Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Motorinhoud meten

di sep 11, 2012 20:54

Kent iemand onderstaande eerste twee methodes?

Hoe gaat methode 2 en wat heb je er voor nodig?

Testmethoden:
Voor het meten van de cilinderinhoud heeft de TC van de organiserende instantie de keus
uit een aantal meetmethoden, te weten:
-1 Slagvolume tester
-2 Het meten van de boring en de slag via het bougie-gat
-3 Demontage van de motor

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Motorinhoud meten

di sep 11, 2012 20:58

Slag meten via het bougiegat is wel te doen. bougie eruit draaien en een staafje oid in de opening zetten, op de zuiger. Vervolgens het verschil opmeten tussen het hoogste en het laagste punt dat hij bereikt als je de motor ronddraait. :wink:

Boring is een stuk lastiger meten door het bougiegat denk ik. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Motorinhoud meten

di sep 11, 2012 22:30

Slag meten via het bougiegat is wel te doen. bougie eruit draaien en een staafje oid in de opening zetten, op de zuiger. Vervolgens het verschil opmeten tussen het hoogste en het laagste punt dat hij bereikt als je de motor ronddraait. :wink:
Ervan uitgaande dat het bougiegat zich recht boven de cilinder bevindt... wordt anders best een vreemde meting...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Motorinhoud meten

wo sep 12, 2012 07:34

:lol:

Helemaal waar... Maar bij de meeste Alfa motoren zit je in ieder geval goed. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Motorinhoud meten

wo sep 12, 2012 07:51

Uiterst waar!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Motorinhoud meten

wo sep 12, 2012 09:29

Je kan toch makkelijker kijken hoeveel water je nodig hebt om 1 cilinder vol te giieten door het bougiegat.
:blue_lol:


Lijkt me een erg onbetrouwbare en vreemde methode.
Zeker gezien de vorm van de verbrandingskamer en evt vorm van de zuiger.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Motorinhoud meten

wo sep 12, 2012 09:44

Boring is een stuk lastiger meten door het bougiegat denk ik. :?
ik heb op het internet gelezen dat daar speciaal meetgereedschap voor is. Welk gereedschap of afbeelding werd er niet bij gegeven

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Motorinhoud meten

wo sep 12, 2012 18:01

Boring is een stuk lastiger meten door het bougiegat denk ik. :?
ik heb op het internet gelezen dat daar speciaal meetgereedschap voor is. Welk gereedschap of afbeelding werd er niet bij gegeven
Zo heb ik laatst op het internet gelezen dat kaboutertjes bestaan, ze hadden er alleen geen bewijs van. :lol: :wink:

maar het zou best kunnen natuurlijk dat er daar een soort van gereedschap voor is, kan me zoiets als een soort omgekeerde krompasser voorstellen die je door het gat doet en dan uitvouwt oid. Alleen is het zoals hierboven al gezegd nogal belangrijk voor wat voor een motor het is ivm de vorm van verbrandingskamers/ zuigers en de plaats van het bougiegat bv.

Cilinders vullen met een vloeistof is dan wellicht makkelijker. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Motorinhoud meten

wo sep 12, 2012 21:18

Zuiger in ODP zetten en de cilinder door het bougiegat volspuiten met purschuim... uit laten harden... dan kop eraf... voorzichtig de klomp pur lossnijden van cilinderwand en zuigerbodem... klomp pur vervolgens in afgemeten hoeveelheid water onderdompelen en de volumetoename meten...

Vervolgens zuiger op BDP zetten... klomp pur terugmonteren... en ter hoogte het koppakingsvlak afsnijden... restant bewaren en stuk pur weer uit cilinder peuteren... met die klomp de watervolumetoenametruuk herhalen en aftrekken van het eerste resultaat.

Bovenstaande herhalen met het restant pur maar dan in de cilinderkop... resultaat eveneens aftrekken van de resterende volumetoename... et voila! Het slagvolume is bekend! 8)

Maar iets zegt me dat er makkelijkere methoden zijn... :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6755
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Hoevelaken
Contacteer: Website

RE: Motorinhoud meten

wo sep 12, 2012 22:14

En weer een bewijs dat pur óveral voor te gebruiken is!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Motorinhoud meten

do sep 13, 2012 00:18

Volgens een lokaal gezegde: agge ut nieh wit: kit; agge nieh weet woarvur: pur!

