DB
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

remblokken voor Alfa 75

do nov 29, 2012 09:52

Hallo,

Bij het vervangen van de remblokken voor van mijn 75 viel op dat aan 1 remblok 2 kabeltjes zitten (met identieke stekkers) voor het lampje op het dashboard. Op de te vervangen remblok zit echter maar 1 kabeltje. Heeft iemand een idee waarom er 2 kabeltjes aan zitten ? Het zijn overigens geen originele blokken, maar merkloze blokken geleverd door Tuynder.

En verder vraag ik mij af hoe het elektrische circuit loopt. Uit de motorruimte loopt een iets dikker kabeltje naar de binnenkant van het fusee, dus ik veronderstel dat dit kabeltje ook met de slijtageindicatie te maken heeft. Klopt mijn veronderstelling ?


DB
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

RE: remblokken voor Alfa 75

do nov 29, 2012 11:56

met 2 kabeltjes heb je een lus die onderbroken wordt bij door slijten tegen de schijf en dan het lampje laat branden
als je 1 kabel hebt geeft deze massa bij aanraking met de schijf

als je twee kabeltjes in de auto hebt zul je ze moeten door verbinden om het lampje te laten doven en het kabeltje aan de blokken gewoon afknippen
weet niet of je nog blokken kunt krijgen met twee kabeltjes

dat andere kabeltje weet ik niet waar die voor is maar zal waarschijnlijk niet voor de slijtage indicator zijn

suc6 ciao jan 8)
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: remblokken voor Alfa 75

do nov 29, 2012 13:13

De blokken met het draadje als buitenste blok monteren en aan iedere kant dus maar 1 draadje aansluiten.
Werkt met massacontact, dus draadje tegen de massa(schijf=min) is lampje branden.

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: remblokken voor Alfa 75

do nov 29, 2012 16:59

Ja, zo werkt dat als de betreffende auto gemaakt is voor systeem met 1 stekker.
Heb je echter een systeem met de al beschreven lus en 2 stekkers aan 1 blokje, dan gaat het lampje branden als je het zo doet. Er is zo geen verbinding tussen de 2 stekkers.

Bij mijn 75 had ik ook blokjes zonder draden en moest de stekkers in de motorruimte doorverbinden om het lampje uit te krijgen. Kort draadje maken met 2 stekkers er aan en dat er tussen pluggen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

RE: remblokken voor Alfa 75

ma dec 03, 2012 21:20

Bedankt voor jullie reacties.

Ik veronderstel dat mijn auto een remblok moet hebben met 1 draadje (in de motorruimte zit maar 1 stekker) en dat ik wellicht de verkeerde blokken heb gekregen. Niet erg, als hij maar remt.


DB
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: remblokken voor Alfa 75

ma dec 03, 2012 22:26

En het lampje gaat niet branden als je niets aansluit?
Gewoon 1 van de stekkers gebruiken en het werkt zoals het hoort, andere kun je afknippen.
Blokjes met 2 draden zijn eenvoudig om te bouwen naar 1 draad, andersom is lastiger. :lol:

Als testje kun je, voor je de extra stekker afknipt, deze nog eens tegen massa houden, dan zou het lampje moeten gaan branden.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

RE: remblokken voor Alfa 75

ma dec 03, 2012 22:33

Ik moet zeggen dat ik er nog geen tijd voor heb gehad. De 75 staat helaas niet vlakbij mijn huis, maar 50 km verderop. Volgend weekend zal ik kijken wat er gebeurt als ik een van kabeltje heb aangesloten en als ik het contact aanzet. Waarschijnlijk gaat het zoals jij (Stef) schrijft: een lampje dat uitblijft....

DB
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

RE: remblokken voor Alfa 75

ma dec 03, 2012 23:50

het is gewoon heel simpel
jij moet blokken hebben met 2 draden heb je deze niet moet je andere blokken hebben of gewoon de draad van het blokje af knippen en de stekkers met een draadje door verbinden
1 draad aansluiten werkt niet dan is er geen lus en zal de lamp niet uit gaan

of lees ik het nu verkeerd en snap ik het niet :idea:
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

RE: remblokken voor Alfa 75

di dec 04, 2012 00:09

Ik kan je volgend weekend laten weten of jij het snapt of ik... :) Maar zoals ik het nu zie, had ik blokken nodig met 1 kabeltje, want dat was bij de oude blokken ook het geval.


DB
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

RE: remblokken voor Alfa 75

ma dec 10, 2012 23:44

Zojuist ben ik er achter gekomen hoe het zit: van de 2 kabeltjes aan de remblok heb ik er 1 aangesloten op de stekker in de motorruimte en de andere is dus over.

Het dikkere kabeltje dat van de motorruimte naar het fuseestuk loopt, heeft ook te maken met de slijtage-indicator. Toen ik beide stekkers in de motorruimte met elkaar verbond, ging het lampje op het dashboard branden. Opgelost dus, zij het dat ik nog steeds niet weet waarom er twee kabeltjes aan 1 remblok zitten. Wellicht is de Alfa 75 ook met een ander systeem geleverd.


DB
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: remblokken voor Alfa 75

di dec 11, 2012 14:48

Of ze passen ook in een ander type auto met dezelfde remklauwen waar ze wel 2 connectors gebruiken.
Of misschien worden ze bij bepaalde auto's van links naar rechts doorgelust? Ik denk maar wat...?

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: remblokken voor Alfa 75

di dec 11, 2012 21:50

Als ik het mij goed herinner (het is al even geleden) had mijn '90 75TS 2 draden per kant en moest ik een doorverbinding in de stekker in de motorruimte maken om bij blokjes zonder draadjes het lampje uit te krijgen. Ik dacht het even snel na te kijken in de elektrische schema's, maar daar kan ik nergens de slijtage indicatoren in vinden. :-(
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”