Pagina 1 van 3

motor "bokt"

Geplaatst: zo okt 06, 2013 17:04
door matramurena
Vandaag een proefritje gereden met de nieuw gelastte aandrijfassen (thanx alfachirurg) De assen zijn perfect, geen onbalans en (nu eindelijk) de goede lengte. Alleen heb ik nu weer een nieuwe uitdaging...

Als ik het gaspedaal wat verder in trap (niet helemaal tot de vloer, maar wel wat verder dan gewoon) dan begint de motor te bokken. Net alsof hij steeds even in houdt. Af en toe gepaard gaande met een explosief geluid uit de uitlaatpijp. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Afgezien van de assen heb ik een en ander gedemonteerd gehad om de koppeling te kunnen bekijken, maar volgens mij allemaal goed terug geplaatst. Wel vertrouw ik mijn benzinepomp niet helemaal (deze maakt geen eentonig geluid, maar af en toe lijkt ook deze wat te haperen) en heb ik de luchtinlaat met een stuk buis een eind verplaatst. Dit mag mijns inziens deze problemen echter niet veroorzaken.

Martijn

RE: motor "bokt"

Geplaatst: zo okt 06, 2013 17:47
door Stan75
Als er klappen uit de uitlaat komen, zou ik meer in de richting van ontsteking gaan zoeken...
Daar niks aan gedaan??

RE: motor "bokt"

Geplaatst: zo okt 06, 2013 23:06
door matramurena
Nope, niets aan gedaan. Stekkers gecontroleerd en die zitten allemaal goed vast. Wel stond mijn accu leeg bij vertrek en die heb ik dus met kabels moeten starten. Wellicht dat een nog te lage accuspanning effect kan hebben?

Martijn

RE: motor "bokt"

Geplaatst: ma okt 07, 2013 18:03
door giuliettaevo
Of een slecht vastzittende massa- of +kabel. :?

Re: RE: motor "bokt"

Geplaatst: ma okt 07, 2013 20:37
door henk116
Of een slecht vastzittende massa- of +kabel. :?
bokken zou ik inderdaad eerder in een slechte verbinding vd massa of evt. + verbinding zoeken

RE: motor "bokt"

Geplaatst: wo okt 09, 2013 09:16
door mark156
Lambda-sonde? Valse lucht?

RE: motor "bokt"

Geplaatst: wo okt 09, 2013 17:20
door Fransinge
inhouden en ploffen in de uitlaat is volgens mij brandstof tekort,blijft je dynamische brandstofdruk overeind bij volgas ?

RE: motor "bokt"

Geplaatst: wo okt 09, 2013 20:56
door matramurena
Lambda=sonde zit er niet op. Valse lucht lijkt mij ook niet, maar zou eventueel kunnen. Alle kabels, massa etc lijken vooralsnog goed te zijn. Ik heb de bougiekabels nog niet doorgemeten, dus die zijn nog wat verdacht.

Ik dacht zelf aan de brandstofpomp omdat deze wat ongelukkig gemonteerd is. Het is een pomp van een 33, die boven het brandstofnivo gemonteerd zit op het schutbord. Ik ben er echter niet zeker van dat ze genoeg aan zuigt, temeer omdat je af en toe het geluid van de pomp hoort veranderen, net alsof hij even een luchtbelletje mee pakt zeg maar.. En als Fransinge gelijk heeft dan kan dat wel aardig kloppen met mijn bevindingen...

Martijn

RE: motor "bokt"

Geplaatst: wo okt 09, 2013 21:04
door henk116
dan zou je de brandstofdruk kunnen meten om zeker vd druk te zijn...

RE: motor "bokt"

Geplaatst: wo okt 09, 2013 21:09
door matramurena
Hmm, moet ik en t-stuk en manometer er ergens tussen proppen... Zal eens zien of ik op mijn werk wat heb liggen..

Martijn

RE: motor "bokt"

Geplaatst: wo okt 09, 2013 21:12
door alfaqv75
Laatst geleerd dat een 33 pomp niet sterk genoeg is om boven het niveau te monteren... Kan dus een mogelijkheid zijn...

Re: RE: motor "bokt"

Geplaatst: wo okt 09, 2013 22:35
door henk116
Laatst geleerd dat een 33 pomp niet sterk genoeg is om boven het niveau te monteren... Kan dus een mogelijkheid zijn...
ben je daar zeker van?
Geeft de 33 pomp minder druk dan een 75 pomp?
:?:

RE: motor "bokt"

Geplaatst: wo okt 09, 2013 23:28
door matramurena
EN als ik hem verplaats naar onder, maar de aanzuig wel eerst boven de tank uit komt, zou dat een verbetering zijn? Of zijn er betere pompen voor weinig te krijgen?

Martijn

RE: motor "bokt"

Geplaatst: wo okt 09, 2013 23:49
door giuliettaevo
Het type pomp van een 33 of 75 is niet geschikt om zelf aan te zuigen eigenlijk...

Om het lullige stukje leiding dat er van de tank van een 75 naar de pomp gaat te overbruggen wordt er al een opvoerpomp in de tank gebruikt.

Maar daar gaat je auto niet echt hard van bokken... Brandstoftekort merk je pas bij hoge belasting/toeren, op alle andere momenten loopt hij dan nog prima doordat de pomp normaal nog een redelijke overcapaciteit heeft. Op het moment dat de opbrengst te laag wordt zal de auto wel gaan inhouden door brandstofgebrek maar echt schokken gebeurt niet zo snel.

Na een snelle rit even de bougies eruit draaien en kijken wat voor een kleur ze zijn. Als ze wittig zijn loopt de motor te arm. Netjes bruin is goed en zwart/vettig duidt op een te rijk mengsel. Ze moeten in ieder geval allemaal hetzelfde eruit zien, zo niet dan heb je een probleem in een van je cilinders bv slechte injector/ slechte bougie(kabel)/ cmpressieprobleem/ verbrande klep oid.

RE: motor "bokt"

Geplaatst: wo okt 09, 2013 23:52
door yuri 75 V6
Gaan we voorbij aan de knallen inde uitlaat? Dat duidt eerder op onverbrande brandstof dan op een brandstoftekort. Dan zou ik geneigd zijn om het in de ontsteking te zoeken.