Pagina 1 van 1

waterpomp 116 vraagje

Geplaatst: wo dec 26, 2012 18:12
door Matteomeubel
Op advies van diverse techneuten heb ik de waterpomp verwijderd om a) de pakking te vervangen, b) de pomp zelf te vervangen want ze zou nogal zwaar draaien.
Ook heb ik iets opgevangen over losgelopen kunststof schoepen met onzichtbare koelingsproblemen tot gevolg.

Wat schetst mijn verbazing bij de demontage. Zie pica's.

De oude heeft metalen delen en draait soepeler dan de nieuwe.

Wat zal ik doen: nieuwe monteren of de oude schoonmaken en weer monteren.... Hoe zit dat met de lagering??

Afbeelding
Afbeelding

RE: waterpomp 116 vraagje

Geplaatst: wo dec 26, 2012 21:07
door Alessandro
Was er sprake van lekkage?
Maakte het lager lawaai?

Zo niet, dan is ie niet stuk. ;)

RE: waterpomp 116 vraagje

Geplaatst: wo dec 26, 2012 21:20
door Sam75
Dat de nieuwe minder soepel draait is normaal.
De oude met ijzeren schoepen is natuurlijk veiliger.
Kan je de nieuwe niet omwisselen door een ander merk die de ijzeren schoepen wel heeft?
Ik zelf zou persoonlijk niet die met de kunstof schoepen nemen en zeker niet de oude terug monteren. (Of hij moest er nog maar 1000km op gezeten hebben)
Als je de nieuwe met kunstof schoepen zou nemen, giet er dan vers koelvloeistof op en meng het nooit met water. Met water er bij zou het asje waar het kunstof wieltje op zit kunnen roesten.

RE: waterpomp 116 vraagje

Geplaatst: do dec 27, 2012 09:32
door Matteomeubel
@Alessando: Of het lager kaduuk was of niet heb ik niet kunnen constateren, het blok heeft bij mij nooit kilometers gemaakt. Wel gelopen op oude benzine, met oude kabels enzz, na 15 jaar stilstand.
Ben daarom preventief alle slijt-en verteer delen rond het blok aan het vervangen.
Km teller staat op 39000 maar is geen "doorloper. Op het kleppendeksel staat het getal 34 geschilderd, maar bij gebrek aan overig bewijs zegt me dat ook niks...


@Sam75: Waarom zou een kuststof schoep niet goed zijn, ze is geleverd door een goed bekend bedrijf. Daarbij, als ik zelf deze ingreep niet had gedaan maar had uitbesteed had ik niks geweten...

Een enorme kniepert ben ik niet, maar die pompjes zijn toch wel aan de prijs en om nu zomaar een nieuwe te kopen...Dan zou ik deze weer moeten doorverkopen terwijl ik er zelf geen goed gevoel bij heb, dat kan ik ook weer niet...

Lekkage was er wel, maar dat wat op de pakking, achterkant van de poulie was mooi schoon.

Dank voor de input overigens!!

RE: waterpomp 116 vraagje

Geplaatst: do dec 27, 2012 10:13
door bralfa
Matteo,

waterpompen op een 116 4c zijn zelden tot nooit een probleem. Het grootste probleem bij de waterpompen is het draadeind waar de dynamo mee vast zit. Deze wil nog wel eens uit het gietwerk breken.
Tevens is t bij zo'n nordje natuurlijk peanuts om een waterpomp te vervangen itt de moderne auto's waarbij de uren de prijs van de pomp veruit overstijgen waardoor ze vaak preventief meegenomen worden bij een riemwissel.

Gewoon die nieuwe monteren. Er zit niet voor niets een temp meter voor je neus in t dashboard. Een beetje oplettende rijder is er snel zat bij als t schoepenwiel los zou komen van de as.

RE: waterpomp 116 vraagje

Geplaatst: do dec 27, 2012 10:19
door Matteomeubel
Super Bas, duidelijk! Dank. Ga ik weer aan de knutsel.

RE: waterpomp 116 vraagje

Geplaatst: do dec 27, 2012 13:17
door Matteomeubel
Nou lekker dan, volgens de Haynes moeten de moeren van de waterpomp met 29 Nm worden aangedraaid.

Neuu, niet doen hoor, de een na de ander draait dol! Zelfs 20 Nm is nog te veel :evil:

Edit:

Ik denk nu dat er sprake is van de beruchte "rekboutjes". De WP ligt er weer af en ik zie nu dat 5 van de 7 M6 staafjes dunner zijn geworden.......kl*te!

RE: waterpomp 116 vraagje

Geplaatst: do dec 27, 2012 17:56
door Matteomeubel
Zo, Robert van Usato heeft me gered met nieuwe draadeindjes.

Onze conclusie is dat iedereen die braaf de Haynes volgt idd nieuwe draadeindjes nodig heeft :lol: .....

RE: waterpomp 116 vraagje

Geplaatst: do dec 27, 2012 18:15
door yuri 75 V6
M6 op 29Nm? Daar heeft iemand een slokje te veel opgehad. Rond de 13Nm is een aardig getal voor M6.

Re: RE: waterpomp 116 vraagje

Geplaatst: do dec 27, 2012 19:29
door bralfa
Nou lekker dan, volgens de Haynes moeten de moeren van de waterpomp met 29 Nm worden aangedraaid.

Neuu, niet doen hoor, de een na de ander draait dol! Zelfs 20 Nm is nog te veel :evil:

Edit:

Ik denk nu dat er sprake is van de beruchte "rekboutjes". De WP ligt er weer af en ik zie nu dat 5 van de 7 M6 staafjes dunner zijn geworden.......kl*te!
wees blij dat je t draad eraf getrokken hebt ipv de draadeinden uit de WP

Re: RE: waterpomp 116 vraagje

Geplaatst: do dec 27, 2012 21:53
door Matteomeubel
Nou lekker dan, volgens de Haynes moeten de moeren van de waterpomp met 29 Nm worden aangedraaid.

Neuu, niet doen hoor, de een na de ander draait dol! Zelfs 20 Nm is nog te veel :evil:

Edit:

Ik denk nu dat er sprake is van de beruchte "rekboutjes". De WP ligt er weer af en ik zie nu dat 5 van de 7 M6 staafjes dunner zijn geworden.......kl*te!
wees blij dat je t draad eraf getrokken hebt ipv de draadeinden uit de WP
:mrgreen: some idiots have all the luck :roll: