Pagina 1 van 1
geen vonk GTV 4
Geplaatst: do sep 12, 2013 20:40
door *thomas*
Hoi allen,
Vandaag de alfetta GTV 2.0 na een jaar stilstand proberen starten.
De wagen had reeds lange tijd stilgestaan waardoor er heel veel zaken dienden vervangen te worden. De elektro was een rommeltje (niets werkte), en nu nog steeds (heb dat een beetje de lange baan opgeschoven).
Nu, de wagen startte vorig jaar in april en liep redelijk. Wagen 15km verreden naar de woonst van mijn vader en stilgelegd.
Vandaag proberen starten en ik stuit meteen op het eerste probleem, er is geen vonk... Aan de ontsteking is niets vervangen, behalve de bougies. Wat neem ik waar:
- startmotor gaat goed rond (batterij is prima)
- bobine warmt op en er komt stroom (signaal) toe
That's it, verder geen vonk...
Waar kan ik nu verder zoeken, want van elektro heb ik weinig kaas gegeten.
Bedankt
RE: geen vonk GTV 4
Geplaatst: do sep 12, 2013 20:55
door joy
Elektronische ontsteking of met contactpunten. Geen vonk op bougies of ook geen vonk van bobine.
Re: RE: geen vonk GTV 4
Geplaatst: do sep 12, 2013 22:25
door *thomas*
Elektronische ontsteking of met contactpunten. Geen vonk op bougies of ook geen vonk van bobine.
Geen vonk vanaf bobine.
Oeps, foutje
Elektronische ontsteking uiteraard (Marelli onsteking, geen bosch)
RE: geen vonk GTV 4
Geplaatst: vr sep 13, 2013 19:38
door joy
Als je 12v op de + kant van de bobine hebt (ook met starten rond de 10v) en je bedrading naar de stroomverdeler ( - zijde van de bobine) is ok en de contactpunten openen en sluiten als de motor ronddraait dan blijven in mijn ogen de condensator aan de stroomverdeler of de bobine zelf over.
Re: RE: geen vonk GTV 4
Geplaatst: vr sep 13, 2013 22:11
door *thomas*
Als je 12v op de + kant van de bobine hebt (ook met starten rond de 10v) en je bedrading naar de stroomverdeler ( - zijde van de bobine) is ok en de contactpunten openen en sluiten als de motor ronddraait dan blijven in mijn ogen de condensator aan de stroomverdeler of de bobine zelf over.
Hoi, gisteren te snel geweest, is een elektronische ontsteking...
RE: geen vonk GTV 4
Geplaatst: vr sep 13, 2013 22:52
door Gtv4
Kijk eens goed naar de draadjes onder de verdelerkap. (de 2 zwarte draadjes in de verdeler)
Door het hard worden van de bedrading en het bewegen van de vervroeger breken deze.
Neem aan dat het om deze ontsteking gaat?

RE: geen vonk GTV 4
Geplaatst: vr sep 13, 2013 22:56
door Gtv4
Kijk eens goed naar de draadjes onder de verdelerkap. (de 2 zwarte draadjes in de verdeler)
Door het hard worden van de bedrading en het bewegen van de vervroeger breken deze.
Neem aan dat het om deze ontsteking gaat?

RE: geen vonk GTV 4
Geplaatst: vr sep 13, 2013 23:49
door *thomas*
Hoi,
Inderdaad, dat model is het.
Zal eens op die draadjes letten.
Domme vraag trouwens (ja, heb echt geen kaas gegeten van ontstekingsgedoe). Onder de bobine zit een zwart blokje (is dat een weerstand?), vastgeschroefd op de koelblok. De witte signaalkabel die van de rotor afkomt gaat hier naartoe, vervolgens een zwarte en een rode draad naar de bobine. Welke waardes moet ik meten bij dit 'blokje'?
Bedankt
RE: geen vonk GTV 4
Geplaatst: za sep 14, 2013 08:25
door Gtv4
De waarden ken ik niet. Het kastje is de onstekingsmodule of ook wel vonkversterker genoemd.
De pickup sensor (die met de 2 zwarte draadjes) zou je dus wel kunnen doormeten met een ohmmeter bij de module
Re: RE: geen vonk GTV 4
Geplaatst: za sep 14, 2013 10:47
door *thomas*
De waarden ken ik niet. Het kastje is de onstekingsmodule of ook wel vonkversterker genoemd.
De pickup sensor (die met de 2 zwarte draadjes) zou je dus wel kunnen doormeten met een ohmmeter bij de module
Ik denk dat de ontstekingsmodule de boosdoener (kortsluiting) is... Zal alles volgende week eens bekijken.
Waar kan ik die onstekingsmodule trouwens vinden? gebruik altijd scuderia116 als webshop, maar daar hebben ze dat onderdeel blijkbaar niet.
Bedankt al voor het meedenken

RE: geen vonk GTV 4
Geplaatst: za sep 14, 2013 11:35
door Gtv4
Re: RE: geen vonk GTV 4
Geplaatst: za sep 14, 2013 17:40
door *thomas*
super! bedankt
iemand die weet of die module al dan niet geaard MOET zijn? bij mijn GTV zat ze met de naakte metalen kant naar onderen met daartussen heel veel wit gruis, misschien een soort contactpasta? Of net andersom, isolatiepasta... Kalk kan ook...