Pagina 1 van 3

3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: di aug 28, 2012 22:21
door Veloce
Zoals velen wel weten hebben de 3.0/3.2 24v's een zogeheten Dual Mass-vliegwiel. Die dingen hebben echter niet het eeuwige leven en bij de koppelingswissel wordt dan ook geadviseerd om ze gelijk te vervangen.
Dit type vliegwiel heeft echter 3 nadelen: ze zijn loodzwaar (+/- 13kg), zijn reteduur (800,- ofzo) en gaan niet heel erg lang mee. (creëren op gegeven moment een onbalans)

Nu lees ik echter regelmatig over mensen die bij de koppelingswissel kiezen voor een vliegwiel van een 156 2.5/3.2 24v omdat deze een stuk lichter is. (8kg meen ik?)
Los van het kosten-oogpunt blijkt dit nog enkele voordelen te hebben hoe ik begrijp:
- de motor reageert beter op het gas
- een non-Dual Mass-vliegwiel slijt niet zo snel


Dus!
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze truc? (zijn toch ook zat mensen met een 3.0 in hun 156? lijkt me hetzelfde)

En de koppelingsset? Ik lees dat er mensen zijn met 156 2.5/GTA-koppelingsset maar ook met de gewone 3.0-koppeling. Of maakt dit niet uit?

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: di aug 28, 2012 22:54
door LENZ
Gaat probleemloos, gta vliegwiel kan ook, maar 2.5 is wat makkelijker te vinden.
Ik had het in een 155 met 3.0 24V met 6 bak en 2.5 vliegwiel met daarop een 164 24V koppeling.
Er zijn meerdere varianten mogelijk wat koppelingen betreft.

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: di aug 28, 2012 23:43
door giuliettaevo
Nou is bij de oudere 12 en 24 klepper v6-en het vliegwiel samen met krukas en poelie gebalanceerd, is dat bij de nieuwere blokken niet het geval? :? Dan zou het namelijk een wat minder goed plan zijn om een 2,5/3,2 vliegwiel op een 3.0 te gebruiken zonder te balanceren...

Dan zou ik de onbalans die in het originele vliegwiel zit laten copiëren naar het nieuwe vliegwiel...

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: di aug 28, 2012 23:53
door Stef33
Bij die dual-mass vliegwielen in ieder geval niet, die worden regelmatig vervangen zonder ze nog eens met de kruk te balanceren. :wink:

Re: RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vlieg

Geplaatst: wo aug 29, 2012 00:22
door giuliettaevo
Bij die dual-mass vliegwielen in ieder geval niet, die worden regelmatig vervangen zonder ze nog eens met de kruk te balanceren. :wink:
Als je ze vervangt voor eentje die voor hetzelfde type motor is zal de afwijking ook niet zo groot zijn dat hij buiten de toleranties valt... :wink: Ging mij meer om het 2,5 vliegwiel op de 3.0 motor verhaal...

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: wo aug 29, 2012 15:15
door frankalfa
Rik, aanradert, doen. De onderin toch wat gezapige 3.0 24v wordt er levendiger door, hangt een stuk feller aan t gas. Ik had dit op de 156 3.0 ook, in combi met de korte 2.5 6-bak en q2> feest! 8)

Gewichtsverschil tussen 3.0 en 2.5 vliegwiel is aanzienlijk, meen 14.8 vs 8.6kg oid?

Als je t ff beter dan standaard wilt doen, Coen op t 156 forum (van falco motorsport) levert een pasklare oplossing vwb de koppeling, heeft een aangepaste kopp. set met de zwaardere drukgroep van de gta.

Grtz,fRank

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: wo aug 29, 2012 22:11
door Veloce
Goeie tip Frank!
Is dat wellicht deze koppelingsset? (op de Ebay-site van FalcoMotorsport): http://www.ebay.nl/itm/Alfa-Romeo-156-2 ... 1c22d90e5b

Wat is Koen zijn nickname op 't 156forum? (daar heb ik ook nog een account van)

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: za feb 09, 2013 20:45
door Veloce
Even dit topic weer oprakelen. Stond eigenlijk voor najaar/winter 2012 op de planning, maar na wat verdachte geluidjes uit het distributiedeksel in september besloten de knaken daar aan uit te geven.
Komende zomer gaan we met de GTV naar Italië en zit nog steeds te twijfelen over de staat van mijn koppeling. (nu 150k gedraaid)
Gistermiddag was ik even bij de stalling van de Giulia, laat de GTV dus even draaien en toen ik terugliep viel me op dat ik een licht rammelend geluid hoorde. Linksvoor bij de versnellingsbak. In de auto niet te horen, wel er buiten. Dus even zitten met de deur open, trap koppeling in en geluid verdwijnd. :?
Ook heb ik het idee dat de koppeling toch wel wat ouder begin te worden. Bij wat langere ritten binnendoor gaat het pedaal iets "wolliger" aanvoelen en 't oprijden van kleine stoeprandjes met lage snelheid (parkeren in centrum) lijkt hij ook wat meer te slippen dan voorheen.
Zodoende lijkt het me geen verkeerd idee om de koppelingsplaat/drukgroep/vliegwiel voor de zomer te vervangen.

