matramurena
Full Member
Full Member

Koppelingsplaat vervangen v6

za aug 31, 2013 18:04

Is dit een karweitje dat zelf te doen is?

Vandaag opeens een rammelend "tik, wat gerammel en geen vermogen opd e wielen meer. Wegenwacht is erbij geweest en aangezien de druk van de koppelingscilinder ruim voldoende is was zijn conclusie dat het de koppelingsplaat moet zijn. De auto staat nu weer bij mij thuis...

Kan ik dit eventueel zelf vervangen? Het motorblok uitbouwen en terug plaatsen moet mij wel lukken (heb ik eerder gedaan) maar de bak en motor scheiden en de plaat vervangen..... Of klinkt het gewoon veel lastiger dan dat het is? Een andere vraag is wat me dit nu weer gaat kosten... Er schijnt geen einde aan te komen helaas......

Zijn er nog hobbyisten aanwezig die wel van een uitdaging houden, kom dan maar eens langs ;)

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Koppelingsplaat vervangen v6

za aug 31, 2013 20:59

Als je de motor er uit kunt halen en terugzetten lukt het vervangen van de koppeling zeker! :wink:

De bak kun je zo van de motor afschroeven en dan kom je zo bij de koppeling. Die kun je er ook zo afschroeven en vervangen voor een nieuwe. Enige dat lastig kan zijn is het centreren van de plaat maar tegenwoordig krijg je heel vaak al een hulpstukje erbij als je een koppelingset koopt. En met de motor eruit is het al veel makkelijker.

Niet bang voor zijn dus. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matramurena
Full Member
Full Member

za aug 31, 2013 21:14

IS het gewoon af en opschroeven? Dus niets precies met voelermaatjes afstellen etc??

Martijn
2008 Lancia Phedra 2.0

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 31, 2013 21:34

Nee, het enige 'spannende' is het centreren. Bedenk wel dat je met alleen een plaat misschien niet geholpen bent. Persoonlijk zou ik de hele drukgroep vervangen, losschroeven moet je het toch allemaal.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

matramurena
Full Member
Full Member

za aug 31, 2013 22:24

Als het toch uit elkaar ligt......

Is de koppelingsplaat bij alle 164 12v's trouwens identiek of moet ik eerst zien te achterhalen welk type versnellingsbak er aan hangt?

Martijn
2008 Lancia Phedra 2.0

AR823
Full Member
Full Member

za aug 31, 2013 22:30

Idd. hele koppelingset vervangen! Centreerpen kun je zelf maken van wat pijpjes die over elkaar passen.
Een pijpje dat in het prise-aslager past en een die in de koppelingsplaat past, evt pasmaken met ducktape oid.
Belangrijk is dat je de drukgroep steeds gelijkmatig aandraait, dit om scheeftrekken van de plaat te voorkomen.

matramurena
Full Member
Full Member

zo sep 01, 2013 10:22

Een mooi filmpje gevonden op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=s87l2S0Yf-0

Hieruit begrijp ik dat de koppelingscilinder eraf moet. de aandrijfas aan bakzijde eraf moet, de tussenas los moet, de startmotor eraf en de olie van de bak gedraind dient te worden.... Aardig werkje.
Vergeet ik nog wat belangrijks?

Martijn
2008 Lancia Phedra 2.0

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo sep 01, 2013 14:23

Centreerpen van ducktape :lol: niet nodig langs de zijkant is goed te zien of ie gecentreerd zit, op 3 plekken kijken is voldoende.

matramurena
Full Member
Full Member

zo sep 01, 2013 17:39

IK ben vandaag even bezig geweest en volgens mij heb ik alles zo ver gereed dat de bak van de motor af mag.

- Koppelingcilinder eraf gehaalt
- Startmotor eraf gehaalt
- Aandrijfassen gedemonteerd
- De "tussenas" los gehaalt
- De schakelstangen los gemaakt. De stang in de bak zit er nog wel in, moet die ook eruit?
- Steun van de versnellingsbak los gemaakt
- olie gedrained

Heb ik zo alles gehad? Zo ja; heeft iemand misschien een schema of iets waar de bouten op staan die de bak met de motor vast zetten?

