Pagina 1 van 1

weber DCOE: acceleratiesproeiers afstellen???

Geplaatst: ma mar 31, 2014 10:06
door JoorZ105
Omdat mijn juul moeilijk blijft oppakken vanaf stationair de carbs weer eens gedemonteerd.
Nu blijkt dat de acceleratiepompjes niet gelijktijdig inspuiten EN dat ze dit doen als de gaskleppen ca 20 graden openstaan.

Mij lijkt dat ze in ieder geval gelijktijdig en liefst ook vanaf 1 graad openstand al inspuiten......toch?


Nou is het bij dellortos goed te zien wat je aan het inspuitmoment kan afstellen, maar een weber werkt met een plunjer.
Hoe stel je die af qua timing en hoeveelheid?

(hoe krijg je die plunjer er uberhaupt uit?)

RE: weber DCOE: acceleratiesproeiers afstellen???

Geplaatst: ma mar 31, 2014 13:31
door Zaagauto
Andere lengte plunjer monteren...

Meer waarschijnlijkere reden: vuil & verstopping....

RE: weber DCOE: acceleratiesproeiers afstellen???

Geplaatst: ma mar 31, 2014 15:53
door JoorZ105
ondanks dat deze dingen ultrasoon gereinigd zijn en voorzien van revisiekit.....?

Ik moet wel zeggen: met deksels eraf en dan de gaskleppen bedienen levert bij de 2 carbs op luchtbellen in het vlotterkamer.
Dat zal normaal zijn neem ik aan, maar bij de ene carb komen ze uit een gaatje in de hoek van de vlotterkamer (in de andere hoek zit ook een gaatje maar daar geen belletjes....) en bij de andere carb komen de belletjes van het aanzuigpunt/ventiel (hoe heet dat ding) in de vlotterkamer.


Wat verander je met een andere lengte plunjers?
de timing of de opbrengst?

op zich lijkt de opbrengst goed! Flinke straal......alleen voor mijn gevoel spuit het ding nogal laat in.

Dus vanaf stationair dan eerst pruttel pruttel pruttel vroooooooooaaaap.
(tenzij ik met flink gas en slippende koppeling al dan niet piepende banden optrek :lol:)

RE: weber DCOE: acceleratiesproeiers afstellen???

Geplaatst: di apr 01, 2014 09:41
door JoorZ105
op een site over triumphs deze toelichting gevonden:
Accelerator Pump Jet The accelerator circuit consists of:

•A fuel reservoir,
•A mechanically activated, spring loaded plunger (pump) that flushes the reservoir,
•A one way valve that lets fuel into the reservoir from the float chamber but not back out to the float chamber while the plunger is purging the reservoir (called an Accelerator pump intake/discharge valve),
•And an accelerator pump jet that both meters the amount of fuel pumped by the acceleration pump (plunger) and delivers that fuel directly into the rear of the carburetor throats.
The metering hole in the accelerator pump jet has to be large enough to remove any hesitation or stumble caused by the lean condition created by suddenly opening the throttle plates (butterfly valves) at low RPM. Too large a jet will cause a "bogging down" of the engine from too much raw fuel.
The jets are numbered for their hole size in hundredths of a millimetre and are in five hundredths of a millimetre steps (i.e. 35, 40, 45, 50).

Use the smallest jet size that will eliminate any hesitation or stalling when the throttle is suddenly opened.

The accelerator pump intake/discharge valve can have a discharge hole that finely tunes the flow of the accelerator pump jet in-between the step increments.



Accelerator pump intake/discharge valve
This is a one way valve that allows fuel to flow into the accelerator pump reservoir and keeps the fuel from going the wrong way when the accelerator pump is activated.

It can also be used to precisely tune the amount of fuel injected into the engine by the accelerator pump jet . This is accomplished by selecting a valve with a discharge hole on the side. If there is no discharge hole, the accelerator pump intake valve acts purely as a one way valve. If there is a hole, part of the fuel is discharged out the side hole back into the float chamber when the pump is activated, bleeding off the excess fuel not required to accelerate the car cleanly.

The number on a valve with a discharge hole is the size of the hole in hundredths of a millimetre, i.e. a valve marked 50 has a 0.5mm discharge hole in the side.
Dit suggereert dat ik de maten van de accelerator pump jet en intake valve nog eens moet checken.....! (hoewel deze carbs voor zover ik weet origineel zouden moeten zijn)

RE: weber DCOE: acceleratiesproeiers afstellen???

Geplaatst: di apr 01, 2014 10:52
door Zaagauto
1) Horen de carbs bij de motor?
2) Ga maar gerust uit van vuil in de sproeiers... een keer ultrasonen gaat dat niet oplossen...

