Pagina 1 van 2
Trillen van stuur
Geplaatst: vr jul 25, 2014 21:43
door Kosta
Sinds vervanging van voorschijven en blokken trilt het stuur bij ca. 110/120. Het is niet heel erg maar toch ietsje . De wielen zijn ca. twee maanden geleden gebalanceerd en het was trillingsvrij . De vraag is dus : hoe krijg ik de trilling weg ? Wielen balanceren heeft geen zin aangezien deze gebalanceerd zijn . Toch ? Of toch maar even langs de bandenboer en balanceren ?
RE: Trillen van stuur
Geplaatst: vr jul 25, 2014 21:59
door bert308
Misschien is de wielnaaf niet goed schoongemaakt voor plaatsen van de nieuwe schijf, of zit er een braampje of iets dergelijks op de schijf waardoor het wiel niet mooi aanligt en "zwabbert" overdreven gezegd. Ook heb ik wel eens gehad dat het middengat in de schijf aan naafzijde net iets te klein was, het randje moest een beetje afgeschuind worden ander kon de schijf niet mooi aanliggen.
Re: RE: Trillen van stuur
Geplaatst: vr jul 25, 2014 22:17
door Kosta
Misschien is de wielnaaf niet goed schoongemaakt voor plaatsen van de nieuwe schijf, of zit er een braampje of iets dergelijks op de schijf waardoor het wiel niet mooi aanligt en "zwabbert" overdreven gezegd. Ook heb ik wel eens gehad dat het middengat in de schijf aan naafzijde net iets te klein was, het randje moest een beetje afgeschuind worden ander kon de schijf niet mooi aanliggen.
Ik heb de schijven zelf gedaan en alles perfect schoon gemaakt en hij remt echt zonder enige vorm van trilling of iets dergelijks . De schijf is de oorzaak van de (lichte) onbalans want het was direct na vervanging van de schijven . Vroeger kon je nog weleens "onder de auto " laten balanceren maar ik zou op dit moment niet weten welk bedrijf dit doet .
RE: Trillen van stuur
Geplaatst: vr jul 25, 2014 23:13
door thomfr
Wiellager defect of te los of te strak gemonteerd (te strak zou je eigenlijk moeten horen).
Thom
RE: Trillen van stuur
Geplaatst: za jul 26, 2014 10:41
door mark156
Vroeger kon je nog weleens "onder de auto " laten balanceren maar ik zou op dit moment niet weten welk bedrijf dit doet .
Wielen balanceren aan de auto, bedoel je dat? Je zou B&H in Alblasserdam eens kunnen vragen, zit nog redelijk in de buurt.. Is een bandenboer, en heeft volgens mij spullen en kennis in huis om wielen zgn. statisch/finish te balanceren.. Remschijven balanceren aan de auto heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, wel afdraaien van remschijven aan de auto om kromgetrokken schijven recht te maken. Hiervoor kun je even rondvragen bij de oudere universele garages, maar ik weet ook dat de Peugeot-dealer in Alblasserdam daar de spullen voor heeft (Mulder BV)..
RE: Trillen van stuur
Geplaatst: za jul 26, 2014 11:01
door Zaagauto
Sherlock de Monteur concludeerde als volgt: aangezien het fenomeen zich voor de zelfverrichte werkzaamheden niet voordeed maar wel er na, is de enige logische conclusie dat de oorzaak te vinden is in de enige variabele van deze vergeljking en dat is het zelf-uitgevoerde werk...
RE: Trillen van stuur
Geplaatst: za jul 26, 2014 12:24
door dickvdh
wielbouten wel goed vast?
RE: Trillen van stuur
Geplaatst: za jul 26, 2014 13:39
door AlfettaOwner
Inferieur schijfmateriaal of gewoon fabrieksfout.
Loodje weg van velg tijdens demontage montage.
Of je het weg krijgt balanceren op de auto zo dicht bij de as?
Re: RE: Trillen van stuur
Geplaatst: za jul 26, 2014 14:02
door bert308
De schijf is de oorzaak van de (lichte) onbalans want het was direct na vervanging van de schijven .
Kwaliteitsschijven zijn gebalanceerd af fabriek zeker de dikkere geventileerde, te zien aan dat er in de buitenrand tussen de schijfhelften in ergens materiaal weggenomen is.
RE: Trillen van stuur
Geplaatst: za jul 26, 2014 14:28
door bert308
Wat ook nog kan is dat het middengat in de schijf net iets te groot is. Als het van die schijven zijn die je eerst met 1 hulpboutje op de naaf vastzet moet je voor je het boutje aandraait de schijf eerst zo goed mogelijk centreren, gewoon op het oog, en niet het gewicht van de schijf laten rusten op de naaf.
RE: Trillen van stuur
Geplaatst: za jul 26, 2014 16:08
door alfaqv75
Bij sommige schijven heb je een draairichting, zit dit goed?
RE: Trillen van stuur
Geplaatst: za jul 26, 2014 18:28
door Kosta
Het zijn schijven van Brembo en zover ik weet, geen draairichting .
RE: Trillen van stuur
Geplaatst: za jul 26, 2014 19:16
door alfa164superwebmaster
Haal de boel eerst maar eens los en monteer het wiel eens eens een halve slag (of 2/5e als je 5 gats hebt).
Heb al meerdere malen gehad dat de boel lichtjes trilde na werk aan schijven en blokken, grote kans dat het weg is.
Onder de auto balanceren kan nog steeds bij veel bandenboeren maar is echt iets voor als je t echt niet weg krijgt (finish balancer heet zon ding)
Succes
RE: Trillen van stuur
Geplaatst: za jul 26, 2014 20:59
door Rob75
Soms kan een eenvoudig klusje rare gevolgen hebben. @Zaagauto: DHZ door een goede vent is vaak beter dan een middelmatige monteur.
Zelf denk ik aan iets dat net niet meer soepel beweegt. De glijpennen bijvoorbeeld, of de remzuigers ( kan er ook een zijn) die na het terugdrukken niet ver genoeg terugkomen.
Als je materiaal van Brembo hebt gebruikt is dat waarschijnlijk wel goed recht.
Succes,
Rob
Re: RE: Trillen van stuur
Geplaatst: za jul 26, 2014 21:09
door Matteomeubel
@Zaagauto: DHZ door een goede vent is vaak beter dan een middelmatige monteur.
Rob
Saegh heeft toch geen commentaar op DHZ klussers?? Of lees ik het niet goed?