Pagina 1 van 1

V(r)aagbaak verwarring rond nokkenastiming 16V boxer

Geplaatst: ma nov 18, 2013 23:15
door sprints
Afgelopen weekend eindelijk aan de tandriemen toegekomen van het 16V blok in opbouw. Daarbij heb ik de beschrijving gevolgd van de "Vraagbaak" van P.H. Olving.

Eerst de krukas gedraaid zodat de nokkenassen veilig op de merktekens gezet konden worden, de streepjes op het riemwielen van de uitlaatnokkenas tussen de twee streepjes op het riemwielen van de inlaatnokkenas. Daarna zuiger cilinder 1 in bovenste punt dus de T op het vliegwiel tegenover het teken en de rotor van de verdeler rechts naar voren wijzend. Riemen links en rechts aangebracht en de riemspanners losgelaten. Enige slagen met de hand omgetoornd en het speciale V teken op het vliegwiel tegenover het merkteken gezet en... de pijltjes op de riemwielen rechterzijde stonden keurig tegenover elkaar en de linkerzijde precies 180 graden van elkaar afgedraaid. Dit klopt totaal niet met het laatste plaatje in de vraagbaak waarbij op de stand van het teken V op het vliegwiel tegenover het vaste merkteken de pijltjes op de rechter en de linker riemwielen tegenover elkaar moeten staan.

Ergens in mijn achterhoofd kwam het verhaal terug (was het de registerdag?) dat de "Vraagbaak" hierin niet de juiste werkwijze aangaf.

Ondertussen heb ik de timing veranderd zodat bij het teken V op het vliegwiel de pijltjes op de riemwielen L&R naar elkaar wijzen, lijkt mij het meest logisch.

Voordat ik de klepdeksels er weer afschroef om de volgorde te controleren, kunnen jullie bevestigen of deze timing correct is (V teken en pijltjes L & R naar elkaar)? Alvast bedankt!


klik voor een niet zo duidelijke foto

RE: V(r)aagbaak verwarring rond nokkenastiming 16V boxer

Geplaatst: di nov 19, 2013 08:49
door alfaqv75

RE: V(r)aagbaak verwarring rond nokkenastiming 16V boxer

Geplaatst: di nov 19, 2013 23:32
door sprints
De andere discussie van 2007 ging meer over het niet kunnen vinden van de BDP merkteken op het vliegwiel.

Maar ik ben eruit!

Van mijn werk de endoscoop geleend en eens gekeken welke cilinder er nu op welk moment de compressieslag had. Mijn vermoeden bleek dus waar. De motor had twee heel zware punten, nu bleek dat de nokkenassen nu zo stonden dat zowel cilinder 1 als 2 (de voorste tegenoverliggende) tegelijk de compressieslag hadden en de achterste twee ook.

Uiteindelijk bleek de volgende procedure correct:
-Je draait de krukas totdat de zuigers ergens middenin staan zodat je nokkenassen vrij kan draaien zonder dat de kleppen de zuigers kunnen raken.
-Je zet het enkele streepje op het tandriemwiel van de uitlaatnokkenas tussen de twee streepjes op het tandriemwiel van de inlaatnokkenas, zowel links als rechts.
- Je draat de krukas totdat het T merkteken (BDP) op het vliegwiel tegenover het vaste merkteken staat en de rotor van de verdeler naar cilinder 1 wijst (Rechts voor).
- Breng de tandriemen aan en los de spanners.

De extra pijltjes tegen elkaar op de tandriemwielen die corresponderen met het extra V teken op het vliegwiel dienen om het punt aan te geven waar de spanning van de riem gesteld moet worden. Dit is voor links en rechts een omwenteling van de krukas verschillend. Je zou dit nog kunnen gebruiken als extra controle of de nokkenassen per zijde goed staan want dit hoort ook op te lijnen.

Zoals te verwachten is de motor nu om te tornen zonder extreem zware punten. :D

Teruglezend is de beschriving in de vraagbaak niet heel helder echter klopt wel, lezen met vette vingers is ook een kunst.

Ik kan weer verder... K!