156 1.6 TS wil geen gas aannemen
Geplaatst: di jun 24, 2014 16:59
DochtertjeLief rijdt in m'n 156 pekelracer (yep, het is zomertijd..), en pendelt tussen Zwijndrecht en Lommel. Paps zit achter zijn telefoon/PC in Doetinchem...
Zoals mijn Schatje het door de telefoon omschrijft: "Oops" (koosnaampje, gezien de KM stand van 3,5 ton) loopt prima, gaat vervolgens "pruttelen", toerenteller schommelt rond stationair, en gas geven resulteert dan in hoesten/pruttelen/af willen slaan van de motor. Het motormanagement lampje (heb ik haar ooit eens aangewezen) brandt dan NIET, deze brandt wel even (net zoals de andere lampjes) bij contact aanzetten, dus hij doet het wel. Zelfredzaam als ze is (dit euvel is de laatste dagen een paar x voorgekomen) zet ze Oops dan ff aan de kant, haalt geduldig adem, en na een paar minuten is het tot dusver starten en weer lopen. Vanmiddag ff niet, dus telefonisch consult met Pappie, die eigenlijk in het carburateur tijdperk is blijven hangen. De auto loopt op LPG, maar switchen naar benzine maakt niets uit, en zowel LPG als benzine voldoende in de tankjes, en hetzelfde probleem.
Nou gaat telefonisch consult tussen smartphone (dochter) en klassieke Nokia (pappie) best lastig, tel daarbij op een vrouw (no offence) die een technisch probleem probeert uit te leggen aan paps die allergisch is voor electronica en last but not least die 175 ( of zo) km afstand..
Na een tijdje beppen aan de telefoon heeft ze (ze was drie km van haar stek verwijderd) het nog maar eens geprobeerd en volgde het SMS "in één rechte lijn zonder gemopper van Oops thuis gekomen !"
Ik verdenk de luchtmassameter, wat ze beschrijft lijkt op het geëmmer dat ik een keer met de LMM van de 156 selespeed heb gehad. Brandstofpompen (LPG én benzine) werken dus, bougie's/kabels zullen het ook niet zijn (op drie potten kom je immers best boven "stationair" uit), wat houden we dan over/kan het nog meer zijn ?
Ik ben van plan zondag naar Lommel te gaan, kijken hoe het daar is (ze zit daar in haar eerste stageweek) en dan maar gereedschap en een LMM van de selespeed meenemen. Maar verdere tips zijn dus welkom ! Oh ja: is een LMM van een 1,6 TS en een 2,0 TS identiek/uitwisselbaar ?
Thanks, Emile
Zoals mijn Schatje het door de telefoon omschrijft: "Oops" (koosnaampje, gezien de KM stand van 3,5 ton) loopt prima, gaat vervolgens "pruttelen", toerenteller schommelt rond stationair, en gas geven resulteert dan in hoesten/pruttelen/af willen slaan van de motor. Het motormanagement lampje (heb ik haar ooit eens aangewezen) brandt dan NIET, deze brandt wel even (net zoals de andere lampjes) bij contact aanzetten, dus hij doet het wel. Zelfredzaam als ze is (dit euvel is de laatste dagen een paar x voorgekomen) zet ze Oops dan ff aan de kant, haalt geduldig adem, en na een paar minuten is het tot dusver starten en weer lopen. Vanmiddag ff niet, dus telefonisch consult met Pappie, die eigenlijk in het carburateur tijdperk is blijven hangen. De auto loopt op LPG, maar switchen naar benzine maakt niets uit, en zowel LPG als benzine voldoende in de tankjes, en hetzelfde probleem.
Nou gaat telefonisch consult tussen smartphone (dochter) en klassieke Nokia (pappie) best lastig, tel daarbij op een vrouw (no offence) die een technisch probleem probeert uit te leggen aan paps die allergisch is voor electronica en last but not least die 175 ( of zo) km afstand..
Na een tijdje beppen aan de telefoon heeft ze (ze was drie km van haar stek verwijderd) het nog maar eens geprobeerd en volgde het SMS "in één rechte lijn zonder gemopper van Oops thuis gekomen !"
Ik verdenk de luchtmassameter, wat ze beschrijft lijkt op het geëmmer dat ik een keer met de LMM van de 156 selespeed heb gehad. Brandstofpompen (LPG én benzine) werken dus, bougie's/kabels zullen het ook niet zijn (op drie potten kom je immers best boven "stationair" uit), wat houden we dan over/kan het nog meer zijn ?
Ik ben van plan zondag naar Lommel te gaan, kijken hoe het daar is (ze zit daar in haar eerste stageweek) en dan maar gereedschap en een LMM van de selespeed meenemen. Maar verdere tips zijn dus welkom ! Oh ja: is een LMM van een 1,6 TS en een 2,0 TS identiek/uitwisselbaar ?
Thanks, Emile