Pagina 1 van 1

Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzetten?

Geplaatst: za jan 11, 2014 22:01
door agoud
Beste forummers,

Ik zoek wat hulp bij het volgende: van mijn Alfa 147 is het hitteschild boven de uitlaat los gekomen (rond 2 schroeven compleet weggeroest, gaat om het deel direct na de bumper, kleppert nu op de uitlaat)). Bij de garage (geen alfa) geven ze aan: "gewoon weglaten". Ik vraag me echter af of dit zo maar kan.

Zijn er er hier mensen die ervaring hebben met dit schild? Kan het wegblijven of is het verstandig om deze te vervagen / of weer vast te laten zetten.

Dank voor evt. informatie.

Sander

RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzetten?

Geplaatst: za jan 11, 2014 22:40
door Gordon
Klinkt misschien neerbuigend, maar Alfa 147 = Fiat = overmatige zuinigheid.

Met andere woorden: als dat hitteschild geen functie had gehad zou het er niet in gezeten hebben. Afhankelijk van wat je plannen zijn met de auto lijkt het me dus raadzaam de boel vast te zetten of te vervangen. Of je accepteert gewoon dat (kunststof) delen die zonder dat schild rechtstreeks bestraald worden er onder kunnen leiden.

RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzetten?

Geplaatst: za jan 11, 2014 23:02
door agoud
Hoi Gordon,

Helder, dank je wel. Ik denk dat we hem dan maar moeten proberen vast te zetten, of te vervangen. Nu nog even een goede garage in Amsterdam vinden die dat kan, voor een normaal bedrag.

Gr.
Sander

Re: RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzett

Geplaatst: zo jan 12, 2014 01:03
door Alexander92
Klinkt misschien neerbuigend, maar Alfa 147 = Fiat = overmatige zuinigheid.
Sorry, maar dermate logica snap ik niet. Het hitteschild is er enkel om je handjes niet te verbranden, bij mensen die 'denken' dat ze verstand hebben van de auto.
Een andere functie heeft het nauwelijks. Het enige wat het nog kan bieden, is bescherming van warmte vanaf het spruitstuk naar de koelvin. Maar de hitte is hier nauwelijks merkbaar.

Ik tref menig AR147 aan op m'n werk met een losliggend hitteschild. Deze verdwijnen veelal over m'n schouder de prullenbak in :lol:

RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzetten?

Geplaatst: zo jan 12, 2014 08:46
door agoud
Hoi Alexander,

Dank voor je reactie. Ik ben zelf geen kenner, dus help me even: het schild zit, als ik het goed zie, tegen de onderkant van de auto aan gemonteerd. Als het hitte 'tegenhoudt' is dat lijkt mij dus van hitte van de uitlaat. Tussen het schild en de uitlaat zit ruimte, waar ik mijn han sowieso tussen kan steken en dus zou kunnen 'branden' aan de uitlaat (ik zou dus zeker mijn handen branden haha!). Volgens jou (je werkt met auto's zo te lezen?) biedt het dus verder nauwelijks bescherming voor de auto zelf, en kan ik het verwijderen - als ik mijn handen dus maar niet zelf op de uitlaat ga leggen? :-)

Groet,
Sander

RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzetten?

Geplaatst: zo jan 12, 2014 11:26
door Berlina addicted
Ehh, ik denk dat er hier over twee verschillende hitteschildjes gepraat wordt. Er zit een hitteschild op het uitlaatspruitstuk net achter de radiateur en eentje op de uitlaat onder de auto. Over welk hitteschild gaat het hier?
Ik denk dat Sander die onder de auto bedoelt en die kan je volgens mij gewoon weglaten

Mvg, Richard

Re: RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzett

Geplaatst: zo jan 12, 2014 12:44
door Gordon
Klinkt misschien neerbuigend, maar Alfa 147 = Fiat = overmatige zuinigheid.
Sorry, maar dermate logica snap ik niet. Het hitteschild is er enkel om je handjes niet te verbranden, bij mensen die 'denken' dat ze verstand hebben van de auto.
Een andere functie heeft het nauwelijks. Het enige wat het nog kan bieden, is bescherming van warmte vanaf het spruitstuk naar de koelvin. Maar de hitte is hier nauwelijks merkbaar.

Ik tref menig AR147 aan op m'n werk met een losliggend hitteschild. Deze verdwijnen veelal over m'n schouder de prullenbak in :lol:
Zo'n hitteschild doet wel wat meer. Zelfs in een transaxle waar dat ding vooral bedoeld lijkt als warme lucht collector om je carburateurs niet te laten bevriezen heb ik ooit wel eens een ruitenwissertankje kunnen vervangen omdat deze er dus uiteindelijk toch niet tegen bestand was dat het schild er niet meer was.

