Pagina 1 van 2

75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: zo jun 16, 2013 19:25
door Riccardo Romeo
Na de aanvankelijke euforie over de vondst en het ophalen van mijn 75 Turbo ( http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... witserland ) hebben de eerste problemen zich inmiddels aangediend...

De motor smoort soms tijdens het rijden, hij neemt dan geen gas meer aan en valt soms zelfs helemaal uit bij het intrappen van de koppeling. Zo ben ik laatst twee keer stil gevallen, pas na herhaaldelijk door starten sloeg de motor weer aan. Dan rijdt hij weer een tijdje prima totdat het euvel zich opnieuw voor doet. De motor valt niet altijd uit, soms houdt ie even in en pikt daarna weer goed op, soms neemt ie geen gas meer aan maar blijft nog wel stationair lopen. De auto heeft soms ook startproblemen, soms is het starten lopen maar soms slaat ie pas na lang starten aan.

Wij vermoeden een brandstof toevoer probleem, omdat als de motor loopt alles in orde lijkt. Het brandstoffilter hebben we als eerste vervangen, maar helaas houden de problemen nog aan. Vandaar dat we ons nu richten op de elektronische aansturing van de brandstofpomp. De roze draad van de brandstofpomp en de beruchte stekkerverbinding achter het laatje heb ik gecheckt en deze lijkt OK. Ik heb de stekkerverbinding schoon gemaakt en zag geen sporen van kortsluiting oid.

Opvallend vind ik dat bij het aanzetten van het contact de pomp soms wel even loopt en soms niet. Ik hoor wel altijd een relais schakelen. Meestal is het zo dat de motor meteen start op het moment dat de pomp even gezoemd heeft, wanneer dit niet het geval is start de motor vaak niet. Ik ben nog niet bekend met de Turbo, bij de TS was het volgens mij wel zo dat de pomp altijd even liep bij het aanzetten van het contact om het systeem op druk te zetten. Hoort dit bij een Turbo ook zo te zijn?

Bestudering van de elektrische schema's leert dat bij het starten de pomp wordt aangestuurd door een relais dat spanning krijgt via het contactslot. Dit zogenaamde "elektronisch hoofdrelais" zorgt voor de aansturing van de verstuivers, de brandstofpomp en de beide regelunits voor de ontsteking en de voeding. Wanneer de motor eenmaal loopt blijft dit relais bekrachtigd door de voedingsspanning van de bobine en door het motor-toerental signaal afgegeven door de centrale regelunit voor de ontsteking. Aangezien dit relais dus zowel een rol speelt tijdens het starten als wanneer de motor eenmaal loopt zie ik het als hoofdverdachte. Ik heb het relais zelf echter niet kunnen lokaliseren, volgens mij zit het niet in de zekeringenkast in het interieur maar zou het in de buurt van de regelunits moeten zitten.

Mijn vragen aan de Turbo kenners zijn: hoort de brandstofpomp inderdaad altijd even te lopen wanneer het contact aangezet wordt? En waar bevindt zich dit hoofdrelais dat aangestuurd wordt door het contactslot?

Het zou natuurlijk ook altijd nog kunnen dat de voeding via het contactslot niet deugt, maar dat kan ik pas meten als ik weet waar dit relais zich bevindt. Overigens heeft de auto ook het bekende startprobleem bij warme motor (de startmotor doet het dan niet) wat ik bij de TS heb opgelost door een extra startrelais in te bouwen. Maar dit heeft voor zover ik begrepen heb alleen invloed op de aansturing van de startmotor en niet van het brandstofsysteem en zou hier dus niet van belang moeten zijn?

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: zo jun 16, 2013 20:55
door AlfettaOwner
Is het blauwe relais links boven.

Afbeelding

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: zo jun 16, 2013 21:02
door giuliettaevo
Zet de auto eens op contact en duw de klep van de luchtweger eens iets open. Bij de meeste Jetronics schakelt dat de brandstofpomp namelijk in.

De draad van de brandstofpomp controleren is 1, nu moet je ook nog even meten hoeveel Volt je op de pomp krijgt. :wink:

Ik ben inmiddels vergeten waar alles weer precies zat op mijn ude 75 Tb maar bij de meeste 75's zitten de relais voor de brandstofpomp e.d. tegen het schutbord gemonteerd. Ik gok dat de relais bij de tb daar ook zitten. Even goed controleren of alle contacten nog fris zijn! Slecht hoofdrelais (dubbelrelais) is ook bij de v6 iets wat vaker voorkomt.

Let de volgende keer ook even op of de toerenteller 'dood' slaat als de motor uitvalt. Dat zou bij brandstoftekort niet moeten gebeuren namelijk, enkel als de ontsteking onderbroken wordt.

Re: RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: zo jun 16, 2013 21:03
door giuliettaevo
Ik ben inmiddels vergeten waar alles weer precies zat op mijn ude 75 Tb maar bij de meeste 75's zitten de relais voor de brandstofpomp e.d. tegen het schutbord gemonteerd. Ik gok dat de relais bij de tb daar ook zitten..
Aan de foto te zien heb ik het dus verkeerd gegokt... :(

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: zo jun 16, 2013 21:32
door Riccardo Romeo
Thanks guys! Foto kan niet duidelijker, op basis van het schema leek het alsof dit relais in het interieur zou moeten zitten vlakbij de regelunits.

