Beppe
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do sep 22, 2011 21:23

Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

di jul 17, 2012 12:13

Beste forumers, mijn Alfa 145 1.4 TS slaat niet meer aan.

Ik heb de benzineslang van de injectierail gehaald, en hier stond goede benzinedruk op.
Daarna heb ik de bougies eruit gehaald, deze waren kletsnat, dus benzine krijgt hij.
Omdat de bougies er toch uitwaren de compressie gemeten, in alle vier de cilinders rond de 10 bar.
Nieuwe bougies in de spenen gestoken en op de cilinderkop gelegd: met starten vonken ze alle 8.
De bougies gemonteerd met het idee hij krijgt vonk en brandstof en moet dus lopen, maar helaas, geen slag.
Toen de stekkertjes van de injectoren afgetrokken en wat startpilot via de luchtslang bij het gasklephuis naar binnen gespoten (met het idee dat hij dan niet zou verzuipen, en bij een eventueel minder krachtige vonk gemakkelijker ontbrand), maar ook hierop wil hij niet aanslaan.

Waar kan ik het het beste zoeken?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

di jul 17, 2012 12:40

Hoor je de brandstofpomp ook?. Heb precies hetzelfde gehad. Bleek een gebrekkige massa van de brandstofpomp te zijn. Extra massa getrokken en klaar. :wink:

Als dat het niet is: Bekijk ook de diverse relais en bevestigingen eens ( motorruimte.) Oxidatie kan veel storingen veroorzaken.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Beppe
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do sep 22, 2011 21:23

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

di jul 17, 2012 15:06

De brandstofpomp doet het prima, je hoort hem lopen en als ik de slang van de injectierail losmaak en contact aan zet spuit de benine goed uit de aanvoerende slang.

Beppe
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do sep 22, 2011 21:23

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

di jul 17, 2012 15:11

De relais die bij de accubak zitten, in twee houders met zwart kapje, heb ik er allemaal uitgehaald en de relaisvoeten schoon gemaakt en met WD40 ingepoten. Er waren twee dezelfde relais naast elkaar, die heb ik eens verwisselt, maar dat maakt allemaal geen verschil.
Aan de onderkant zie ik ook geen gebroken of sterk geoxideerde kabels aan de relaisvoeten.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

di jul 17, 2012 20:29

Als je vonk en brandstof hebt, zou je motor aan moeten slaan als je ook compressie hebt. Dat zeg je ook te hebben. Het enige wat ik dan nog kan verzinnen is slechte timing van iets, een totaal gebrek aan lucht, of een defecte temperatuur/gasklepsensor, waardoor er een totaal verkeerde hoeveelheid brandstof wordt ingespoten.

Kan je de ECU uitlezen? Liefst iets wat real-time de waarden van de sensoren kan laten zien, zodat je kan verifieren dat ze plausibele waardes geven.

Beppe
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do sep 22, 2011 21:23

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

di jul 17, 2012 22:44

Ik heb net gecontroleerd:
De luchtinlaat is normaal doorgankelijk, luchtfilter nieuw, de gasklep kan ik met de hand bewegen, zit niet vast. De gasklep is schoon.
De KVS sensor heb ik nog niet zo lang geleden doorgemeten bij verschillende temperaturen omdat de koelwater temperatuur niet meer 80 graden werd maar rond de 75 graden bleef hangen. De gemeten waarden kwamen toen overeen met die in het werkplaatshandboek staan.

Hoe kan ik controleren of de gasklepsensor goed werkt? (1,4 TS uit 1998 fase 1). Hoe kan ik hem het beste schoonmaken en opnieuw inregelen?

De ECU uitlezen kan ik nog niet, maar ik heb een laptop, ik heb een KKL kabel, en ik heb een driepolige verloopstekker. Wat heb ik nu nog nodig om de ECU uit te lezen, en waar schaf ik dat aan of kan ik het downloaden?
(Ik heb al eens geprobeerd met de gratis proefversie van fiatecuscan, maar die kan de motronic 2.10.4 niet uitlezen, staat ook op de site van fiatecuscan).

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

di jul 17, 2012 23:10

Zie de sticky index bovenaan in deze rubriek, laatste link onder kopje "Algemeen".
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

wo jul 18, 2012 10:11

Volgens de site wordt 2.10.4 wel degelijk ondersteund door fiatecuscan.
Je zou anders ook kwpdiag van sanderqv kunnen gebruiken (afgeleide van unidiag)

Als je benzinedruk hebt dan zou je brandstofpomp het ook doen (of het voldoende druk is zou je moeten nameten) (als je filter verstopt zit is de druk ook niet goed)
De relais van de brandstof pomp werkt dan ook, en ook de schokschakelaar is niet geactiveerd.
Als je ook vonken hebt, dan zouden de primaire en secundaire relais ook werken. Zoniet, dan krijgt je ecu geen
voeding en heb je ook geen vonk omdat de bobine's dan niet worden aangestuurd.
Als je bdp stuk zou zijn dan zou je ook geen vonk hebben.
Heb je misschien een slecht vonk of overslag?
Nergens valse lucht (scheuren in het luchttoevoer traject?
Zit er een lek in het benzinedampafvoer traject, of in je rembekrachtiging?

