Pagina 1 van 1
Kestboomvelichting Alfa GT
Geplaatst: vr dec 06, 2013 11:49
door Salquenen
Ik reed vanmorgen na m'n nachtdienst naar huis, begonnen er in ene allemaal lampjes (ASR, VDC, Airbag etc.) te branden en te piepen. Radio incl. Nav. scherm viel uit, en zo af en toe ook de verlichting van mijn dashboard. Ramen gingen niet meer open of dicht. Enigste wat nog werkte waren mijn verlichting en de ruitenwissers. Die lampjes die begonnen te knipperen gingen dan na een tijdje wel weer uit, maar begonnen dan zo weer te branden en te piepen. Ondanks dit alles tóch door gereden. Eenmaal thuis gekomen de motor uitgezet en weer geprobeerd te starten... Accu zo goed als leeg. Kreeg hem dus niet meer aan de praat. Nu de vraag, is m'n accu dood óf ligt het aan de dynamo ? En hoe controleer ik dat ?
RE: Kestboomvelichting Alfa GT
Geplaatst: vr dec 06, 2013 12:07
door Brul(tm)
Starten, als dat lukt, laadspanning meten
Laadspanning te laag, dynamo aan revisie toe.
Voldoende laadspanning, accu vervangen .
RE: Kestboomvelichting Alfa GT
Geplaatst: vr dec 06, 2013 12:08
door Harrie Sanders
ik heb laatst hetzelfde gehad met mijn GT 3,2.
Het begon met een melding van een accu teken in het disply.
Het bleek uiteindelijk de dynamo te zijn. Hopenlijk bij jouw auto een eenvoudigere reparatie dan bij mijn 3,2.
RE: Kestboomvelichting Alfa GT
Geplaatst: vr dec 06, 2013 12:09
door Salquenen
Thanks ! Maar hoe kom ik nu aan een laadspanningsmeter ?
RE: Kestboomvelichting Alfa GT
Geplaatst: vr dec 06, 2013 12:34
door Brul(tm)
Heb je geen (universele) multimeter
Zijn bij de lokale bouwmarkt wel te verkrijgen.
RE: Kestboomvelichting Alfa GT
Geplaatst: vr dec 06, 2013 12:36
door Salquenen
Helaas. Hier niet aanwezig. Ik moet overigens nog wél zeggen dat ik géén melding kreeg dat de accuspanning te laag was.
RE: Kestboomvelichting Alfa GT
Geplaatst: vr dec 06, 2013 15:07
door kees artc6
Pas ook gehad, accu vervangen en opgelost (ANWB). Rijdt even langs een garagebedrijf, die meten alles zo na.
RE: Kestboomvelichting Alfa GT
Geplaatst: vr dec 06, 2013 17:43
door frankalfa
Als je tijdens het rijden je deze meldingen/verschijnsels krijgt is dat meestal niet je accu die slecht is... Accu levert nl alleen de power om je motor te starten en is 'opslag' voor een stroomvoorraad, je dynamo is bij draaiende motor je eigenlijke stroomleverancier, niet je accu.
Probeer de auto met startkabels aan de gang te krijgen (laat de auto die spanning gaat leveren aan de jouwe eerst ff een paar minuten draaien met de startkabels aangesloten voordat je jouw auto aanslingert) en meet als ie eenmaal draait en de kabels losgenomen zijn de spanning over de polen.
Moet ruim boven 13V zitten. Schakel nu alle zware verbruikers in (achterruitverwarming, kachelaanjager, alle verlichting etc) en meet nu nogmaals de waarde, moet dik boven de 12V blijven bij stationair.
Duikt ie daaronder (wat ik dus denk) is je dynamo op zn eindje.
Heb dit een paar jaar geleden ook gehad met de 156 sw jtd, na een hoop gekloot eindelijk de dynamo eronderuit en laten doormeten bleek de spanningsregelaar defect te zijn. Nwe regelaar erop en t ding terug op zn plek ge-etterd

, na een kwartier draaien weer dat lampje aan. Meten, 9Volt...
Wéér de dynamo eronderuit (een mensch wordt er handig in uiteindelijk) en toen bleek er bij langdurige belasting een sluiting in te zitten mn onder invloed van temperatuur. uiteindelijk toch een nwe dynamo erop. (die maar krap aan een keer zo duur was dan een nwe regelaar, dus mijn tip koop direct een nwe dynamo

)
Grtz,fRank
RE: Kestboomvelichting Alfa GT
Geplaatst: vr dec 06, 2013 17:48
door cmva
Startkabels op een 3.2 is een slecht idee, die ecu, s zijn zeldzaam en duur, ook startboosters zijn uit den boze bij deze motoren, beginnen met nwe accu.
RE: Kestboomvelichting Alfa GT
Geplaatst: vr dec 06, 2013 18:00
door jan1300
Naar mijn mening is de dynamo degene die de accu bij laad en de verbruikers putten uit de accu.
Als de accu defect is dan kan er niet bijgeladen worden en krijg dit soort symptomen.
Mijn advies accu door laten meten en de dynamo in de auto (laten) testen.
Mijn gevoel zegt accu defect!
gr Jan
Re: RE: Kestboomvelichting Alfa GT
Geplaatst: vr dec 06, 2013 19:57
door Robkg
Naar mijn mening is de dynamo degene die de accu bij laad en de verbruikers putten uit de accu.
Als de accu defect is dan kan er niet bijgeladen worden en krijg dit soort symptomen.
Mijn advies accu door laten meten en de dynamo in de auto (laten) testen.
Mijn gevoel zegt accu defect!
gr Jan
Nee, de accu staat parallel geschakeld aan de dynamo, aangezien de accu 12,5~13v levert en de dynamo 13~14v zal de stroom van de dynamo alle stroom leveren voor de verbruikers.
Re: RE: Kestboomvelichting Alfa GT
Geplaatst: za dec 07, 2013 09:48
door jan1300
Naar mijn mening is de dynamo degene die de accu bij laad en de verbruikers putten uit de accu.
Als de accu defect is dan kan er niet bijgeladen worden en krijg dit soort symptomen.
Mijn advies accu door laten meten en de dynamo in de auto (laten) testen.
Mijn gevoel zegt accu defect!
gr Jan
Nee, de accu staat parallel geschakeld aan de dynamo, aangezien de accu 12,5~13v levert en de dynamo 13~14v zal de stroom van de dynamo alle stroom leveren voor de verbruikers.
Oke weer wat geleerd!
gr Jan