Klopt het dus dat de pomp altijd even loopt als het contact aangezet wordt?

Spanning meten bij de brandstofpomp kan alleen als de motor loopt toch? Ik ben niet zo'n held met de multimeter maar + op de roze draad en - op de zwarte draad bij de pomp?

Re: RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: zo jun 16, 2013 21:56
door frankalfa
....
Klopt het dus dat de pomp altijd even loopt als het contact aangezet wordt?

Spanning meten bij de brandstofpomp kan alleen als de motor loopt toch? Ik ben niet zo'n held met de multimeter maar + op de roze draad en - op de zwarte draad bij de pomp?
2x ja. :wink:

Grtz,fRank

Re: RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: zo jun 16, 2013 21:57
door Frits
Spanning meten bij de brandstofpomp kan alleen als de motor loopt toch? Ik ben niet zo'n held met de multimeter maar + op de roze draad en - op de zwarte draad bij de pomp?
Maakt toch niet uit of er +12 of -12 staat ;-)
Een beetje DIGITALE multimeter moet dat aankunnen......

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: zo jun 16, 2013 22:01
door Riccardo Romeo
Maar ik heb nog een analoge! :)

Re: RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: zo jun 16, 2013 22:03
door Frits
Maar ik heb nog een analoge! :)
Dan moet naar Frankalfa luisteren ( hij gaf toch ook eerder het juiste antwoord :thumbs: )

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: zo jun 16, 2013 22:07
door TurboMarc
Check de bedrading van de stekker waar het blauwe relais in zit, wellicht slecht contact, komt me bekent voor 8)

Als ik me niet vergis kan je 2 polen van het relais doorlussen dan moet de pomp gaan lopen..

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: ma jun 17, 2013 18:04
door brolli21
Zelf ook een soortgelijk probleem gehad met de turbo,bij mij lag het uiteindelijk aan oxidatie in de verdelerkap,die goed schoongekrabt,en gaan met die banaan :D

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: ma jun 17, 2013 20:29
door Riccardo Romeo
OK dank heren, genoeg punten om eens te checken en schoon te krabben!

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: di jun 18, 2013 18:06
door alfa75turbo
Is het alleen bij warme motor? Kan het ook nog de co2 afstelling zijn. Zodra warm viel mijn turbo ook uit en reageerde hij niet op het gaspedaal. Is het minste werk om te checken. (zit rechts op je gashuis) Kan dat deze te strak staat afgesteld waardoor de samenstelling niet meer klopt...

Gr Charles

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: ma jun 24, 2013 12:40
door Riccardo Romeo
Nadat ik de polen van het blauwe relais schoon gemaakt heb start en loopt de auto een stuk beter. De pomp loopt nu in ieder geval altijd bij het omdraaien van de contact sleutel, dus daar zat toch echt een storing in het elektrische circuit.

Ik heb van het weekend zo'n 260 km gereden met de auto maar helaas is het probleem nog niet helemaal weg. Na zo'n 40 km op de snelweg was het eerste hikje alweer merkbaar. De motor is ook 2 a 3 keer uit gevallen omdat hij geen gas meer aan nam en zelfs bij stationair toerental uit viel. Startte toen gelukkig wel weer vrijwel direct dus ik kon mijn weg vervolgen zonder tot stilstand te komen. Toen de auto een tijd stationair had staan draaien had ik bijna geen vermogen meer bij het weg rijden, als het toerental boven de 1500 kwam viel hij terug tot stationair toerental. Het zou dus kunnen dat het probleem ook hitte gerelateerd is.

Ik denk dat er dus nog iets anders speelt behalve het electronica probleempje. Misschien inderdaad CO2 afstelling of LMM? Of het relais is nog altijd slecht en schakelt soms uit.

@ Charles is deze CO2 afstelling makkelijk bij te stellen? De auto had tijdens de RDW keuring een opvallend lage CO2 uitstoot volgens de keurmeester dus misschien staat deze inderdaad te zuinig afgesteld ivm de strenge Zwitsere Abgassanlage test. Kan ik hier zelf ongestraft aan gaan draaien zonder de hele boel te ontregelen?

Is de LMM bij een Turbo vaker een problem child? Ik had bij mijn 156 V6 ooit vergelijkbare problemen en die verdwenen als sneeuw voor de zon toen ik eenmaal de LMM vervangen had.

Verdere plan de campagne:
Benzine pomp verwijderen en reinigen door omgepoold een bakje injectorreiniger op te laten slorpen. Eventueel uitwisselen met een andere gebruikte. Spanning bij brandstofpomp meten bij draaiende motor.
Blauwe relais vervangen voor een nieuwe
Injectoren reinigen
Verdelerkap reinigen
Rotor checken/vervangen

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

Geplaatst: ma jun 24, 2013 21:46
door alfa75turbo
Co2 stelschroef zit op het aluminium deel aan het luchtfilterhuis (onderop)indraaien stijgt co2 uitdraaien tegenovergestelde :lol:

Heb even zo snel geen fototje maar is anders op alfa75register.webklik.nl op een werkplaatshandboek te vinden.

Gr Charles