Pagina 1 van 1

plus stadslicht GT

Geplaatst: za okt 06, 2012 20:28
door @PM
Vandaag op zoek geweest naar de plusdraad van het stadslicht (ben bezig met het installeren van een setje dagrijlichten). Nu meet ik in de koplampstekker op 1 draad 11,5V met draaiende motor en uitgeschakelde verlichting en 14,nogwat met ingeschakeld stadslicht. Aangezien meten een beetje lastig is met de stekker op de koplamp aangesloten de volgende vraag: schakelt hij automatisch terug van 11,5V naar 0V op het moment dat de boordcomputer constateert dat het lampje niet kapot is? Of hoe werkt dat?

RE: plus stadslicht GT

Geplaatst: ma okt 08, 2012 13:22
door Stef33
Vermoedelijk een klein beetje lekstroom bij uitgeschakeld licht (elektronische schakelaar en/of de lampdetectie). Een voltmeter heeft een hele hoge ingangsweerstand en belast het signaal niet. Met een heel klein beetje lek kun je dus maar zo 11,5V meten i.p.v. 0V als de lamp niet aangesloten is. Belast je het signaal met de lamp, dan zul je gewoon ~0V meten. Sluit parallel aan je meter eens een klein testlampje aan, bijv. een dashboardlampje of achterlichtje. Dan meet je vermoedelijk weer 0V. Een weerstandje 1kOhm zal ook wel werken, mocht je dat hebben liggen.

RE: plus stadslicht GT

Geplaatst: ma okt 08, 2012 23:42
door @PM
Bedankt voor je reactie, het bevestigt eigenlijk wat ik al vermoedde (er zit inderdaad een lampdetectie op de stadslichten voor de boordcomputer), maar je uitleg werkt wel heel verhelderend :D

Het blijkt inderdaad gewoon te werken, met het "stadslichtdraadje" van de dagrijlichten op de genoemde draad, worden de dagrijlichten keurig gedimd zodra de stadslichten worden ingeschakeld. Geschakelde plus had ik ook al gevonden dus het werkt nu zoals het moet werken :) Nu alleen nog een koplamp-probleempje oplossen :roll: (maar daar had ik al een ander topic voor geopend)