Pagina 1 van 1
spanning distributieriem v6
Geplaatst: wo mar 19, 2014 21:35
door matramurena
Mijn v6 had een hydraulische spanner, maar deze is vervagen door een mechanische. Nu heb ik de riem erop gespannen en de spanner staat netjes op zijn merk. Ik kan de riem tussen de twee nokkenaspoulies ongeveer een kwart slag met de hand verdraaien en als ik op internet wat rond zoek lijkt dit ook normaal te zijn.
Echter kan ik ook met de hand de riem een stuk over de poelies heen en weer schuiven met enige druk, dus een stuk zijdelings verschuiven. Is dit normaal? De riem zit er ongeveer een 300 km op nu en de spanning op de spanner staat nog steeds goed afgesteld. Ik vraag het meer omdat het me op viel en ik er graag zekerheid over wil hebben...
Thanx.
RE: spanning distributieriem v6
Geplaatst: wo mar 19, 2014 21:57
door giuliettaevo
Tussen de nokkenaspoelies een kwart slag verdraaien is volgens mij wel redelijk slap

. Dat mag hij bij mij op het langste deel van de riem hebben, tussen nokkenaspoelie en krukaspoelie dus.
RE: spanning distributieriem v6
Geplaatst: wo mar 19, 2014 22:14
door matramurena
Ik heb tussen de nokkenaspoelies net wat meer speling dan tussen de nokkenas en krukaspoelie... Toch staat alles netjes op tijd voor zover ik weet.
RE: spanning distributieriem v6
Geplaatst: wo mar 19, 2014 22:22
door high fidelitaly
hoe staat het merkteken op de spanner als de riem tussen krukas en rechter nokkenas en tussen 2 nokkenassen strak staat?
riem moet volledig strak staan behalve aan kant spanner bij aanspannen van de spanner.
spanner niet zomaar aanspannen (met punttang in de rol meehelpen), want dat komt nooit goed
RE: spanning distributieriem v6
Geplaatst: do mar 20, 2014 16:41
door Stefan Elshout
Ik denk dat het ook erg afhankelijk is van op welk punt je motor staat. Als hij net op een punt staat dat de ene nokkenas de ene kant op drukt (door de klepveerspanning en de positie van de nokkenas op dat moment) en de andere nokkenas de andere kant op drukt, staat de riem overal strak behalve tussen de nokkenassen. Als je de motor een stukje tornt heb je kans dat de riem daar wel opeens strak staat.
Als de motor draait zal hij dan ook nooit in werkelijkheid zo los komen te staan op dat punt door de massatraagheid van de nokkenassen.
just a thought....
Re: RE: spanning distributieriem v6
Geplaatst: do mar 20, 2014 18:44
door high fidelitaly
[quote="Stefan Elshout"]Ik denk dat het ook erg afhankelijk is van op welk punt je motor staat. Als hij net op een punt staat dat de ene nokkenas de ene kant op drukt (door de klepveerspanning en de positie van de nokkenas op dat moment) en de andere nokkenas de andere kant op drukt, staat de riem overal strak behalve tussen de nokkenassen. Als je de motor een stukje tornt heb je kans dat de riem daar wel opeens strak staat.
Als de motor draait zal hij dan ook nooit in werkelijkheid zo los komen te staan op dat punt door de massatraagheid van de nokkenassen.
just a thought....[/quot
dat is ook zo.
één van de redenen waarom je een V6 best nooit achteruit duwt als ze in versnelling staat, dan kan de riem wel eens tandje verspringen
RE: spanning distributieriem v6
Geplaatst: do mar 20, 2014 22:17
door matramurena
Ik had dus weer eens pech... Ik had al tot drie maal toe even met de startmotor de motor verdraaid met steeds hetzelfde resultaat. (makkelijke rust-stand?) De vierde keer stopte hij op een stand dat ik een mooie strakke riem tussen de nokkenassen hab en een kwart-slag ruimte op de langste zijde van de riem.. Ben ik weer gerustgesteld.