Gebruikersavatar
wingrider
Junior Member
Junior Member
Berichten: 98
Lid geworden op: zo nov 19, 2006 17:21
Locatie: Weert

olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

di feb 25, 2014 21:19

Ik heb nu een plaats vrij om een olietemeratuurmeterje te plaatsen,
Ik vroeg mij af of een oliedrukmetertje misschien meer informatie verschaft over het
wel en wee van het smeersysteem..

Jos

Gebruikersavatar
wingrider
Junior Member
Junior Member
Berichten: 98
Lid geworden op: zo nov 19, 2006 17:21
Locatie: Weert

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

di feb 25, 2014 22:34

Ben nog vergeten.. het gaat over mijn 33 SW

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

do feb 27, 2014 16:33

Leuke vraag met een heel groot welles/nietes gehalte...

Alfalogisch: drukmeter, zit ook in de Alfetta/75 etc. En meestal geen temperatuurmeter. Je kunt aan de drukmeter namelijk ook zien of de olie (en dus motor) op temperatuur is door de kleine drukverlaging die dat meebrengt. Oververhitting van de olie is lastiger.
Verder zegt de druk ook nog iets over de gezondheid van de motor.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

do feb 27, 2014 16:43

Ik heb ze er beide in (erg simpel in te bouwen, en als je goed zoekt zijn er ook zo'n 100 topics over te vinden op dit forum). Het is best wel fijn om te weten wanneer je blokje lekker warm is (en niet alleen je kvs). De drukmeting vind ik wat onnauwkeurig, maar dat kan ook aan mn meter liggen :P

Foto's staan wel in mn projectpagina geloof ik.(gaat ook om een 33)
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

do feb 27, 2014 18:26

Ik zou voor temperatuur gaan...
Dan weet je wanneer je veilig het gaspedaal naar beneden kan drukken.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

do feb 27, 2014 19:07

Absoluut druk meter, temperatuur zegt niet of de olie dun is.
Daarnaast als druk weg valt zie je dat meteen, een temperatuurmeter geeft dan niks...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste

do feb 27, 2014 20:08

Absoluut druk meter, temperatuur zegt niet of de olie dun is.
Daarnaast als druk weg valt zie je dat meteen, een temperatuurmeter geeft dan niks...
als de druk wegvalt gaat er een olielampje branden :p
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

do feb 27, 2014 20:35

Van een drukmeter krijg je (misschien onnodige) stress.

Van een temperatuurmeter wordt je gelukkig (vooral het moment dat je 'mag' ;-)

Met een standaard blok en een correct werkend oliedruklampje zou ik me om de druk weinig zorgen maken.
Veel kun je aan de druk zo direct niet doen, met de temperatuurmeter verzorg je IEDERE rit je motor.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste

do feb 27, 2014 20:43

Absoluut druk meter, temperatuur zegt niet of de olie dun is.
Daarnaast als druk weg valt zie je dat meteen, een temperatuurmeter geeft dan niks...
als de druk wegvalt gaat er een olielampje branden :p
Dat dan wel, maar je focust op die geile extra metertjes en dan zie je op je temp. meter geen verschil :)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

do feb 27, 2014 20:44

Druk. Kan je temp van afleiden en als diagnostisch gereedschap voor zeldzame maar kostbare mankementen gebruiken.

Gebruikersavatar
wingrider
Junior Member
Junior Member
Berichten: 98
Lid geworden op: zo nov 19, 2006 17:21
Locatie: Weert

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

vr feb 28, 2014 20:53

Afhankelijk van het type motor geeft bij opwarming van de olie een drukverhoging, een drukverhoging
of blijft de druk nagenoeg gelijk. Wanneer de druk veranderd kun je dus bepalen wanneer ook de olietemperatuur
op een aanvaardbaar niveau zit. Met andere woorden je vangt 2 vliegen in een klap door een drukmeter te plaatsen.

Maar ik vraag me af of dit bij de 33 1.7 het geval is.

Jos

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

vr feb 28, 2014 22:31

Druk hoger bij hogere temp. olie???


Bij een 33 16v, koud 7 bar. Warm 1,3 a 1,5 bar stationair. Bij warm en 7300tpm ook 7bar...
Tja, en dat geeft een temp. Meter niet :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

vr feb 28, 2014 22:42

Ik heb bij mijn 33 compressore er voor gekozen een temp meter te plaatsen.
Omdat ik wil weteb of door de hogere belasting de olie niet te warm word.
Met een drukmeter kan ik dit niet zien.

Het is mar net wat je belangrijker vind. Ja als je olie druk wegvalt zie je dat niet met een temp meter. Maar gebeurt dit bij 7000rpm heb je waarschijnlijk toch al motorschade...
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
wingrider
Junior Member
Junior Member
Berichten: 98
Lid geworden op: zo nov 19, 2006 17:21
Locatie: Weert

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

za mar 01, 2014 13:46

Je krijgt dus een drukverlaging van 7 naar 1.5 bar door opwarming van de olie ?
Dat is behoorlijk, tja niet alle motoren werken met een oliepomp van hetzelfde principe.

Dus je slaat inderdaad 2 vliegen in een klap wanneer je een drukmeter plaatst ?

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin

za mar 01, 2014 14:50

Oliedrukmeter is véél belangrijker dan temperatuur. Wanneer de motor warm genoeg is om gas te geven weet je zo ook wel. Te hoge olie temperatur kan voor komen op een warme dag op het circuit of minutenlang plankgas rijden, in die extreme omstandigheden zou je dan ook een temperatuurmeter kunnen overwegen maar voor dagelijks gebruik overbodig.
Echter een oliedrukmeter geeft informatie of er iets mis is met de motor, als bijvoorbeeld op een dag de druk lager is dan normaal. Dit heeft mij al 2x een motorschade opgeleverd, mijn 1e Sud had geen drukmeter en een keer had ik de carterpan platgeslagen tegen de aanzuiging van de oliepomp aan. Het lampje gaat dan niet branden maar er wordt te weinig olie aangezogen waardoor de lagers eruit liepen. Ook een keer met de Lancia, de meter gaf ook een lagere druk aan dan normaal. Peil gecontroleerd, maakte geen verdere bijgeluiden en ik was ver van huis, dacht zal wel aan de meter liggen...niet dus, door lange standtijd waren delen van de klepdekselpakking uitgedroogd en in de oliekringloop terecht gekomen en die verstopten wederom de olieaanzuiging, gevolg ook lagerschade later op de dag.
Ook kun je op de oliedrukmeter zien of in lange snelle bochten de druk niet wegvalt (door dat de olie 1 kant op gaat in de carterpan zuigt de pomp niet aan), de meter loopt dan terug. Gas lossen (voorzichtig zodat je niet achterste voren gaat) kan je blok dan nog redden.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Algemene Technische vragen”