Yves
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:39

koppelingspedaal gtv6 ('86)

ma okt 15, 2012 21:03

Hallo,

Sinds 2 maand rijd ik dagelijks met m'n gtv6.
Wat mij nogal tegevalt is dat de slag van het koppelingspedaal zo lang is. Moet m'n been zover optrekken dat ik het stuur raak.
Mijn vraag is: Is hier wat aan te doen door een bepaalde afstelling?

2e vraag is: Is de koppelingpedaalslag van een bak iut een 75 3.0 korter?

Groeten,

Yves

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: koppelingspedaal gtv6 ('86)

di okt 16, 2012 00:05

In ruststand, hoort het pedaal ongeveer op een zelfde hoogte te staan, als het rempedaal.
Dat is bij alle trans-axles zo en daarmee hebben ze dus ook allemaal dezelfde slag.

Je weet, dat je stuur in hoogte verstelbaar is?
Voor een m.i. überhaupt aanvaardbare zitpositie, is een stuurnaafverlenger ook wel een aanrader, geeft je bovendien meer ruimte voor je knieën. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Yves
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:39

Re: RE: koppelingspedaal gtv6 ('86)

di okt 16, 2012 20:54

In ruststand, hoort het pedaal ongeveer op een zelfde hoogte te staan, als het rempedaal.
Dat is bij alle trans-axles zo en daarmee hebben ze dus ook allemaal dezelfde slag.

Je weet, dat je stuur in hoogte verstelbaar is?
Voor een m.i. überhaupt aanvaardbare zitpositie, is een stuurnaafverlenger ook wel een aanrader, geeft je bovendien meer ruimte voor je knieën. :wink:
Over een stuurnaafverlenger heb ik vorige week ook al een een vraag gesteld. Er werd o.a geantwoord dat je dan wel ver van de knipperlichthandle afzit, wat dan kennelijk niet handig is. Maar je hebt gelijk, het stuur staat eigenlijk te ver weg.

Over de koppelingslag: Ik zit net te bedenken dat ie na een paar centimeter al wel ontkoppeld. De slag zou dus wel korter kunnen. Misschien dat er iets niet zit dat de slag beperkt. een of andere aanslag?

Yves

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: koppelingspedaal gtv6 ('86)

wo okt 17, 2012 00:11

Pedaal moet ook normaal helemaal tot op de grond getrapt kunnen worden. Hij slipt al eerder door natuurlijk, maar dat gaat dan bepaald nog niet zonder wrijving en dus slijtage! Je wilt die slag echt niet (veel) kleiner maken! (of je moet jaarlijks je koppeling willen vervangen)

Richting aangeven is even wennen, maar goed te doen.
Heb in de 75 met standaard stuur een 10 (!) cm naafverlenger en zou niet met minder of zonder willen!
In de Alfetta slechts 2,5 cm naafverlenger, maar in combinatie met 9cm deep dissh stuur, zelfde conclusie.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2992
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: koppelingspedaal gtv6 ('86)

wo okt 17, 2012 00:33

Dat van die richtingaanwijzer went inderdaad wel. Als je tussen verschillende auto's switched moet je immers ook altijd weer even aan de bediening wennen. Zo probeer ik nog weleens de lichten van mijn Alfa aan te zetten met de cruise-control als ik de dag ervoor in mijn Mazda heb gereden --> de positie van de lichthendel zit in de Mazda nou eenmaal een stuk lager dan in de Alfa.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Rob GTV6
Member
Member
Berichten: 196
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:12
Locatie: Noord-Brabant

RE: koppelingspedaal gtv6 ('86)

vr okt 19, 2012 11:10

Yves,

Hoe lang ben je dan,ik ben ook niet de kleinste maar m'n stuur raak ik van z'n levensdagen niet.
rij ook met een stuurnaafverlenger,omdat mijn stoel in zijn achterste stand sta en mijn armen helemaal gestrekt zijn

Groet Rob GTV6.
'' Alfa Romeo '' op m'n lijf geschreven.

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 251
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

RE: koppelingspedaal gtv6 ('86)

vr okt 19, 2012 15:56

De lange slag van het koppelingspedaal is volgens mij een 'kwaal' van een GTV6. De mijne heeft hezelfde, maar mijn 75 heeft het niet, terwijl die min of meer dezelfde techniek heeft. Jouw constatering wordt (voor zover mij bekend) dus niet veroorzaakt doordat er iets mist of doordat er iets mis is.


DB
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Gebruikersavatar
Alfa Pilota
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo mar 16, 2005 21:20
Locatie: Oudewater

RE: koppelingspedaal gtv6 ('86)

vr okt 19, 2012 16:50

Yves,

Dit is vrij normaal bij een GTV6 deze heeft nameijk een dubbele platen koppeling. Gebruik de zoekfunctie hiervoor maar eens. Als je het pedaal iets op laat komen wil de auto al gaan rijden, daarna heb je eigenljik een loos stukje en aan het eind van de slag grijpt ie pas volledig aan. Typisch kenmerk van een dubbele platen koppeling.
Momenteel Alfaloos

Terug naar “Algemene Technische vragen”