Pagina 1 van 2

(de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: zo nov 18, 2012 21:58
door HAAK28
MIjn versnellingsbak ligt wel erg slap in zijn rubber, dus wil daar graag een nieuw rubber in hebben.

Is dat te doen zónder de bak van de auto te halen, maw zonder pers?

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: zo nov 18, 2012 23:47
door giuliettaevo
Van welke auto?

Transaxle bak heb ik het wel eens onder de auto gedaan. Met een draadeind, wat staalplaat en vernuft.. :wink: De ouder eruit krijgen was minder makkelijk. :(

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: zo nov 18, 2012 23:48
door Zaagauto
Ja, kan.

Is een speciaal tooltje van Alfa voor of je moet gaan klooien met 1 dop die groter is dan de diameter van de bus, 1 dop die exact de diameter is van de bus, een lange bout, ring en moer, dat spulletje aanspannen en zo met de kleinste dop de bus in de grootste dop duwen.

Montage kan dan met een ring iets groter dan de diameter van de bus, dezelfde lange bout, ring & moer en iets om aan de andere kant van de bak als steun en zo de nieuwe bus on de bak trekken.

Lastig om in woorden te vangen :wink:

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: ma nov 19, 2012 00:15
door @PM
Er is een aflevering van Wheeler Dealers waarin zo te lezen dezelfde truc wordt uitgehaald (alleen dan bij een of andere bus van de wielophanging). Tijd voor de DVD-box? :lol:

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: ma nov 19, 2012 07:37
door Jan M
Rubber er uit peuteren, bus doorzagen, nieuwe bus een dagje in de vriezer.
Geheel flink inspuiten met wd 40, dan heel snel de bus op zijn plaats duwen.
Nieuwe achterwiellagers bij mijn 75 op dezelfde manier gemonteerd.

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: ma nov 19, 2012 08:40
door HAAK28
Bedankt voor het meedenken heren.

De oude zal wel er uit zagen worden, want zo'n grote dop heb ik niet.

De nieuwe een dagje in de vriezer en dan 2 stalenplaatjes aan weerszijden met een draadeinde er door, dan krijg ik hem er vast wel in.

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: ma nov 19, 2012 08:59
door JoorZ105
ik heb dit een tijd terug ook moeten doen bij de giulietta (101).
DRAMA.

rubber eruit boren en bus doorzagen is goed te doen.

maar die bus erin, ook na een nachtje vriezer.....pfffff

uiteindelijk de bankschroef van de bank gehaald en op de bak gezet om de bus er met HEEL veel moeite in te persen. :shock:
Uiteindelijk bankschroef nog overleden ook vanwege het misbruik :oops:

misschien gaat het de ene keer makkelijker dan de andere, maar als je de bus eruit hebt gezaagd dan MOET je door.

ik doe veel zelf maar weet niet of ik hier nog een keer aan zou beginnen.

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: ma nov 19, 2012 09:19
door HAAK28
Ik kwam net op internet iets anders tegen, een polyurethane opvulbus, die je ín de rubber bus doet, iemand daar ervaring mee?
Lijkt me wel een mooie makkelijke oplossing, en vast lekker stug.

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: ma nov 19, 2012 09:47
door Zaagauto
Foto? Link?

Zelfde idee als de opvulbussen in de casterarmbus (die zelf dus in de camberarm zit)?

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: ma nov 19, 2012 09:48
door JoorZ105
meningen zijn verdeeld hierover.
stug betekent ook meer trilling.
De minste onbalans in de aandrijflijn wordt dan eerder voelbaar.

Re: RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: ma nov 19, 2012 12:28
door HAAK28
Foto? Link?

Zelfde idee als de opvulbussen in de casterarmbus (die zelf dus in de camberarm zit)?
http://www.arparts.nl/powerflex105.htm

ZIe onderaan de pagina. Is op zich niet gek duur, dus ik kan het wel proberen . Is het niets, dan haal ik het er weer uit.

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: ma nov 19, 2012 12:57
door Zaagauto
Is inderdaad hetzelfde principe als met de camberarm / casterstang.

Zou in jouw situatie een lapmiddel zijn want in principe is een goede silentbus (goede kwaliteit rubber dus) van de juiste samenstelling genoeg om het geheel redelijk trillingsvrij te houden. Die versterking levert verder ook niks op in de zin van prestatieverbetering of zo.

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: ma nov 19, 2012 13:03
door HAAK28
Ik heb geen last van trillingen, maar van een kantelende motor tijdens het schakelen.

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: ma nov 19, 2012 13:10
door Zaagauto
Dan zijn vaak je motorsteunen ook te slap geworden (icm de versnellingsbakbus).

Versnellingsbakbus heeft het wel zwaarder te verduren over het algemeen door lekolie van motor en bak en wordt dan echt pudding. Het zelfde geldt dan ws ook voor de twee silentblocs waarmee de uitlaat aan de beugel bij de bak vastzit.

Als je erg opziet tegen de hele operatie, zou ik het uitbesteden; met de juiste gereedschappen is het een fluitje van een cent... zonder de juiste gereedschappen en zonder brug is het een crime...

Het blijft een vergankelijk materiaal, dat rubber... :cry:

RE: (de-)monteren bus versnellingsbak

Geplaatst: ma nov 19, 2012 13:30
door HAAK28
ik zie er niet tegenop hoor, moet nu alleen ff snel wat stugger.

ga vanavond ff kijken hoe het rubber er uit ziet, als hij verder nog ok is, bestel ik zo'n setje, anders een nieuwe bus

hij kantelt trouwens niet overdwars, maar in de lengterichting, licht dus mi niet aan de motorsteunen, maar aan de baksteun