het is natuurlijk gekkigheid om de zekering er steeds uit halen als je gaat slapen.

De hoorn gaat aan (zoals ik het begrijp) als je het circuitje rond maakt door de massa in te schakelen via de toeter, daar zou dus ergens het euvel moeten zijn? Ik zou alleen niet weten waar ik moet zoeken

RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: di jul 29, 2014 13:35
door Peter-F
Waarschijnlijk maakt je draadje in de stuurkolom ergens massa.
Meet het draadje eens door terwijl je aan het stuur draait. Als het kabeltje dan verbinding met de massa maakt weet je waar het zit.

Re: RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: di jul 29, 2014 15:00
door Zaagauto
Waarschijnlijk maakt je draadje in de stuurkolom ergens massa.
Meet het draadje eens door terwijl je aan het stuur draait. Als het kabeltje dan verbinding met de massa maakt weet je waar het zit.
Plus Uno!

RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: di jul 29, 2014 15:35
door Dirk-33
En hoe meet je dat dan? Ik heb een multimeter maar ik weet niet hoe je die massa zou moeten meten dan?

RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: di jul 29, 2014 15:59
door Zaagauto
Van draadje naar massa neem ik aan... en anders eerst even onder je toeterknop (HEERLIJK woord!) kijken of de boel niet los ligt en / of contact maakt.

RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: di jul 29, 2014 18:05
door De Block
Meer rijden in de auto. Hij schreeuwt gewoon om aandacht.

RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: wo jul 30, 2014 00:36
door Dirk-33
haha nou er wordt goed zat mee gereden :)

Maar nu wordt t verhaal nog leuker: Ik had dus een nieuwe zekering erin gedaan, rondje gereden, wat getoeterd alles werkt naar behoren.

Net ging ik een stukje rijden, ik druk één keer op de toeter en de radio gaat uit, ik kijken naar de zekeringen en ja hoor: zekering doorgebrand...

Nou is er naar mijn weten geen traag en snel bij autozekeringen, maar waarom doet ie t eerst wel en dan niet?

Pff alfas en hun electronica

Re: RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: wo jul 30, 2014 10:25
door alfaqv75

Pff alfas en hun electronica
denk eerder gerommel van de vorige eigenaar....
gewoon alle bedrading eens controleren, vooral die achter de radio aan de kant van het stuur en ook het draadje in het stuur

RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: za aug 02, 2014 12:17
door Dirk-33
Nou ik denk dat ik het uitzichzelf toeteren heb opgelost, het kabelschoentje in de claxonknop stak een beetje uit waardoor die hoogstwaarschijnlijk massa maakte met de stuurnaaf. Recht gebogen, krimpkous eromheen en klaar. Ook van alles doorgemeten, maar hij maakt verder geen massa als je aan t stuur draait ofzo.

Dat verklaart denk ik het getoeter. Maar dat verklaart nog niet de kortsluiting. Die zekering brandt niet voor niks door. Hij brandt namelijk erg snel door, een paar keer toeteren en ie stopt.

Ik heb de draadjes van de toeter nagekeken, waar ie onder de computer naar de hoorns loopt waren er stukjes rubber weg en liep t kabeltje aan tegen t frame, maar de kabels waren nog in prima staat, nergens kapot ofzo. Toch maar netjes gemaakt.
Omdat de radio op dezelfde groep zit heb ik daar de bedrading ook eens nagekeken. daar zaten enkele loze draadjes niet goed weggewerkt. Ook maar netjes gemaakt.



De toeter maakt mij niet zoveel uit, de radio ook niet. Maar de remlichten zitten op dezelfde groep en dan wordt t een heel ander verhaal want dat is gewoon gevaarlijk als die niet werken!

Waar oh waar zit die kortsluiting.... ik kan het niet vinden. Ik vermoed toch echt de toeter want daar begon het gedoe mee.

RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: za aug 02, 2014 12:50
door Rob75
Is de groep waar de claxon, remlichten etc. opzit niet erg licht gezekerd? Kan natuurlijk best dat de radio die erin zit wat teveel vermogen nodig heeft. Vaak werden radio's met een aparte 12V draad met eigen zekering aangesloten en dan op de radio-aansluiting aangesloten om automatisch aan/uit te schakelen wanneer het contact uitgaat.
Als je geen sluiting meet, kan het ook overbelasting zijn.

Succes,
Rob

RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: za aug 02, 2014 12:56
door mark156
De groep waar de claxon op zit is volgens het WPH gezekerd met een 20A zekering. Waar het ook nog in kan zitten is het relais van de claxon, en het hoofdstroom-circuit van de claxon (voornamelijk in motorruimte/wielkast). Het claxonrelais is als het goed is het relais rechtsboven in de zekeringkast in het interieur, misschien is die niet meer zo fris?

RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: za aug 02, 2014 13:31
door Dirk-33
Dat had ik ook al bedacht, dus voor de keuring had ik de radio er gewoon uitgehaald. Dan trekt ie ook geen stroom. En een 25A zekering erin. Toch brandde die ook door.

Relais zou inderdaad ook kunnen, maar ik hoor em netjes klikken als ik toeter (toeter losgekoppeld dus je hoort t prima).

RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: za aug 02, 2014 15:16
door Rob75
Als dat zo snel gaat, dan heb je toch ergens een sluiting in de bedrading tussen zekeringenkast en claxon. Een claxon heeft een stroomsterkte van ca. 5 A. Als die doorbrand bij alleen claxon gebruik, dan heb je ergens een hele lage overgang. Eenvoudige test, haal de verbiding van de claxon los en druk de knop in. Smelt de zekering dan weer, dan weet je zeker dat je ergens sluiting hebt.
Het kan natuurlijk ook nog zijn dat de claxon zelf defect is geraakt door het oneigenlijke gebruik.

Succes,
Rob

RE: Ineens getoeter Alfa 33

Geplaatst: vr aug 15, 2014 16:58
door Dirk-33
Probleem is inmiddels opgelost, dank aan allen!

Het kabelschoentje zat dusdanig dat het af en toe contact maakte met de naaf, waardoor de auto dus ging toeteren. Door dat non stop toeteren zijn de claxons kapot gegaan en veroorzaakte ze kortsluiting, waardoor de zekering klapte.

Claxons van de sloop gehaald en een nieuwe claxondop met het kabelschoentje in een krimpkous en het probleem is weg en alles werkt weer naar behoren!