Pagina 1 van 1
Wielbouten staal vs lichtmetaal
Geplaatst: za nov 17, 2012 11:33
door PaulvdH
Hallo,
Ik ga zometeen een setje winterbanden op stalen velgen ophalen en vroeg me af of ik daarvoor nog andere wielbouten nodig heb.
normaal gesproken hebben licht metalen velgen een iets andere schacht, als ik het me goed herinner.
Iemand ervaring ermee??
alvast bedankt!
RE: Wielbouten staal vs lichtmetaal
Geplaatst: za nov 17, 2012 12:11
door alfa75turbo
Normaal is de lengte van de lichtmetaal bouten groter, de bout beschadigd dan e.e.a. in je naaf (abs sensor) Dit was trouwens bij mijn 155.
Even goed controleren dus.
Gr Charles
RE: Wielbouten staal vs lichtmetaal
Geplaatst: zo nov 18, 2012 23:35
door Tonio
Om wat voor type Alfa gaat het?
Zelf heb ik al 10 jaar een 147 die af-fabriek met lichtmetalen wielen is geleverd. Dus ook met de wielbouten die daar bij horen. Paar keer wegens een lekke band het stalen reservewiel gebruikt (met dezelfde wielbouten) en dat was geen probleem.
RE: Wielbouten staal vs lichtmetaal
Geplaatst: ma nov 19, 2012 09:18
door PaulvdH
een 156.
gisteren de velgen omgelegd en boutlengte gecontroleerd, zonder problemen gemonteerd.
bedankt voor de reacties.
RE: Wielbouten staal vs lichtmetaal
Geplaatst: ma nov 19, 2012 09:51
door JoorZ105
het pasvlak bouten/velgen is ook van belang.
Is de hoek van het pasvlak het zelfde?!
Indien de hoek niet gelijk is drukt de bout op een heel dun randje.....
RE: Wielbouten staal vs lichtmetaal
Geplaatst: ma nov 19, 2012 19:50
door giuliettaevo
Bij lichtmetalen wielen gebruik je meestal bouten met een konisch vlak terwijl stalen wielen vaak een bolkonisch vlak hebben. Die bouten mag je eigenlijk niet onderling wisselen....
De bouten moeten bij het wiel passen dus...