Maar nu! Heb even dit topic opnieuw door gelezen, maar op het 916-forum is het ook al eens ter sprake gekomen. Daar werd gezegd dat er verschil zit tussen de GTA/3.2-vliegwielen en de 2.5-vliegwielen.

Citaat van een forummer:
Het 2,5 V6 vliegwiel is net even anders. De bevestiging van de plaat zit bij de GTA met 12 M6en en bij de 2,5 met 6 stuks. De GTA plaat past wel op het 2,5 vliegwiel, je houdt dus alleen 6 gaten over.
Voordeel is ook dat de GTA plaat het allergoedkoopst is van alle V6 platen(zit ook in een Ducato meen ik).
Kan ik hier dus uit afleiden dat een 2.5-vliegwiel ook OK is om te monteren, of kan ik om bepaalde redenen beter een GTA/Ducato-vliegwiel zien te regelen? :?:

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: vr feb 15, 2013 18:27
door Veloce
Kwam deze koppelingsset ook nog tegen, met als opmerking er bij:
Clutch kit for the 3.2 V6 engines, can be used in the 3.0 GTV with a solid flywheel conversion from a 3.2
Is denk ik zo te zien een standaard GTA-set?
http://autolusso.co.uk/new_alfa_parts/1 ... h-kit.html

Wat is wijsheid volgens de kenners? Een gewone GTA set aanschaffen, of die paar tientjes meer uitgeven voor die "versterkte" set van bij Falco Motorsport? (wat zijn de voor/nadelen van die Falco-set in vergelijking met een gewone GTA-koppelingsset?)

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: vr feb 15, 2013 19:07
door Ron Gta
De versterkte Falco set is aan te bevelen.
Ik heb op mijn racer een Helix racekoppeling (ook via falco) en dit voldoet prima.
Ciao, Ron.

Re: RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vlieg

Geplaatst: vr mar 29, 2013 22:06
door Veloce
Kwam deze koppelingsset ook nog tegen, met als opmerking er bij:
Clutch kit for the 3.2 V6 engines, can be used in the 3.0 GTV with a solid flywheel conversion from a 3.2
Is denk ik zo te zien een standaard GTA-set?
http://autolusso.co.uk/new_alfa_parts/1 ... h-kit.html

Wat is wijsheid volgens de kenners? Een gewone GTA set aanschaffen, of die paar tientjes meer uitgeven voor die "versterkte" set van bij Falco Motorsport? (wat zijn de voor/nadelen van die Falco-set in vergelijking met een gewone GTA-koppelingsset?)
Kan iemand overigens hier nog antwoord op geven? Wil binnenkort wat bestellen maar, twijfel nog wat beter is.
Die set in de UK is nu maar €213,- (gunstige GBP), of toch die via Falco?
En maakt 2.5 of GTA vliegwiel dan wat uit? (gezien bevestiging met 6 of 12 M6'en) of boeit 't niet welk vliegwiel ik monteer?

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: vr mar 29, 2013 23:01
door thomfr
Rik,

Het geluid wat jij hoort is of een licht rammelend druklager (als het niet krijst gaat het nog heel lang mee) of het is de prise as in de bak die een beetje geluid maakt als de bak onbelast draait (hoor je vooral bij bakken waar synthetische olie in zit, kan helemaal geen kwaad).
Bij wollig pedaal zou ik het hydraulische systeem van de koppeling eens goed laten ontluchten.
Koppeling versleten als:
De koppeling pas pakt helemaal bovenaan in de slag.
of
Er een duidelijke trilling door de aandrijflijn gaat bij koppelen
of
De koppeling doorslipt bij gas geven.
of
Als er echt harde geluiden komen bij koppelen of ontkoppelen.

Als je meer vragen hebt kun je mij pb en of bellen.

Thom

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: za mar 30, 2013 22:50
door Ron GS
Rik, ik heb geen idee hoe lang je auto wil houden.......... Anders is ff doorsparen, een Q2 of is wel een lekkere optie....... Had nog nooit in een 156 V6 gereden zonder, maar laatst ff stukje gestuurd en dat is echt wezenlijk anders, zeker met nat wegdek de rotonde af........ Als je hem volgend jaar op wilt ruimen zou ik helemaal niks vervangen, je krijgt er geen cent meer voor en een rammelent druklager is geen accute reden voor paniek. Ik heb een 164 3.0 met licht vliegwiel en verzwaarde koppeling icm met Quaife in de korte V6 bak in de 156.

Gr. Ron

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: zo mar 31, 2013 23:38
door cmva
Elke 164 heeft een licht vliegwiel

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

Geplaatst: ma apr 01, 2013 19:41
door Ron GS
:lol: in ieder geval geen dual-ding. Geen idee of er nu een 156 2.5 vliegwiel inzit of een 164 vliegwiel.

Gr. Ron