Alleen om te voorkomen dat Beun zijn handjes brandt? Lijkt me een goed argument voor in de USA, waar ze zelfs op koffiebekers een waarschuwing printen dat de inhoud warm kan zijn. It'd better darn well be.

RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzetten?

Geplaatst: zo jan 12, 2014 12:46
door agoud
Het gaat inderdaad om het hitteschild onder de auto, aan de achterzijde boven de uitlaat(demper). Plaat van ongeveer (ik gok) 30 cm breed langs de bumperzijde en 40 cm lang. De plaat hangt met 2 of 3 schroeven aan de carrosserie. Hiervan is rondom 2 schroeven het metaalwerk van de plaat volledig weggeroest, zodat de plaat los op de demper ligt.

RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzetten?

Geplaatst: zo jan 12, 2014 13:23
door Performa
Of je laat die er af, of je knutselt wat ineen met carrosserieringen dat het weer mooi vast hangt.

RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzetten?

Geplaatst: zo jan 12, 2014 19:00
door Rainier155
Bij mijn 155 zijn alle hitteschilden er bewust af gelaten. :lol:

Zit ook een compleet RVS uitlaatsysteem onder, waarbij ook de grote middendemper weggelaten is, kortom de hitte verdwijnt nu direct uit de uitlaat ivp zich "op te hopen" onder de auto. Kortom die hitteschildjes zijn overbodig. ;)

RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzetten?

Geplaatst: ma jan 13, 2014 09:58
door Bertonebianco
Ik heb een 147 gereden, 2.0TS, waarbij het hitteschild was verwijderd wegens rammelen.
Gevolg was dat de slangen van de airco door de hitte zo verduurd (uitgedroogd) zijn geraakt dat ze bij het vullen van de airco openscheurden.
Het ding zit er niet voor niets.

Eric

RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzetten?

Geplaatst: ma jan 13, 2014 10:27
door Performa
Nogmaals het gaat over het hitteschild boven de einddemper.(ver weg van aircoleidingen)

Re: RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzett

Geplaatst: ma jan 13, 2014 10:51
door Zaagauto
Met andere woorden: als dat hitteschild geen functie had gehad zou het er niet in gezeten hebben.
Daarmee lijkt me toch alles al gezegd?

RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzetten?

Geplaatst: ma jan 13, 2014 11:20
door mark156
Precies, niet weglaten, hoor! Of je moet willen dat de bitumen anti-dreunmat van de reservewielbak aan je reservewiel vulcaniseert! Is een pietsie overdreven maar ik heb het vaak genoeg in m'n oude werk gezien, word écht een zooitje... En het vervangen van zo'n schildje kun je best ook zelf doen hoor! Beetje kruipolie op ophangrubbers van de achterdemper, dan kun je ze makkelijk losmaken (met wat hulp van een waterpomptang en/of kruiskopschr.dr.) en de demper wat naar beneden trekken. Vervolgens heb je ruimte genoeg om het schildje los te pielen en met wat grove taal d'r tussenuit te trekken. Nieuw schildje ff beetje verbuigen vóór positioneren, als-ie boven de demper zit buig je 'm gewoon weer in vorm, ff vastzetten met toevoeging van flinke carrosserieringen (gaat 't niet zo snel meer kapot), demper ophangen... et voila! (Heb je ook geen brug voor nodig, voor het gemak kun je de wagen op assteuntjes zetten.. zo heb ik bij m'n oude 156 wel eens een achterdemper vervangen...)

Als je een blikschaar hebt, kun je evt. ook zo'n geribbelde alu.plaat halen bij een willekeurige bouwmarkt en zelf zo'n schildje maken.. heb je gelijk materiaal in huis voor als er eens een ander schildje (bijv. boven uitlaatspruitstuk) verrot gaat... Knutselsuh! :wink:

RE: Hitteschild boven uitlaat los: weghalen of terugzetten?

Geplaatst: ma jan 13, 2014 19:48
door Alessandro
Het kan veel simpeler hoor.....
Gezien mijn persoonlijke eerdere ervaringen, zal ie wel gewoon door gecorrodeerd zijn exact op de randen van de bevestiging.
Dat heeft m.i. duidelijk een chemische oorzaak; spanningscorrosie. Kan je niet echt wat tegen doen, behalve eventueel grote rubber ringen tussen plaat en carrosserie ringen.

Ik ga er voor het gemak (ervaring) vanuit, dat het hitteschild verder gewoon in tact is => dan zou ik gewoon een plaatje plaatstaal knippen ter grote van een bierveeltje. Gat boren in het midden, beetje buigen in model en monteren maar weer.
Heb je meer tijd, kan je het gemaakte plaatje nog verduurzamen met lak en zo.
Kost 'niks' en houdt het weer minstens zo lang vol, als het origineel. :wink: