Pagina 1 van 1

welke schuurkorrel

Geplaatst: do nov 28, 2013 22:08
door midas
Het zal vast al 100x gevraagd zijn maar ik kan het antwoord nergens vinden.
Althans alleen maar uiteenlopende antwoorden van mensen die denken er iets van af te weten of ook wel eens iets hebben gehoord.
Mijn auto staat in de 2k epoxy en is nat geschuurd met korrel 600.
Moet hij nog verder geschuurd worden voor ik hem aflak? Er komt een 2k unicolour overheen. (huismerk bvan van esch)
De spuiter waar de spullen vandaan komen stop overigens al bij 400....
Ik heb wel eens gelezen dat je inderdaad 'te glad' kan gaan wat niet ten goede komt vd hechting.

RE: welke schuurkorrel

Geplaatst: do nov 28, 2013 22:24
door cmva
Misschien dat die spuiter na 400 filler gaat spuiten? Na 400 nat aflak spuiten zou ik niet op zichtbare plaatsen doen :lol:

RE: welke schuurkorrel

Geplaatst: do nov 28, 2013 23:15
door rednal
Als er behoorlijk laagdikte wordt opgezet en het even snel moet gebruik ik droog P600, als het goed moet en echt netjes nat P1000 of P1200

RE: welke schuurkorrel

Geplaatst: vr nov 29, 2013 08:30
door GiuliaCorse
500 of 600 droog machinaal is goed, anders 800 of 1000 nat.
400 droog machinaal kan ook, maar dan moet je wel een 2k lak hebben met een behoorlijk vette body.
Over machinaal P600 wordt tegenwoordig al basislak zilver gezet.

RE: welke schuurkorrel

Geplaatst: vr nov 29, 2013 08:56
door AlfettaOwner
Komt dat de kwaliteit ten goede (vernieuwd voortschreidend inzicht) of is het om de kosten te drukken?

RE: welke schuurkorrel

Geplaatst: vr nov 29, 2013 09:29
door midas
Thanks voor de antwoorden.
Ik vermoed dat de lak redelijk dik is. Ze smeren hem namelijk ook op de DAF vrachtauto's.
Maar voor de zekerheid schuur ik lekker door tot 1000

RE: welke schuurkorrel

Geplaatst: vr nov 29, 2013 10:50
door mark156
Als de aflaklaag niet mooi strak (''sinaasappelhuidje'') eruit komt kun je toch altijd nog ''aftoppen'' en polijsten? Zeker als het een uni-lak is, denk ik zo.. doe ik zelf vaak bij kleine spuitbusprojecten zoals spiegelkapjes enzo, de lak opzetten totdat-ie vloeit, goed laten drogen en uitharden en dan met een fijne korrel ''aftoppen'', daarna polijsten met een fijne pasta om de glans weer in de lak te krijgen..

RE: welke schuurkorrel

Geplaatst: za nov 30, 2013 11:10
door AR823
600 nat is idd veel te grof. Ook heeft epoxy-primer een poreuse grove uitstaling.
Dit moet goed geschuurd worden, ook om evt schoonheidsfoutjes eruit te halen.
Daarna zou ik een laagje grondlak eroverheen zetten en dit heel fijn met de hand en schuurblok polijsten.
Ik doe dit met 3M droog vanaf korrel 360, afhankelijk van kleur en type lak.
Ik spuit altijd 3 lagen 2K, danwel basislak + 3 lage blanke lak, als je op lak wilt besparen moet je idd fijner schuren.

Re: RE: welke schuurkorrel

Geplaatst: zo dec 01, 2013 15:46
door GiuliaCorse
Ik spuit altijd 3 lagen 2K, danwel basislak + 3 lage blanke lak.
Waarom?

RE: welke schuurkorrel

Geplaatst: ma dec 02, 2013 20:33
door berlinista
Het kan altijd gekker.

Sinds ik ooit bij God 18 mille kwijt was aan strakmaken en schuren en spuiten binnen en buiten , toppen en polijsten, metallic, van een 246 Dino, Pebble Beach kwaliteit, en dat , omdat ik zeer regelmatig ben gaan kijken en weet wat er aan uren inging, en het toen dus eigenlijk scherp geprijsd vond....
Verbaas ik me nergens meer over.

Je kan doen epoxy, schuren spuiten
Je kan doen spuitplamuur, gronden, spuiten
Je kan doen etchprimer, gronden, spuitplamuur, gronden, spuiten. Uiteraard tussen alle lagen schuren.

Je kan ook een lakroller pakken, autolak, rollen, twee manden wachten en dan schuren schuren schuren en polijsten.
Kortom er zijn legio manieren, de een beter dan de ander, met het verschil : prijs.
Goedkoop jasje aan , of hele mooie klus. Spuiten is makkelijk, het VOORBEWERKEN kost geld. Een auto is in twee uurtjes gespoten, goede autolak kost 100 de liter.
Nou, dan ben je voor 500 all in toch klaar?
Not.

Maar pas op, want 1000 korrel nat KAN te glad zijn voor het verfsysteem dat jij wilt gebruiken. Gaat ie wel de cabine in? Goed spuitpistool ook en waterscheider in de leiding?

Rik

RE: welke schuurkorrel

Geplaatst: ma dec 02, 2013 21:06
door AR823
Het is idd zoeken naar de juiste kosten/resultaat verhouding. Wat extra lak scheelt weer uren schuren.
Mijn juul is in elk geval schitterend geworden. De eerste laklaag is natuurlijk een dunne hechtlaag om zakkers te voorkomen, dan 2 volle lagen.
Bij de mercedes van mijn pa gaf de extra blanke lak een soort prisma-effect aan het metallic.
Toen die klaar was waren de ooh's en aah's in elk geval niet van de lucht.