Pagina 1 van 1

75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

Geplaatst: di apr 15, 2014 19:09
door Caph10
Door mijn jeugdige overmoed ben ik op vakantie gegaan met de 75...
Ik rijd hem daarjuist van de parking om te gaan tanken (ik vertrek overmorgen) en ineens valt hij stil. Alles wat via het sleutelcontact geschakeld is werkte niet meer. Lichten, radio en klokje wel.
Ik kon niet direct vinden wat het was, zekeringkast eruitgehaald de 3 rode voedingskabels nog eens met contactspray ingespoten, evenals de 2 relais rechtsboven en hij startte terug.

Verdere opmerkingen:
-Het waren niet de relais, aangezien de startmotor nog altijd werkt als deze afgekoppeld zijn.
-Voor het euvel werkte de toerenteller nog, nu niet meer. (heeft er misschien weinig mee te maken, heeft hij nog al eens gehad)
-Ik vermoed dat het dus ergens aan de voedingskabels naar het zekeringkastje moet liggen, maar deze lijken mij toch in orde te zijn.
-Ik heb de ramen opengedaan alvorens te starten, 1 raam zat een paar seconden geblokkeerd, maar ging daarna vlekkeloos open.

Momenteel is hij dus terug in orde, maar heeft iemand van jullie tips voor wanneer ik overmorgen langs de kant van de weg sta?

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

Geplaatst: di apr 15, 2014 19:39
door giuliettaevo
Contactslot van een 75 is ook niet geheel probleemvrij over het algemeen.. :wink:

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

Geplaatst: di apr 15, 2014 20:28
door Caph10
Oke bedankt, dat is inderdaad ook een mogelijke oorzaak. Ik meen me te herinneren dat ik daar terplekke weinig kan aan doen, buiten wat contactspray erinspuiten, of zitten daar achteraan (onder de plastic kappen) stekkers in?

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

Geplaatst: di apr 15, 2014 20:39
door giuliettaevo
Er zitten idd 1 of 2 stekkers onder die kappen. Maar het probleem zit hem eerder in het contactblokje achterop het contactslot zelf ben ik bang. :(

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

Geplaatst: vr apr 25, 2014 15:05
door Kodjo
Ik zou dit eens lezen:

http://alfa75register.webklik.nl/page/startrelais

Zelf ook moeten doen bij mijn GTV, werkt als een zonnetje.

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

Geplaatst: vr apr 25, 2014 15:06
door Kodjo
Ik zou dit eens lezen:

http://alfa75register.webklik.nl/page/startrelais

Zelf ook moeten doen bij mijn GTV, werkt als een zonnetje.

Re: RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

Geplaatst: za apr 26, 2014 10:50
door Alexander92
Ik zou dit eens lezen:

http://alfa75register.webklik.nl/page/startrelais

Zelf ook moeten doen bij mijn GTV, werkt als een zonnetje.
Dit probleem werkt bij een niet-inslaande startmotor. Volgens mij is deze stilgevallen terwijl ie liep?

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

Geplaatst: za apr 26, 2014 11:19
door Performa
Ik zou zeker een schema meenemen en wat elektrisch materiaal(kabeltjes,zekeringen,tape, tang) zodat je bij wijze van spreken de juiste draden en stekkers manueel of dmv een gewone schakelaar aan elkaar kan verbinden om zo een contactslot te faken. Btw sleutel altijd gebruiken in je contactslot anders springt je stuurslot op tijdens het rijden.

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

Geplaatst: zo apr 27, 2014 13:13
door thomfr
Stekkers achter het dashboardkastje al gecontroleerd?
Thom

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

Geplaatst: ma apr 28, 2014 19:07
door Caph10
Gelukkig had ik inderdaad wel wat gereedschap meegenomen. Contactspray is goed van pas gekomen.
Het waren volgens mij inderdaad de stekkers van de voeding aan de zekeringkast. Die 2 rode draden die naar het zelfde punt op het linker-voorspatbord lopen.

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

Geplaatst: ma apr 28, 2014 20:56
door thomfr
Tip:
Als je een zaterdagochtend een uurtje niks te doen hebt:
Neem je soldeerbout en een meter krimpkous en knip de stekkers achter het dashboardkastje er tussenuit (draad voor draad dan) en soldeer ze rechtstreeks vast (wel eerst een stukje krimpkous over de kabel schuiven). Daarna kousje warmstoken en die kabel maakt nooit meer een probleem. Deze stekkers moeten aardig wat stroom verwerken bij injectie 75 ers van I.E. tot V6 en zijn daar blijkbaar te licht voor. Zelfs dealers deden dit 20 jaar geleden al.
Thom