Is dit probleem van de één op de andere dag ontstaan of had je al een tijdje last van een motor die niet echt lekker
meer liep?
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Beppe
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do sep 22, 2011 21:23

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

wo jul 18, 2012 14:27

De benzinedruk moet ik nog meten, maar als ik zie wat er uit de losgenomen slang spuit lijkt deze mij normaal. Het benzinefilter is een jaar oud.
De slangen van de luchtaanvoer en benzinedamp afvoer zijn allemaal goed aangesloten en in goede staat, niet gescheurd. Ook de slang van de rembekrachtiger ziet er goed uit.

De bougies vonken alle 8 als ze los op de cilinderkop liggen. Als ze gemonteerd zijn en moeten vonken in compressie kan het best zijn dat er af en toe een niet vonkt. De auto slaat namelijk al langer pas aan na vrij lang starten, en bij rijden mist hij wel eens een enkele keer een slag, niet vaak. Ik heb de bobinekabels al eens vernieuwd, deze vonken niet. De bobines heb ik doorgemeten met de ohm meter en dan zijn ze goed. Ze zien er ook nog goed uit. Ook de spenen heb ik doorgemeten en deze zijn ook goed. Geen corosie, netjes schoon.

-Wat ik me kan voorstellen is dat de laagspanningskabels van een of meerdere bobines in de kabelboom af en toe sluiting maken, of doorslaan op het motorblok, komt dat wel eens voor? (Zou dat met de ECU uitlezen eruitkomen? Of moet ik dan de kabelboom afpellen en kijken?)

-Ook zou ik me voor kunnen stellen dat de spanning op de bougies tijdens het starten te laag is, bijvoorbeeld door hoge weerstand in de startmotor of slechte accu? Ik zal vanavond eens de spannings val over de accupolen meten tijdens starten.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

wo jul 18, 2012 16:22

Lang doen over aanslaan geeft mij het idee dat het zou kunnen dat je brandstofdruk toch niet goed is. De eerste versie heeft een retourleiding en een drukregelaar op de injectorrails. De facelift (bouwjaar 1999 en 2000) heeft een enkele aanvoerleiding en de drukregelaar zit bij de pomp in de tank. Veel brandstof aanleveren hoeft niet uit te sluiten dat bij het opbouwen van druk er alsnog een probleem is.

De fase2 is vrij afhankelijk van een goede massa van de bobinerail, aangezien die op een kunststof kleppendeksel gemonteerd zit. Ook de fase1 heeft goede aarding nodig, dus die zou je nog na kunnen kijken. Het kan natuurlijk zo zijn dat die massa wel goed contact maakt als je de bobinerail los hebt liggen en als ie op z'n plek zit het contact slecht is.

Beppe
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do sep 22, 2011 21:23

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

do jul 19, 2012 12:12

Ik heb de spanning tijdens het starten nover de accupolen gemeten en dat ging van 12,6 volt naar 5,5 volt bij starten. Ik heb er toen een nieuwe accu ingezet, en deze ging tijdens starten van 13 volt naar 7 volt. Ik denk dat de startmotor een hoge weerstand of kortsluiting heeft. Ik ga van het weekend maar eerst de startmotor verwisselen. Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

do jul 19, 2012 13:06

Kzou dan eerst de aansluitingen van je accukabels maar eens gaan bekijken :wink: . Slechte massa-aansluiting bv????
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1217
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

do jul 19, 2012 13:44

Wat minder voor de hand liggend de krukassensor. Geeft geen foutmeldingen, maar kan wel dit gedrag veroorzaken. Het starten gebeurt door de ECU en zodra deze herkent dat de motor draait gebruikt deze de krukassensor voor ontsteking.

Verklaart de aanwezigheid van vonk en benzine en toch niet starten.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

vr jul 20, 2012 08:59

Wat minder voor de hand liggend de krukassensor. Geeft geen foutmeldingen, maar kan wel dit gedrag veroorzaken. Het starten gebeurt door de ECU en zodra deze herkent dat de motor draait gebruikt deze de krukassensor voor ontsteking.

Verklaart de aanwezigheid van vonk en benzine en toch niet starten.

Succes,

Rob
Als die sensor echt slecht is, zal je geen vonk en injectie krijgen. Als ie "matig" is krijg je dat wel, maar zal de motor regelmatig afslaan en dergelijke, omdat er te weinig signalen goed doorkomen en de ECU letterlijk de tel kwijt raakt.

5V gaat de ECU niet trekken, dan blijft ie "rebooten" en zal er ook geen vonk komen. Met de bougies er allemaal uit heb je geen compressie, zal het voltage veel minder zakken en heb je dus wel vonk.

Als het de startmotor zou zijn, kan je dat eenvoudig testen door de auto aan te slepen/duwen. Als hij dan wel goed loopt, weet je dat dat de oorzaak is. LEt op! Al gezegd, massa van motorblok naar chassis eerst controleren, want daar kan het ook aan liggen bij deze symptomen.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1217
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Alfa 145 1.4 TS slaat niet aan

za jul 21, 2012 10:33

Even wat gezocht op internet en daar de workshop manual van de 145/6 gevonden. De oplossing die daarin staat voor het niet aanslaan (of moeilijk zoals je in eerdere posts schrijft) worden veroorzaakt door twee dingen:
- accuspanning te laag (ECU te lage spanning),
- vals lucht na de luchtmeting.

De andere zaken zijn bougies, brandstof etc. die je al hebt gecontroleerd.

De opmerking over de krukassensor is bij deze motoren niet aan de orde. In mijn geheugen staat een dergelijk gedrag, maar hoort bij een andere ECU.

Kleine toevoeging:

Aardig verhaal over ECU spanning

Is een iets andere ECU en auto, maar technisch erg vergelijkbaar.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”