Pagina 1 van 2
Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: ma mei 20, 2013 12:50
door De Block
Ik ben m'n Nordkop in elkaar aan het schroeven. Hoe krijg je de klepgeleiderubbers er op..? Heb een pijpje met passender ing gemaakt om kracht te kunen zetten. (zonder ingestoken klepsteel). Kan duwwen als een idioot. maar wil er niet op.
RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: ma mei 20, 2013 12:52
door De Block

[/img]
RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: ma mei 20, 2013 15:51
door brolli21
Hamer erbij en voorzichtig erop tikken,als je goed kijkt,zie je dat de onderkantjes van de klepseals van metaal zijn,die dingen moeten superstrak zitten,dus die druk je er niet zomaar op

RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: ma mei 20, 2013 16:23
door De Block
Al 1 gemold.....

RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: ma mei 20, 2013 22:13
door De Block
Kop in elkaar zetten is eitje. Dit is !$!^!@$#$%&$!$!$$@#! Lijkt gewoon niet te passen.
RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: ma mei 20, 2013 22:14
door yuri 75 V6
Heb je wel de goede rubbers?
RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: di mei 21, 2013 12:04
door DB
Op jouw foto zie ik volgens mij rubbers voor een TS-kop (met 8 kleppen). Rubbers voor een gewone Nord-kop hebben geen metalen busje aan de buitenkant. De goede rubbers druk je er zonder al te veel kracht met de hand (dus zonder hamer !) zo op, dus je hebt in elk geval niet de goede rubbers.
DB
RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: do mei 23, 2013 07:41
door De Block
Juist...
RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: ma jun 03, 2013 09:01
door De Block
Kaas! Heb nu de goede maar krijg die ^$!#^$%&!@#$&!%# dingen er nog niet soepel op! Help!
RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: ma jun 03, 2013 18:42
door DB
Vreemd... Kan je foto's plaatsen van de rubbers en van de klepgeleiders ?
RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: di jun 04, 2013 16:21
door De Block
RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: di jun 04, 2013 17:20
door DB
Je hebt in elk geval de goede rubbers, althans voor zover ik dat kan zien op de foto.
De klepgeleiders lijken ook goed, maar als je de rubbers ze er niet op krijgt, dan is er toch wat mis. Ik druk de rubbers er altijd zonder enige moeite met handkracht op met behulp van een ring die precies om het smalle deel (van de rubbers) past.
Weet je zeker dat je de goede klepgeleiders hebt laten monteren ? Misschien een overbodige vraag, maar een andere oorzaak kan ik niet bedenken......
DB
RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: do jun 06, 2013 07:09
door Rob75
Ter controle, zoals het rubber nu ligt op de foto, is deze ondersteboven. Het veertje moet aan de onderkant zitten en dus aan de kant die over de klepgeleider heengaat.
Enige dat ik anders nog kan bedenken is meten: klepgeleiderdiameter en binnendiameter rubber.
Volgens mij zijn geleiders en rubbers voor de 8 kleps Nord motoren (niet TS) gelijk aan elkaar.
Succes,
Rob
Re: RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: do jun 06, 2013 07:43
door AlfettaOwner
Ter controle, zoals het rubber nu ligt op de foto, is deze ondersteboven. Het veertje moet aan de onderkant zitten en dus aan de kant die over de klepgeleider heengaat.
Rob

Hoop niet dat jij ze zelf ook zo hebt gemonteerd, seal ligt goed zo.
Overigens, ik tik ze er zelf in met een passende huls die net naast de veer rondom op de rand ligt.
Met de vingers erop duwen lukt ook mij niet .
RE: Montage klepgeleiderubbers (105)
Geplaatst: do jun 06, 2013 10:17
door DB
Hierbij een interessante link:
http://www.alfabb.com/bb/forums/engine- ... iated.html
Daarin wordt gesteld dat het soms voorkomt dat rubbers moeilijk te monteren zijn, omdat de bovenkant van de klepgeleiders is beschadigd bij het inpersen of intikken, waardoor een randje is ontstaan. Misschien is dat een verklaring voor jouw probleem ?
Zoals ik al schreef, is het mij telkens (bij 3 motoren) gelukt om de rubbers met de hand te monteren, maar op deze site staat dat het (wellicht) verschil maakt welk rubber je hebt (groen of zwart). Ik weet eerlijk gezegd niet meer of ik de zwarte of de groene heb gemonteerd, het is alweer een aantal jaren geleden.
Alfa leverde speciaal gereedschap voor het installeren van de rubbers (nummer A.3.0244, zie
http://www.alfaspeed.nl/?page_id=1327), maar ik heb het dus zelf nooit nodig gehad. Als je al met een hamer moet tikken, dan moet een aantal lichte tikken echt volstaan. Hard slaan zorgt voor beschadiging van het rubber (zoals je hebt ervaren, geloof ik) en misschien leidt het er zelfs toe dat je de klepgeleider dieper in de kop slaat.
DB