biunkens
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do feb 07, 2008 13:27
Locatie: Hasselt

revisie+optomaliseren 1750 bertone

ma jun 16, 2014 11:43

Beste vrienden alfisti,

Ik ben Cedric uit Hasselt België en sta op het punt om de motor van mijn 1750 gtv te laten reviseren. Mijn Bertje rookt enorm en de compressie in
de derde cylinder is 0.0, 1 en 2 ook 1 bar minder dan 4.(+-8).
Het werk zal gedaan worden door een vriend van mij die echter geen alfa specialist is, ik zal alles dus goed moeten opvolgen.
Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om er wat meer paardjes uit te persen.
Het budget is spijtig genoeg beperkt.

Er komen zowiezo 4 nieuwe bussen en zuigers in.
Ik heb reeds begrepen dat het afvlakken van de motorkop nuttig is, maar hoeveel mag eraf?
Ook het verlichten van het vliegwiel lijkt interessant, gewicht?
Wat met de krukas?
De rest zal moeten komen uit de kop van de motor, kleppen, nokkenassen??
Ik heb de standaard 40 mm. webers, en deze zullen blijven.

P.S Hij adviseert me om de losse onderdelen naar een revisie specialist te brengen om alles na te meten, anderen zeggen dat dat niet hoeft.
Hoe denken jullie erover?

Alvast bedankt...

Vriendelijke groeten,

Cedric.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: revisie+optomaliseren 1750 bertone

ma jun 16, 2014 12:46

Meten is weten... En als "budget" een discussie- c.q. pijnpunt is hoef je over klep- en cylinderkop bewerkingen niet na te denken. Ik zou zeker naar één of andere enthousiasteling gaan die kennis van deze materie heeft, en een beetje bij je in de buurt is natuurlijk een pré, maar zou voor mij geen doorslaggevend argument zijn.

Gewoon een frisse tor (laten) bouwen: alles opmeten, en ervan uitgaande dat alles nog binnen tolerantie's valt "alleen" nieuwe zuigers/veren/bussen/krukas- en drijfstanglagers.

Dus... Kom er maar in, Dominic ! :lol:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: revisie+optomaliseren 1750 bertone

ma jun 16, 2014 16:24

Emile .....Riep u .... :mrgreen:

Cedric

Opmeten is altijd belangrijk.

Een 1750 motor heeft geen gelaagde krukas , dus de kans dat er een ( te ) groot verschil is tussen de lagertappen is groot.
Geleiders altijd vervangen , kleppen meet je op en bepaal daarna wel of niet vervangen.

Ik kan het doen voor je of je brengt delen langs en die meet ik voor je op.

Voor een kleine 8-[ vergoeding kan ik ook jouw kopje aanpassen ...

Delen kan ik je ook leveren nieuw en gebruikt.

Hasselt is 70 km van Turnhout vandaan.
Mvg Dominic

Dovaliracing@gmail.com

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: revisie+optomaliseren 1750 bertone

ma jun 16, 2014 16:36

Beperk jij je nou maar tot cylinderkoppen, meneer Dovali !!! Cedric is nieuw hier, dus we weten helemaal nog niks over zijn koppie, laat staan of 'ie 'm aangepast wil hebben... :biggrin:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: revisie+optomaliseren 1750 bertone

di jun 17, 2014 10:53

Beperk jij je nou maar tot cylinderkoppen, meneer Dovali !!! Cedric is nieuw hier, dus we weten helemaal nog niks over zijn koppie, laat staan of 'ie 'm aangepast wil hebben... :biggrin:
Ben gek op koppies verbouwen.... :blue_lol:

biunkens
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do feb 07, 2008 13:27
Locatie: Hasselt

RE: revisie+optomaliseren 1750 bertone

di jun 17, 2014 16:09

Bedankt voor de tips alvast.
Ik heb ook de alfaholics gecontacteerd, ik sta op het punt dus 4 bussen en pistons te bestellen, alles voor de kleppen te reviseren, lagers voor de krukas,
cam followers, en dat is het zowat denk ik, geld genoeg alleszins (1400 euro).
Het is een motor die zeker 15 jaar heeft stilgestaan totdat ik er een jaar geleden mee ben beginnen rijden, reeds 8000 km.


Veel ruimte voor upgrades is er dus niet, ik denk dat ik me ga beperken tot het verlichten van het vliegwiel en de kop wat laten afvlakken.
De krukas zal ik dan ook laten checken.

Iedereen akkoord?

Fijne voetbalavond allemaal....

biunkens
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do feb 07, 2008 13:27
Locatie: Hasselt

RE: revisie+optomaliseren 1750 bertone

di jun 17, 2014 16:36

Voor de duidelijkheid, ik rij niet op circuits.
Mijn Bertje dient voor erg sportief straatgebruik :roll:
Veel plezier bij lagere snelheden is waar ik naar op zoek was.

Ik heb hem nu precies één jaar en heb al enkele kosten gemaakt.
- Nieuwe banden : toyo proxes cf1 185 65 14
- Ophanging : alfaholics fast road kitC (de laagste, regelmatig contact met de grond wel)
- remklauwen gereviseerd en schijven laten afdraaien
- 123 ontsteking.
- Alfaholics Alu carb mounts

Dus niet veel tijd gehad om te sparen voor grote kosten aan de motor.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5582
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: revisie+optomaliseren 1750 bertone

di jun 17, 2014 19:29

Ik zou toch eerst even de krukas laten meten, lagers kan je pas bestellen als je weet welke maat nodig is...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: revisie+optomaliseren 1750 bertone

di jun 17, 2014 19:39

Meten is weten... En als "budget" een discussie- c.q. pijnpunt is hoef je over klep- en cylinderkop bewerkingen niet na te denken. Ik zou zeker naar één of andere enthousiasteling gaan die kennis van deze materie heeft, en een beetje bij je in de buurt is natuurlijk een pré, maar zou voor mij geen doorslaggevend argument zijn.

Gewoon een frisse tor (laten) bouwen: alles opmeten, en ervan uitgaande dat alles nog binnen tolerantie's valt "alleen" nieuwe zuigers/veren/bussen/krukas- en drijfstanglagers.

Dus... Kom er maar in, Dominic ! :lol:
I'm with Emile.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Terug naar “Algemene Technische vragen”