matramurena
Full Member
Full Member

testen op een vonk

za sep 07, 2013 17:18

Hoe kan ik mijn v6 testen op de juiste werking van de bobine? Ik heb een en ander uit elkaar gehad en nu weer terug gebouwd, maar hij start niet. Benzinepomp werkt, startmotor draait goed rond, dus ik vermoed dat er wellicht iets met de bobine is....

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

RE: testen op een vonk

za sep 07, 2013 19:16

Bougie eruit halen. Terug plaatsen in de bougiekabel. .Bougie massa op een blank deel vd motor houden en starten . Koppel wel even je branstofpomp los ivm met t inspuiten van benzine.

Vonkt ie lekker sterk dan is alles oké .
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

matramurena
Full Member
Full Member

za sep 07, 2013 22:14

Thanks, dat geld dan meteen voor alle 6 de cilinders of moet ik ze allemaal een keer testen?

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 07, 2013 22:20

De bobinekabel (bij de verdelerkap loshalen) met een goede geisoleerde tang bij de massa in de buurt houden werkt ook goed. :wink:

Probleem bij het uitdraaien van de bougie is dat de kans bestaat dat je lucht-brandstofmengsel uit het gat perst en er een steekvlam ontstaat. Ook met de brandstofpomp uitgeschakeld heb je altijd nog wat restdruk op het systeem en zal hij brandstof inspuiten Schakel de pomp maar eens uit bij draaiende motor, dan slaat de motor niet meteen af.

Vriend van mij heeft flinke brandwonden opgelopen gehad door te testen op vonken met bougies eruit en brandstofpomp uitgeschakeld. Door een kapotte injector was een van de cilinders een deel gevuld met benzine wat er bij het starten dus met een straal uitkwam en vervolgens ontbrandde. :( Gelukkig heeft hij het er relatief goed afgebracht maar wij testen dus niet meer op die manier. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”