Ook kwam ik erachter dat een van mijn aandrijfassen finaal doormidden is gebroken. Zou dit een oorzaak of gevolg kunnen zijn van de kapotte koppeling?
Alvast bedankt voor handige tips.

Martijn
2008 Lancia Phedra 2.0

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Koppelingsplaat vervangen v6

zo sep 01, 2013 17:49

Ook kwam ik erachter dat een van mijn aandrijfassen finaal doormidden is gebroken. Zou dit een oorzaak of gevolg kunnen zijn van de kapotte koppeling?
Sterker nog, ik denk, dat er helemaal niks mis is met je koppeling!

Ik las je bericht nu pas, anders had ik al eerder gepost of er niet een aandrijfas los was o.i.d...... had veel werk gescheeld.
(as gebroken had ik dan weer niet verwacht)

Ook wegenwachters zijn niet feilloos in hum diagnoses. ;) (no offence)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

matramurena
Full Member
Full Member

zo sep 01, 2013 18:17

Ik zou dan toch aan de "goede" zijde dan nog wat vermogen moeten hebben en niet totaal "dood" moeten zijn? De wagen deed compleet niets meer namelijk. Mocht dat wel te verklaren zijn dan hoor ik graag hoe dat te testen want ik zit er nou ook weer niet op te wachten om die bak eraf te schroeven.....

Martijn
2008 Lancia Phedra 2.0

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 01, 2013 20:30

Alleen als er een sper in de bak zou zitten zou je auto nog vooruit komen met een gebroken as. En de 164 is niet standaard geleverd met een sper.

Als je 1 as los maakt zal alle door de motor geleverde kracht naar die as vloeien en de as die wel goed is krijgt niets meer, de weg van de minste weerstand is dat.

Testen of de koppeling nog wel goed is lukt eigenlijk alleen maar door alles terug te bouwen en een andere aandrijfas te plaatsen.

Persoonlijk zou ik de bak er nu ook gewoon even afhalen en de koppeling bekijken. Dan heb je in ieder geval gezien hoe het moet en je kunt aan de staat van de plaat en drukgroep dan bepalen of je de koppeling wilt vervangen of niet.

Bij de drukgroep moet je kijken of de 'vingers' in goede staat zijn, niet gebroken of doorgesleten door het druklager bv. Ook moeten ze allemaal ongeveer op dezelfde hoogte zitten met de uiteindes. Het gedeelte dat tegen de plaat drukt moet niet helemaal blauw verkleurd zijn door de hitte en er moeten ook niet allemaal diepe groeven in gesleten zitten. Dit geldt ook voor het vliegwiel overigens!

Voor de koppelingsplaat geldt dat hij niet afgesleten moet zijn tot op de klinknagels waarmee het materiaal vastzit. Meestal is er in het werkplaatshandboek wel een minimale dikte te vinden voor de plaat.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

rednal
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo sep 01, 2013 20:33

Geen sper = geen aandrijving
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

matramurena
Full Member
Full Member

zo sep 01, 2013 22:41

Niet dat het me duidelijk is waarom alle kracht naar de gebroken as gaat, maar ik denk te mechanisch denk ik. Maar in theorie zou ik dus als ik de motor start en de koppeling is niet helemaal versleten wel draaiende assen zien nu aan beide zijden de aandrijfassen eraf zijn toch?

Even een plaatje erbij... Deze constructie is dus niet stevig genoeg.....

Afbeelding

Afbeelding

Dikkere buis dus en opnieuw proberen...

Martijn
2008 Lancia Phedra 2.0

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 01, 2013 22:45

Oink...! Best wel bijzonder. Wat voor aandrijfas is dit?

En als je de koppeling weer terugzet en je hebt bak/diff er weer aan hangen, dan zie je inderdaad de asstompjes draaien bij ingeschakelde versnelling en draaiende motor, als de koppeling nog iets doet.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”