Komt altijd goed (zeggen ze...)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Motorinhoud meten

do sep 13, 2012 16:26

Bore Measuring Tools

Engine displacement is a major factor in many racing classes, but can be a bit difficult to measure. As such, tech inspectors usually only check it on suspicion of cheating. Bore-measuring tools are long rods that the inspector slides through the spark plug hole. After it goes into the bore, a pair of spring-loaded arms open, stop against the walls and give the inspector a bore measurement. Stroke is a bit more difficult to measure on engines that don't use a centrally-mounted spark plug. For tracks that don't have a specialized stroke-checker, tech inspectors will often insert a length of wire into the cylinder through the plug hole so that its bottom rests on the piston. The inspector will then turn the engine over by hand and mark the wire with a marker at its highest and lowest points. The distance between the two marks will give the inspector some indication of the stroke. It's not an exact method since the method measures the bore's diagonal distance instead of its vertical distance. However, it's close enough that the inspector may warrant an oil pan removal for closer inspection.


Bron: Racing Tech Inspection Tools | eHow.com http://www.ehow.com/info_7837761_racing ... z26MGMkTKa

Small Hole Gauge
Small hole gauges work by being inserted into the cylinder, then expanded until it reaches the edges of the cylinder. When the expanded gauge is removed, its diameter should be the same as that of the cylinder.

There out there, I have see them at many races, they are a scissor type gauge, works really well for a quick check!
Wahl Bros sells them

Afbeelding
Bron: depositphotos
Maar dan langer...

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Motorinhoud meten

do sep 13, 2012 16:53

En dan natuurlijk de aloude formule:

Pi (3.14)x(rxr)xslag alle in cm voor het gemak.

Dus voor bijv. een brommertje: boring 40mm, slag 40mm(meestal is t iets minder)


Eerst tussen haakjes, dus rxr(radius v. d. boring) = 2x2=4cm
Dan maal Pi(3.14) 4x3.14=12.56cm2
Dan maal de slag 12.56x4=50.24 cm3 =CC =Cubic Centimeter.

Dus met rxr=...x 3.14 krijg je de oppervlakte van een cirkel(boring) x slag(hoogte) = inhoud.

Slagvolume wordt ook nog al eens verward met cilinderinhoud om een of andere reden!
Net zoiets als compressie-einddruk en compressieverhouding!
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Motorinhoud meten

do sep 13, 2012 19:47

En dan natuurlijk de aloude formule:

Pi (3.14)x(rxr)xslag alle in cm voor het gemak.

Dus voor bijv. een brommertje: boring 40mm, slag 40mm(meestal is t iets minder)


Eerst tussen haakjes, dus rxr(radius v. d. boring) = 2x2=4cm
Dan maal Pi(3.14) 4x3.14=12.56cm2
Dan maal de slag 12.56x4=50.24 cm3 =CC =Cubic Centimeter.

Dus met rxr=...x 3.14 krijg je de oppervlakte van een cirkel(boring) x slag(hoogte) = inhoud.

Slagvolume wordt ook nog al eens verward met cilinderinhoud om een of andere reden!
Net zoiets als compressie-einddruk en compressieverhouding!
Ging om het meten toch? :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Motorinhoud meten

vr sep 14, 2012 10:12

Maar het zou best kunnen natuurlijk dat er daar een soort van gereedschap voor is, kan me zoiets als een soort omgekeerde krompasser voorstellen die je door het gat doet en dan uitvouwt oid. Alleen is het zoals hierboven al gezegd nogal belangrijk voor wat voor een motor het is ivm de vorm van verbrandingskamers/ zuigers en de plaats van het bougiegat bv.

Cilinders vullen met een vloeistof is dan wellicht makkelijker. :)
Nee Remco, cilinders vullen met water geeft een verkeerd beeld, je meet namelijk teveel (ook de verbrandingsruimte in bdp).
Dan is de dubbele pur methode nauwkeuriger, alleen het is zo'n gedoe.

Het maakt niet uit wat de vorm van de zuiger of kop is.
Het gaat puur om de slag van de zuiger en de diameter van de cilinderwand.
Als het gat van de bougie evenwijdig is de cilinderwand, dan maakt het ook niet uit waar deze zit. Als deze maar niet onder een hoek staat.

Moeilijkste is de inwendige diameter meten van de cilinder. Ik weet nu hoe dat gaat en kan eventueel zelf een tool ervoor maken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”