za mar 01, 2014 14:50
Oliedrukmeter is véél belangrijker dan temperatuur. Wanneer de motor warm genoeg is om gas te geven weet je zo ook wel. Te hoge olie temperatur kan voor komen op een warme dag op het circuit of minutenlang plankgas rijden, in die extreme omstandigheden zou je dan ook een temperatuurmeter kunnen overwegen maar voor dagelijks gebruik overbodig.
Echter een oliedrukmeter geeft informatie of er iets mis is met de motor, als bijvoorbeeld op een dag de druk lager is dan normaal. Dit heeft mij al 2x een motorschade opgeleverd, mijn 1e Sud had geen drukmeter en een keer had ik de carterpan platgeslagen tegen de aanzuiging van de oliepomp aan. Het lampje gaat dan niet branden maar er wordt te weinig olie aangezogen waardoor de lagers eruit liepen. Ook een keer met de Lancia, de meter gaf ook een lagere druk aan dan normaal. Peil gecontroleerd, maakte geen verdere bijgeluiden en ik was ver van huis, dacht zal wel aan de meter liggen...niet dus, door lange standtijd waren delen van de klepdekselpakking uitgedroogd en in de oliekringloop terecht gekomen en die verstopten wederom de olieaanzuiging, gevolg ook lagerschade later op de dag.
Ook kun je op de oliedrukmeter zien of in lange snelle bochten de druk niet wegvalt (door dat de olie 1 kant op gaat in de carterpan zuigt de pomp niet aan), de meter loopt dan terug. Gas lossen (voorzichtig zodat je niet achterste voren gaat) kan je blok dan nog redden.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT