Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

poedercoaten of poeder(aan)kloten ?

za jan 11, 2014 18:36

Heeft er iemand ervaring met iets zoals dit:

http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 21&lang=NL

Ik dacht dat poedercoaten "werkt" door het produkt te aarden/minnen en het poeder te plussen ? Heb je toch prik voor nodig ? Wie kent dit systeem of wat anders wat goed werkt ?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: poedercoaten of poeder(aan)kloten ?

za jan 11, 2014 19:35

Massakabel met armband???
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1801
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: poedercoaten of poeder(aan)kloten ?

za jan 11, 2014 21:02

Dat is geen probleem denk ik, want dit "systeem" heeft geen electrische voeding :D .

(Het komt op mij over als poedersuiker om over de oliebollen te spuiten. Alleen daar is het voor afgekeurd omdat het slechts in twee tinten zwart leverbaar is.)

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: poedercoaten of poeder(aan)kloten ?

za jan 11, 2014 23:14

Of het zo optimaal is als een profispuitert weet ik niet, maar de deeltjes kunnen door de spuitmond, die wrijving genereert, een positieve lading mee krijgen.
Als je er op de een of andere mannier voor zorgt dat het werkstuk een negatieve lading heeft gaat het goed.

Het poeder is een thermoplast of thermoharder, dus dat geeft weer niks weer over de uiteindelijke laag. Het elektrostatische zit hem in het opbrengen van de poeder, niet in de uiteindelijke verflaag.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: poedercoaten of poeder(aan)kloten ?

zo jan 12, 2014 20:22

Dit is een systeem dat leuk is als hobbyist die enkel wat onderdelen met een poedercoating wil beschermen tegen corrosie. Het is zeer beperkt in de mogelijkheden, zowel kwa kleuren als laagopbouw.

Zo te zien wordt het poeder door middel van wrijving elektrostatisch geladen waardoor het aan het voorwerp gaat hechten (welke geaard is) De armband die vermeld is is puur om een schok van het pistool tegen te gaan mocht je de statische kern aanraken denk ik, ik weet dat dat bij elektrische psitolen best een oplawaai geeft. :) Het grote nadeel van dit systeem is dus dat je de statische lading van het poeder niet kunt regelen. Normaal gesproken gebruik je namelijk niet voor elk type poeder dezelfde statische lading. Een te hoge spanning kan zeker bij metallics al gauw leiden tot vreemde plekken op je materiaal. Hier is de lading te groot zodat het materiaal het poeder weer af gaat stoten.

Een te lage statische spanning heeft als nadeel dat het poeder slecht kan hechten in bijvoorbeeld hoekjes en kleine sparingen van je materiaal. Bij dure systemen zit zelfs een speciale kop om deze lastige plekken beter te dekken, anders worden deze vaak eerst met een hogere lading voor-bespoten waarna het geheel met een wat lagere spanning wordt gecoat.

Ook een tweede laag aanbrengen vergt een andere lading. Net wat lager dan de eerste laag om een goede hechting te verkrijgen. Anders krijg je weer het effect dat het poeder door te veel statische electriciteit juist op plekken wordt afgestoten door je materiaal.

Er zijn wel betere kits voor de doe-het-zelver te verkrijgen dan deze, met wel een spanningsregulator erbij. Zelf ben ik nu erg tevreden over deze set:

http://www.ebay.nl/itm/PSS-SPECTRACOAT- ... 5af04c81ea

Groet,
Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: poedercoaten of poeder(aan)kloten ?

ma jan 13, 2014 11:26

D'r staat niks bij over het ''afbakken''?.. Ga je dat qua temperatuur dan wel redden in een huis-tuin-keukenoventje, als het onderdeel wat je wilt coaten al in de oven past? Volgens mij heb je dan al zo'n pottenbakkersoven (kilm?) nodig?.. :roll:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: poedercoaten of poeder(aan)kloten ?

ma jan 13, 2014 15:22

Curen moet afhankelijk van het gebruikte poeder tussen de 10 en 20 minuten. Temperatuur hangt ook van het poeder af maar zit meestal tussen de 170 en 200 Celsius. Goed te doen in een standaard oven dus, maar met de elementen van een aantal ovens en wat C-stijlen, staalplaat en isolatiemateriaal kun je met gemak een grote oven bouwen (spreek uit ervaring)

Belangrijk is trouwens de temperatuur van het object dat gecoat wordt en niet de temp van de oven. Het object moet echt een bepaalde tijdsduur een bepaalde temperatuur hebben.

Groet,
Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Terug naar “Algemene Technische vragen”