RE: weber DCOE: acceleratiesproeiers afstellen???

Geplaatst: di apr 01, 2014 11:00
door JoorZ105
De carbs zijn apart gekocht (zaten gare solexxen op). Na reiniging en revisie zijn ze door de vorige eigenaar niet gemonteerd geweest ivm andere plannen/motor.

Leken origineel, los van het feit dat er 29er venturis inzaten....
Vandaar dat ik de maten nog eens ga checken.



welke sproeiers bedoel je dan specifiek?

stationair en hoofdsproeiers heb ik allen gecheckt, Geen verstoppingen.
Het acceleratiesysteem werkt wel degelijk want een ferme draai aan de gasklepas levert indrukwekkende stralen benzine op :lol:

Niet om eigenwijs te doen....maar om het probleem boven tafel te krijgen :wink:

RE: weber DCOE: acceleratiesproeiers afstellen???

Geplaatst: di apr 01, 2014 11:08
door Zaagauto
Hoe lang geleden zijn ze dan door de vorige eigenaar "gereviseerd"? En hoe zijn ze dan gereviseerd?

Ennuh... er is geen hond die zo maar voor de lol 29 mm venturis in z'n carbs propt...

Wat ook nog kan is dat er ergens druk / vloeistof verlies is waardoor er erg veel "slag" nodig is om weer druk op te bouwen.

Zijn de 4 stralen wel helemaal gelijk?

RE: weber DCOE: acceleratiesproeiers afstellen???

Geplaatst: di apr 01, 2014 12:50
door JoorZ105
de stralen lijken wel gelijk ja.
hooguit 1 carb een fractie later dan de andere.

over drukverlies: klopt het wel dat je belletjes zit in de vlotterkamer bij gasgeven?




Revisie kan goed 2 jaar geleden zijn. Daarna dus nooit gebruikt.

Om vervuiling tegen te gaan heb ik ook nog een extra fijnfiltertje in de benzineleiding gehangen.


over 29er venturis: helemaal eens. mogelijk zijn deze carbs ooit op een rallyding gebruikt ofzo.
De sproeiers en mengbuizen zijn gewoon standaard, die heb ik zeker weten gechekckt.
Volgens mij heb ik de acc jet voor montage ook gecheckt.
Mogelijk het ventiel niet, want die zat nogal vast. (hoeveelheid in te spuiten brandstof)

Hoe dan ook: eerst die dus dubbelchecken.

Het kan hooguit misgaan indien er ooit geboord is aan deze sproeierbezetting :roll:

RE: weber DCOE: acceleratiesproeiers afstellen???

Geplaatst: do apr 03, 2014 09:01
door JoorZ105
Voor montage had ik dus zo'n beetje alle sproeiers etc gecheckt om te zien of ze de originele (alfa 1300) bemating hadden.
Alleen de ventielen onderin de vlotterkamer had ik niet gecheckt.....

En laat die nou de verkeerde maat hebben :roll:

Er zit maatje 70 in termijl er 60 in hoort te zitten. 2 stappen groter dus :idea:

Suggereert dat er dus veel te veel brandstof in werd gespoten :oops: die dus bij lage toeren niet voldoende vernevelt.

Die eerst eens vervangen en kijken wat het doet.

overigens: mogelijk hoort deze afwijking bij de 29er venturis die er in zaten: meer power/respons op hogere toeren?

RE: weber DCOE: acceleratiesproeiers afstellen???

Geplaatst: di apr 22, 2014 09:34
door JoorZ105
Opgelost!

De maat van het aanzuigventiel (aka back bleeds) bleek niet eens de hoofdoorzaak.
Ik had dus maat 60 besteld, die moeten resulteren in een hogere opbrengst uit de acc sproeiers dan met de 70-er ventielen die erin zaten.
Maat 60 is de originele maat voor deze webers op de 1300.

Nadat ik de 70-er ventielen eruot had gedraaid pakte ik de nieuwe 60-ers.
Verrek.... Die dingen rammelen....oh uhm....er zitten kogeltjes in! :oops:
Aangezien die kogeltjes er niet (meer?) in zitten bij de 70-ers is het probleem meteen duidelijk. Het ventiel moet immers alleen eenrichtingsverkeer toestaan!

Doordat de kogeltjes er niet in zaten drukte de plunjer slechts een deel van de aaangezogen benzine door de acc sproeiers, terwijl een deel onbedoeld de vlotterkamer werd ingeduwd. :roll: Vandaar ook de luchtbellen die ik zag.

Lang verhaal kort: geen dip meer in het lage toerengebied!
Dat rijdt al een stuk beter/relaxter.