Pagina 1 van 1

Olieverbruik GT 2.0

Geplaatst: za aug 18, 2012 00:37
door Alfa-Corazon
Een vriendin van mij klaagt over het hoge olieverbruik van het 2-de hands GT uit 2009 met 2 liter motor.
0,5 liter op 2000 km. Ikzelf vind dat acceptabel omdat onze 2.0 GTV (916) misschien wel wat meer verbruikt.
Dat zijn toch dezelfde twinspark motoren?

Dit olieverbruik is volgens mij normaal. Wat zijn jullie ervaringen/meningen?

Volgens mij kan het olieverbruik omlaag gebracht worden door dikkere olie (Castrol Edge 10W60) te gebruiken.

Bij voorbaat dank.

RE: Olieverbruik GT 2.0

Geplaatst: za aug 18, 2012 08:49
door frankalfa
Hoi Roy, ik gok dat je vriendin een 2.0 JTS heeft? Dat is geen twin spark motor zoals die in jullie gtv916 ligt. Doe eens zoeken onder 'jts', veel motoren van dit type hebben een hoog olieverbruik en halen daardoor (inwendige vervuiling) het opgegeven vermogen ook niet.
Modificatie is mogelijk (meen bij wim prins of van lingen) maar is prijzig want de hele motor moet uit elkaar. Als ik het goed heb heeft @rjan @lgra dit ooit laten doen bij een 156 blok?

Grtz,fRank

RE: Olieverbruik GT 2.0

Geplaatst: za aug 18, 2012 09:12
door @lfa@lgra
En daarbij niet alleen.... Ook de daaropvolgende Spider had er last van. Bieden zijn gemodificeerd. 156 was het 100% resultaat. Bij de Spider was het effect beduidend minder. Stap iig over op 10w60 Van Castrol of Agip.) Als dat nog niet het geval is zal dat een behoorlijke verbetering betekenen. Een verbruik van 1 op 3000 wordt doorgaans als normaal gezien voor een JTS. Ik vond dat niet acceptabel en uiteindelijk heeft dat geleid tot de aanschaf van de Beemer Cabrio. Een JTS met hoog olieverbruik loopt best goed, maar op langere termijn zal het blok toch los moeten ivm inwendige vervuiling. Niet verkeerd is om de, pakweg, 40 dkm het inlaattraject te (laten) reinigen met Forte.(Injecteren bij draaiende motor)
De latere Ts-en hebben dit probleem trouwens ook. (In de basis zijn de 2.0 TS en JTS 100% hetzelfde) Er zijn meerdere exemplaren die rustig elke 1000 km een litertje opdrinken. De Ts houdt alleen zijn inlaattraject bter schooon door de indirecte inspuiting. De e e n accepteert dit olieverbruik en de ander baalt hiervan. Ik behoor tot de laatste categorie omdat ik weet dat het beter kan. Onze stokoude 145 Ts bv die reed rustig naar de volgende verversing zonder dat de oliodop loshoefde. Het kan dus wel goed.

Bij 1 op 4000 zou ik persoonlijk alleen voor een andere oliesoort kiezen.

RE: Olieverbruik GT 2.0

Geplaatst: za aug 18, 2012 12:48
door @PM
Mij werd door een Alfa-dealer ronduit afgeraden om een 2.0 te kopen. Zegt genoeg toch?

RE: Olieverbruik GT 2.0

Geplaatst: za aug 18, 2012 12:56
door erwingta
We hebben het dus over 1 liter op 4000km.....
Lekker zo laten toch? :roll:

RE: Olieverbruik GT 2.0

Geplaatst: za aug 18, 2012 13:19
door giuliettaevo
Nord-rijders klappen in hun handen bij zo'n verbruik... :lol:

Maar ik snap dat mensen er zich er aan kunnen ergeren. Vooral als je veel rijdt is het niet fijn om elke keer weer te moeten peilen. Maar zeker bij een TS is het wel verstandig om te zorgen dat het goed op peil blijft. :(

RE: Olieverbruik GT 2.0

Geplaatst: zo aug 19, 2012 16:44
door Rainier155
JTS-en en Fase 3 Twinsparks zijn beide 9 van de 10x oliezuipers indien niet gemodificeerd.

RE: Olieverbruik GT 2.0

Geplaatst: zo aug 19, 2012 16:59
door GT 75V6
Modificeren van een JTS uit 2009 heeft geen zin, want een aantal jaar na de introductie ervan (2002) werd die modificatie al fabrieks-af gedaan. Er valt dus niets te modificeren vrees ik.

RE: Olieverbruik GT 2.0

Geplaatst: ma aug 20, 2012 00:01
door Alfa-Corazon
Het eindoordeel luidt:

Niets meer aan doen en bij de volgende oliewissel Castrol Edge 10W60 erin gieten.
Eventueel bij slechter lopen van de motor "Forte" in het inlaat traject spuiten bij lopende motor.

Heren, ik dank u voor alle inbreng.

RE: Olieverbruik GT 2.0

Geplaatst: wo sep 05, 2012 20:47
door Alfa-Corazon
Extra info.

De oude Castrol Edge Sport (vroeger racing) is eruit.
Castrol bied nu alleen nog maar de veel duurdere Castrol Edge aan.
Deze was "vroeger" allen voor BMW M motoren.

Als je nu kijkt op de website van Castrolwordt deze ook voor Alfa Motoren aanbevolen (in ieder geval deze en de V6).