Pagina 1 van 1

123 tune

Geplaatst: wo dec 05, 2012 10:58
door HAAK28
WIe heeft ervaring met de 123 tune?

Ik heb de curve van mijn huide ontsteking (de fabriekscurve wel te verstaan) hier in gezet.

Moet ik hem nu statisch op P of toch op F zetten?

Als ik hem op P zet begint hij bij 0 rpm met 0 graden vervroeging en gaat naar 12 bij 1000 rpm
Als ik hem op F zet begint hij bij 0 rpm met 7 graden vervroeging en gaat naar 19 bij 1000 rpm

Wat is juist?

(ja ik kan het natuurlijk ook gewoon proberen, maar ik vroeg het me af).

RE: 123 tune

Geplaatst: wo dec 05, 2012 12:29
door Zaagauto
Standaard op F zetten.

Ligt natuurlijk ook aan hoe, en welke, de curve je geplot hebt.

Is het puntje dat op de waterpomp zit wel goed uitgeklokt? Stond bij Bermit er bijna een halve cm naast namelijk...

Re: RE: 123 tune

Geplaatst: wo dec 05, 2012 13:55
door HAAK28
Standaard op F zetten.

Ligt natuurlijk ook aan hoe, en welke, de curve je geplot hebt.

Is het puntje dat op de waterpomp zit wel goed uitgeklokt? Stond bij Bermit er bijna een halve cm naast namelijk...
Het lijkt er op van niet. De nokkenassen staan op hun markeringen als het puntje op de F staat.
Kan natuurlijk ook aan de timing van de nokkenassen liggen....
Ik moet maar eens even een bdp klokje regelen, dan kan ik dat ook even netjes zetten.

Motor loopt overigens heel netjes, dus ik denk dat het gewoon het puntje is wat verkeerd staat.

Hij stond toe ik hem net gekocht had stationair tussen F en M in, dat zou wel eens met het merkteken van doen kunnen hebben.

Dan staat de ontsteking dus nogal laat nu...

Ben je trouwens zeker van dat op F zetten? Een "gewone" ontsteking zet je op P toch en dan loopt ie stationair op F.

RE: 123 tune

Geplaatst: wo dec 05, 2012 18:43
door Zaagauto
De 123 moet statisch op F gesteld worden, 100% zeker.

Het is met de 123 niet zo dat als je hem op F zet, je dan 0 graden hebt. Je stelt hem statisch met het lampje op F en als het goed is (!) staat ie dan stationair ook op F (afhankelijk van welke curve en of de poulie wel bij het blok / curve hoort).

Met een klokje BDP uitklokken is het mooist maar als de nood aan de man komt, kan het ook met een lang schroevendraaier door het bougiegat en heeeel goed kijken... is uiteraard minder nauwkeurig.

Bermit loopt ook prima ondanks dat het puntje verkeerd stond.
Een "gewone" ontsteking zet je op P toch en dan loopt ie stationair op F.
Bij een conventionele moeten de puntjes open gaan op F. Op zich gebruik je voor ontstekingstellen P eigenlijk nooit, alleen voor de nokkenassen.

RE: 123 tune

Geplaatst: wo dec 05, 2012 19:50
door HAAK28
En zo geschiede. Op F gezet., starten lopen. Ff met de lamp gecontroleerd en loopt precies van F naar M en dan niet verder.
HIj loopt nu nóg mooier dan hij al deed.

Ik heb exact dezelfde curve geprogrammeerd als de verdeler die er in zat

Voordat ik ga expirimenteren met aangepaste curves toch de nokkenassen maar ff op bdp uitklokken.

RE: 123 tune

Geplaatst: wo dec 05, 2012 19:52
door Zaagauto
Wat voor blok ligt er in? Een 2000?

Probeer dan voor de grap de shankle curve er eens in te zetten (kun je in de tune als 2e curve nemen).

Ik wist in ieder geval niet wat me overkwam!

RE: 123 tune

Geplaatst: wo dec 05, 2012 20:04
door HAAK28
Staat er al in als 2e curve :D , maar eerst de timing ff goed checken.

Ik rijd met de bertone op het circuit en dan ziet hij regelmatig 7000 rpm.

RE: 123 tune

Geplaatst: wo dec 05, 2012 20:08
door Zaagauto
Rij maar eens gewoon ff een rondje met de Shankle, zonder al te dol te doen... :wink:

Heb de begrenzer van m'n straatblokje op 7.200 staan... geen centje pijn...