Carbella
Member
Member
Contacteer: Website

33 P4 vragen

za mar 09, 2013 13:46

Ik heb even niet de mogelijkheid om op Eper te kijken maar ik zit met een aantal vragen omtrent mijn 33 P4. Hoop dat jullie tips kunnen geven

1) Ik heb een metalen rammel die ik hoor afkomstig vanuit onder de pook als ik rij. Waarschijnlijk is het de lager van de ingaande as van de bak. Is dit makkelijk te vervangen?

2) De bakrubber is bij mij toe aan vervanging (zie foto) en is ook aardig nat van de olie. Nu weet ik dat deze nergens meer leverbaar is. Ik ben al met een bedrijf in gesprek om rubbers (waaronder voor de Visco koppeling) te reproduceren. Zijn er nog andere oplossingen voorhanden? Ik las iets over PU/powerflex wat overigens wordt afgeraden. En is het bakrubber sowieso makkelijk te vervangen?
Afbeelding

3) het achterste differentieel lekt (bij de aftapplug?) een beetje olie en en heb nog niet goed kunnen zien waarom? Pakking? Is dat makkelijk vervangen, zo ook het bijvullen?
Afbeelding

De rubbers, rammel, olie lek is voor mij nu even prioriteit 1 alvorens ik eindelijk aan de uitlaatlijn kan beginnen.

Alvast dank voor jullie reacties!

Groet, Chris

high fidelitaly
Full Member
Full Member

RE: 33 P4 vragen

za mar 09, 2013 20:17

rammel zit waarschijnlijk in de bus waar de pook scharniert (onder pookhoes)
deze moet goed in het vet zitten, langs beide kanten zitten normaal een dunne o-ringen en het zullen deze zijn die weggesleten zijn.
zelf iets zoeken dat er tussen past (dunne o-ring, rondelletje van dun plastic maken,..)
de rubber bus van de versnellingsbak te bestellen bij alfasud-parts.co.uk
olie verversen van het achterdiff is nooit slecht, kan je ineens nieuwe carterstop monteren.
eventueel diff uit elkaar halen en alle pakkingen vernieuwen (kan je zelf maken)

TIP: ik zie dat de kruiskoppelingen (vooral de achterste) van de cardan wat droog staan. zeer goed controleren dat ze steeds goed gesmeerd en soepel gaan.
als de achterste kruiskoppeling vast komt te zitten wordt het vliegwiel los door de bodem gekatapulteerd! (zelf ooit meegemaakt in garage)

succes met de P4! (ben zelf ook een 16V liefhebber :-))
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Carbella
Member
Member

Re: RE: 33 P4 vragen

za mar 09, 2013 21:16

rammel zit waarschijnlijk in de bus waar de pook scharniert (onder pookhoes)
deze moet goed in het vet zitten, langs beide kanten zitten normaal een dunne o-ringen en het zullen deze zijn die weggesleten zijn.
zelf iets zoeken dat er tussen past (dunne o-ring, rondelletje van dun plastic maken,..)
de rubber bus van de versnellingsbak te bestellen bij alfasud-parts.co.uk
olie verversen van het achterdiff is nooit slecht, kan je ineens nieuwe carterstop monteren.
eventueel diff uit elkaar halen en alle pakkingen vernieuwen (kan je zelf maken)

TIP: ik zie dat de kruiskoppelingen (vooral de achterste) van de cardan wat droog staan. zeer goed controleren dat ze steeds goed gesmeerd en soepel gaan.
als de achterste kruiskoppeling vast komt te zitten wordt het vliegwiel los door de bodem gekatapulteerd! (zelf ooit meegemaakt in garage)

succes met de P4! (ben zelf ook een 16V liefhebber :-))
Bedankt voor de tips, kga er gelijk mee aan de slag.

Het mooiste zou zijn om de achterdiff er onder vandaan te halen..alleen weet ik niet of dit bij een P4 erg lastig is. Wat bedoel je met 'kan je zelf maken'?

Voor het smeren van de voorste- en achterste kruiskoppeling, heb je nog een aanvullende tip wat ik hiervoor kan gebruiken?

high fidelitaly
Full Member
Full Member

zo mar 10, 2013 15:05

valt wel mee achterdiff. demonteren.
steekassen los (aan de wielen), steekassen naar achter trekken, kruiskoppeling los en hij kan er tussenuit.
de pakking tussen de 2 helften kan je zelf maken uit pakkingpapier (dat bedoelde ik)
als je het diff volledig uit elkaar gaat halen, wees wel geduldig en merk alles hoe het zat ( alles is opgemeten met shims )
geen moeilijk werkje, maar goed je hoofd erbij houden! kan je ineens keerringen ook vervangen.

maar als je 100% zeker bent dat het diff enkel aan de stop lekt, hoeft dit natuurlijk allemaal niet hé.

kruiskoppelingen zou ik ook nieuwe steken (ook verkrijgbaar bij Alfasud-parts) of van Lancia Integrale (dacht dat deze hetzelfde zijn)
smeren kan eventueel (snelle goedkope oplossing) maar dan met vet dat goed kleeft (niet wegslingerd bij ronddraaien)
ik gebruik altijd produkten van Bardhall, zeer tevreden van
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Carbella
Member
Member

ma mar 11, 2013 10:11

Ik ga de komende week het achter diff goed schoonmaken zodat ik goed kan zien waar het precies vandaan komt. Dan heb ik ook een brug tot mijn beschikking. Een nieuwe aftapplug met O-ring heb ik inmiddels dus zal eerst daar mee beginnen. Welke type olie gaat daar eigenlijk in..?
Nieuwe kruiskoppeling en bakrubber heb ik inmiddels besteld :D . Zal gelijk de delen goed invetten.

het is jammer dat ik niet een eigen brug tot mijn beschikking heb want het liefst haal ik de hele handel er even onder vandaan (cardan en achteras). Kan dan de boel goed schoonmaken en een goede TLC geven.

high fidelitaly
Full Member
Full Member

ma mar 11, 2013 12:14

inderdaad het beste, eerst proper maken om lek op te sporen.
olie: 80w90 gl-5 (eventueel adetief van goede kwaliteit bij doen)

met een set kriksteunen kom je al ver bij een 33
in feite een heel makkelijke auto om aan te werken (motor/ versnellingsbak gaat ook gemakkelijk met kriksteunen)
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 15, 2013 11:43

ben persoonlijk geen fan van een O-ring onder een draaiplug, maar is ook afhankelijk hoe netjes het er nog uit ziet
- veel butsen, krassen en beschadigingen, doe dan maar O-ring, anders een kopere platte ring

hele diff uit elkaar halen zou ik niet doen, zeker niet als alleen de aftapplug lekt... is een 33 achter diff met sper? Dacht het niet.... Wie weet dat zeker?
maar diff loshalen is goed zelf te doen, ik heb zo'n kantelbrug/krik gekocht, hele auto erop en dan kantelen, kan je heel goed achterdiff loshalen en zo (zie project delta ergens in het cafe)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Carbella
Member
Member

vr mar 15, 2013 16:21

Die speling in het staartstuk van de bak op de 1e foto. Hoort dat zo erg? Ik zie wel dat de verticale bus die door dat gat heen gaat zeg maar,dat het rubber iets ingescheurd is.

high fidelitaly
Full Member
Full Member

vr mar 15, 2013 22:45

ben persoonlijk geen fan van een O-ring onder een draaiplug, maar is ook afhankelijk hoe netjes het er nog uit ziet
- veel butsen, krassen en beschadigingen, doe dan maar O-ring, anders een kopere platte ring

hele diff uit elkaar halen zou ik niet doen, zeker niet als alleen de aftapplug lekt... is een 33 achter diff met sper? Dacht het niet.... Wie weet dat zeker?
maar diff loshalen is goed zelf te doen, ik heb zo'n kantelbrug/krik gekocht, hele auto erop en dan kantelen, kan je heel goed achterdiff loshalen en zo (zie project delta ergens in het cafe)
met o-ring heb ik het over de speling op de versnellingspook, niet over de aftapplug :D
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

AlfaTony
Guru
Guru

za mar 16, 2013 10:22

Als je de aandrijflijn eronderuit haalt, om rubbers ed te vervangen, en je hebt tijd over
zou je de aandrijflijn kunnen laten balanceren.
Rijd een stuk prettiger en is dan trillingsvrij.
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 17, 2013 09:31

Die speling in het staartstuk van de bak op de 1e foto. Hoort dat zo erg? Ik zie wel dat de verticale bus die door dat gat heen gaat zeg maar,dat het rubber iets ingescheurd is.
daar hooort wel zo ja, het scheuren niet maar wel die openingen
nu heb ik geen ervaring met een P4 (omdat die die extra as uit de bak heeft), maar bij een 16V en een versleten achterste bak rubber zakt je pookknop met optrekken een stukje :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Carbella
Member
Member

zo mar 17, 2013 13:42

Als je de aandrijflijn eronderuit haalt, om rubbers ed te vervangen, en je hebt tijd over
zou je de aandrijflijn kunnen laten balanceren.
Rijd een stuk prettiger en is dan trillingsvrij.
Bedankt Tony voor de tip! Ik zou dan de gehele cardanas kunnen brengen bij een Sam van Lingen naar alle waarschijnlijkheid.

@Gerwin, zeker tijd voor een nieuw rubbertje. Al merk ik totaal niks van de pook bij het optrekken. Ja, behalve dat 'rammeltje'maar ik heb al ingepland staan aankomend weekend dat op te lossen. Net als de andere dingen die spelen, heb eindelijk de juiste delen via Tuynder binnen :lol:

AlfaTony
Guru
Guru

zo mar 17, 2013 19:45

Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Terug naar “Algemene Technische vragen”