Coolfan probleem
Geplaatst: ma okt 14, 2013 12:16
De Coolfan van de radiateur blijft continu draaien , hij gaat gekukkig wel uit als ik de motor uischakeld
Nu is het zo dat de bouwer van de auto ooit een aan/uit schakelaar erop heeft gemaakt ivm zelf regelen coolfan omdat dat de motor/turbo niet genoeg gekoeld werdt bij flink door rijden .
met deze schakelaar kon hij hem tussen door gewoon aan zetten aan aan laten staan ... tot hij hemzelf weer met de schakelaar uitzette .
Na zijn verkoop van de auto is er het 1 en ander aan gedaan om de fan continu te laten draaien ..omdat 1 van de eigenaren vergeten was de coofan aan te doen en de motor kon laten reviseren
nu met de kou komt de motor niet goed op temperatuur en is gewoon waardeloos .
ik heb gesprobeerd de 2 roode draden die nu los liggen ( en al los lagen bij aankoop ! ) weer aan de aan/uit schakelaar te verbinden , maar het enige wat dan werkt is : Als de motor uit sta en je drukt op de schakelaar gaat de coolfan draaien maar je kan hem niet meer uitzetten met de schakelaar ...je krijg hem alleen uit als je het relais los trek
en de schakelaar werkt ook niet als de motor draait ...het probleem is en blijft nu dat de coolfan dus blijft draaien .
ik heb 4 foto's gemaakt van hoe dat zooitje er nu uitziet ...de schakelaar die je wel op 1 van de foto's aangesloten ziet ...zit nu normaal niet aangesloten en hangen de draden gewoon los
in het relais is wel de middelste draad doorgeknipt , waarom en waarvoor hij dient ... ik heb geen flauw idee .
Hopelijk heeft iemand onder jullie electro gestudeerde alfa liefhebbers
.. voor mij een oplossing de Coolfan normaal te laten werken of met de aan/uit schakelaar te laten werken .
de losse draden zitten tijdens rijden wel verborgen achter het relais en zekering klepje , en de aan/uit schakelaar in het zelfde klepje gemonteerd
Maar met een te koude motor rijden heb ik weinig zin in .





Nu is het zo dat de bouwer van de auto ooit een aan/uit schakelaar erop heeft gemaakt ivm zelf regelen coolfan omdat dat de motor/turbo niet genoeg gekoeld werdt bij flink door rijden .
met deze schakelaar kon hij hem tussen door gewoon aan zetten aan aan laten staan ... tot hij hemzelf weer met de schakelaar uitzette .
Na zijn verkoop van de auto is er het 1 en ander aan gedaan om de fan continu te laten draaien ..omdat 1 van de eigenaren vergeten was de coofan aan te doen en de motor kon laten reviseren

nu met de kou komt de motor niet goed op temperatuur en is gewoon waardeloos .
ik heb gesprobeerd de 2 roode draden die nu los liggen ( en al los lagen bij aankoop ! ) weer aan de aan/uit schakelaar te verbinden , maar het enige wat dan werkt is : Als de motor uit sta en je drukt op de schakelaar gaat de coolfan draaien maar je kan hem niet meer uitzetten met de schakelaar ...je krijg hem alleen uit als je het relais los trek

en de schakelaar werkt ook niet als de motor draait ...het probleem is en blijft nu dat de coolfan dus blijft draaien .
ik heb 4 foto's gemaakt van hoe dat zooitje er nu uitziet ...de schakelaar die je wel op 1 van de foto's aangesloten ziet ...zit nu normaal niet aangesloten en hangen de draden gewoon los

in het relais is wel de middelste draad doorgeknipt , waarom en waarvoor hij dient ... ik heb geen flauw idee .
Hopelijk heeft iemand onder jullie electro gestudeerde alfa liefhebbers

de losse draden zitten tijdens rijden wel verborgen achter het relais en zekering klepje , en de aan/uit schakelaar in het zelfde klepje gemonteerd

Maar met een te koude motor rijden heb ik weinig zin in .




