V(r)aagbaak verwarring rond nokkenastiming 16V boxer
Geplaatst: ma nov 18, 2013 23:15
Afgelopen weekend eindelijk aan de tandriemen toegekomen van het 16V blok in opbouw. Daarbij heb ik de beschrijving gevolgd van de "Vraagbaak" van P.H. Olving.
Eerst de krukas gedraaid zodat de nokkenassen veilig op de merktekens gezet konden worden, de streepjes op het riemwielen van de uitlaatnokkenas tussen de twee streepjes op het riemwielen van de inlaatnokkenas. Daarna zuiger cilinder 1 in bovenste punt dus de T op het vliegwiel tegenover het teken en de rotor van de verdeler rechts naar voren wijzend. Riemen links en rechts aangebracht en de riemspanners losgelaten. Enige slagen met de hand omgetoornd en het speciale V teken op het vliegwiel tegenover het merkteken gezet en... de pijltjes op de riemwielen rechterzijde stonden keurig tegenover elkaar en de linkerzijde precies 180 graden van elkaar afgedraaid. Dit klopt totaal niet met het laatste plaatje in de vraagbaak waarbij op de stand van het teken V op het vliegwiel tegenover het vaste merkteken de pijltjes op de rechter en de linker riemwielen tegenover elkaar moeten staan.
Ergens in mijn achterhoofd kwam het verhaal terug (was het de registerdag?) dat de "Vraagbaak" hierin niet de juiste werkwijze aangaf.
Ondertussen heb ik de timing veranderd zodat bij het teken V op het vliegwiel de pijltjes op de riemwielen L&R naar elkaar wijzen, lijkt mij het meest logisch.
Voordat ik de klepdeksels er weer afschroef om de volgorde te controleren, kunnen jullie bevestigen of deze timing correct is (V teken en pijltjes L & R naar elkaar)? Alvast bedankt!
klik voor een niet zo duidelijke foto
Eerst de krukas gedraaid zodat de nokkenassen veilig op de merktekens gezet konden worden, de streepjes op het riemwielen van de uitlaatnokkenas tussen de twee streepjes op het riemwielen van de inlaatnokkenas. Daarna zuiger cilinder 1 in bovenste punt dus de T op het vliegwiel tegenover het teken en de rotor van de verdeler rechts naar voren wijzend. Riemen links en rechts aangebracht en de riemspanners losgelaten. Enige slagen met de hand omgetoornd en het speciale V teken op het vliegwiel tegenover het merkteken gezet en... de pijltjes op de riemwielen rechterzijde stonden keurig tegenover elkaar en de linkerzijde precies 180 graden van elkaar afgedraaid. Dit klopt totaal niet met het laatste plaatje in de vraagbaak waarbij op de stand van het teken V op het vliegwiel tegenover het vaste merkteken de pijltjes op de rechter en de linker riemwielen tegenover elkaar moeten staan.
Ergens in mijn achterhoofd kwam het verhaal terug (was het de registerdag?) dat de "Vraagbaak" hierin niet de juiste werkwijze aangaf.
Ondertussen heb ik de timing veranderd zodat bij het teken V op het vliegwiel de pijltjes op de riemwielen L&R naar elkaar wijzen, lijkt mij het meest logisch.
Voordat ik de klepdeksels er weer afschroef om de volgorde te controleren, kunnen jullie bevestigen of deze timing correct is (V teken en pijltjes L & R naar elkaar)? Alvast bedankt!
klik voor een niet zo duidelijke foto