Pagina 1 van 1

Koppeling/druklager

Geplaatst: di aug 28, 2012 12:44
door gtv-racer
Ik heb een probleem met de Gtv. (2.0ts 1997)

Als ik mijn koppelings pedaal intrap begint er wat te piepen. Denk dat t t lager van de drukgroep is. T is nl meteen weer weg zodra ik de koppeling los laat.
Ben er alleen nog niet helemaal zeker van.
Het lijkt ook of de koppeling niet goed vrij komt. Als ik bv de auto start en hem in zijn versnelling heb met ingedrukkte koppeling schiet de auto een stukje vooruit. Is dit vaker het geval met een versleten druklager. Of is dit een losstaande zaak. Ook zit er een knak in het pedaal van de koppeling. De ene keer minder erg als de andere keer.

Als t t druklager is wil ik deze zelf vervangen. Alleen, is dit een beetje te doen met alleen een set bokken. Of is een brug een must bij een demontage van de bak...?

RE: Koppeling/druklager

Geplaatst: di aug 28, 2012 16:29
door frankalfa
Enig idee hoeveel km de koppeling achter de kiezen heeft? Ik denk nl dat je druklager zo op t gemakje door de veren van je drukgroep heen is. :(

Grtz,fRank

RE: Koppeling/druklager

Geplaatst: di aug 28, 2012 21:25
door gtv-racer
205.000 km ongeveer. Mijn vorige 156 1.8 had 270dkm gelopen met dezelfde koppeling. Of die moet voor de 120dkm vervangen zijn toen ik hem nog niet had. Maar t kan natuurlijk gewoon. Deze had er 70 dkm op staan toen ik hem kocht.

Geluid begint nu ook erger te worden. Vooral als ik de koppeling loslaat lijkt t of mijn riem begint te piepen :cry: Maar dat komt duidelijk uit de bak....

Maar nogmaals. Is deze reparatie een beetje uit te voeren met een krik en 2 bokken?

RE: Koppeling/druklager

Geplaatst: di aug 28, 2012 22:21
door dibro
Ik heb het zien gebeuren bij mijn ex-155, op de grond. Was niet gemakkelijk. Maar het kan wel.

RE: Koppeling/druklager

Geplaatst: wo aug 29, 2012 17:33
door gtv-racer
gtv is natuurlijk niet helemaal t zelfde maar denk ook wel dat t mooet lukken. Hopen dat ie t weekend haalt..

RE: Koppeling/druklager

Geplaatst: zo sep 02, 2012 19:40
door gtv-racer
zo, ff flink aan t sleutelen geweest. Frank zat er niet ver langs

Heb een vraagje over de volgende foto:

Afbeelding

Wat is dat linkse onderdeel wat een aantal keren flink tussen de koppeling is gekomen. Er bevonden zich nog meer fragmenten ervan in het koppelingshuis. Zat hier het druklager mee vast in het kunstof deel (rechts) dat door de gaffel bediend wordt? Dit is de eerste keer dat ik een koppeling goed van binnen zie. Heb er dus geen flauw benul van of dit eigenlijk allemaal los kan. Het lijkt me van niet. Anders kan het druklager alle kanten op wat dus ook gebeurd is.

En hier een fotootje van de drukgroep die afgescheven is:

Afbeelding

Wat mag een drukgroep set ongeveer kosten?

RE: Koppeling/druklager

Geplaatst: wo sep 05, 2012 19:05
door gtv-racer
Nou, setje gekocht en ingebouwd. koste 130 euro bij de brezan (sta geregistreerd als kleine garage, hahaha dikke korting)
Maar goed. Hij koppelt zo verdomde soepel dat ik er echt van sta te kijken.

Alleen wat een tering klus om in te bouwen bij een gtv. En dan komt t ergste misschien nog. Ik heb nu last van een ratel en het komt uit de koppeling.... :cry:

Met koude motor is er niks aan de hand.Maar met warme motor wel. Het gaat op en neer met het motor toerental en alleen in gekoppelde toestand. Als ik de kopppeling in druk is er niks aan de hand....?

Wat kan dit zijn? Voor de rest werkt het koppelen en ontkoppelen gewoon super. :-s

RE: Koppeling/druklager

Geplaatst: wo sep 05, 2012 20:36
door Rainier155
Koppelingsplaat per ongeluk verkeerd om gemonteerd?
Of de druklager blijft tegen de drukgroep hangen. Heb je de boel wel ingevet enzo?

RE: Koppeling/druklager

Geplaatst: wo sep 05, 2012 21:58
door gtv-racer
heb alles goed ingevet en volgens mij kan je de koppeling niet verkeerd om monteren... snap er niks van.
Het lager ging voordat ik hem in elkaar zette soepel mee terug al had ik wel mijn vraagtekens bij de constructie. 1 haakje wat alles mee terug moet trekken bij t ontkoppelen. En het gekke is dat het alleen met warme motor is tot nu toe..

RE: Koppeling/druklager

Geplaatst: za sep 08, 2012 10:57
door gtv-racer
Nieuwe info:

Druklager komt idd niet vrij van de drukgroep. Net gekeken en ik zie de uitgaande as van de hevel die bediend wordt door de koppelings cylinder op en neer gaan (omhoog en omlaag, dus niet om het draaipunt roterend maar in de richting van de as). Dat op en neer gaan maakt t ratelende geluid....
Heb mijn koppelings cylinder al wat leeg laten lopen tot er niks meer uit kwam maar hij blijft niet vrij komen...

Hoe kan dit nou....

RE: Koppeling/druklager

Geplaatst: za sep 08, 2012 14:17
door gtv-racer
oke. ik snap waarom hij niet vrij komt. in de hulp koppelings cylinder zit een veer. deze houd altijd ligte druk op de drukgroep. Hij hoort dus schijnbaar niet vrij te lopen of zie ik dat verkeerd?

maar hoe krijg ik die ratel er dan uit.. net of het drukgroeplager zichzelf niet automatisch netjes centreerd op de drukgroep. Hier door bijft ie op en neer slaan. het centren moet wel automatisch gebeuren iedere keer. Op de prise as die door het druklager heen loopt zit nl wel een paar mm speling. die kan niet voor het centreren van t druklager zorgen.

Iemand?

RE: Koppeling/druklager

Geplaatst: za sep 08, 2012 20:53
door gtv-racer
zou t kunnen liggen aan de bussen die de hevel lageren die bediend wordt door de hulp cylinder? Zag dat de ene boven op de bak nogal wat speling had. Kan me dan indenken dat t druklager scheef tegen de groep aangedrukt wordt en dat in combinatie met ronddraaien zorgt dan voor t klapperen?