Pagina 1 van 1
Startmotor / startrelais Spider 2.0 QV 1988
Geplaatst: ma jul 16, 2012 13:12
door Jorioni Cooperini
Hallo mede Alfisten,
mijn Spider op carburateurs uit 1988 vertoont de laatste tijd problemen met het starten. Het lijkt dan of de startmotor vast staat, vaak na herhaaldelijk proberen gaat de motor dan toch rond en start de Spider, soms lukt dit niet en moet ie aangeduwd worden.
Een paar vragen:
- startmotor of startrelais gerelateerd?
- waar zit de startmotor op een 2 liter nord?
- waar zit het startrelais in een Spider QV uit 1988?
Ik lees graag jullie reacties!
Ciaooo
RE: Startmotor / startrelais Spider 2.0 QV 1988
Geplaatst: wo jul 18, 2012 11:53
door Fransinge
Als je een duidelijke klik hoort als je de sleutel draait is het startrelais in zoverre ok dat het inkomt, als de startmotor dan niet gaat draaien zou ik denken aan de contacten van dat startrelais en daarna de borstels van je startmotor zelf.
Ding zit overigens aan de rechterzijde onder het inlaatspruitstuk,startrelais zit er bovenop gemonteerd.
Wat ook nog kan is dat je contactslot zelf kapot is, velen voor jou hebben al een extra relais tussen contactslot en startrelais gezet om het te beschermen tegen de hoge stroom van de spoel (inbranden van de contacten van het contactslot dus)
Mocht je gaan demonteren,let dan op het vulplaatje wat tussen je startmotor en de bak zit, dat valt er soms ongemerkt tussenuit.
Frans
RE: Startmotor / startrelais Spider 2.0 QV 1988
Geplaatst: wo jul 18, 2012 12:55
door Jorioni Cooperini
Er is geen klik hoorbaar, bij het omdraaien van de sleutel, je hoort helemaal niets. Lampjes en zo gaan wel aan, soms dan weer wel een klik in de startmotor en soms is het gewoon draaien en starten. Kun je goed bij het relais en startmotor zonder de inlaatspruitstukken te verwijderen?
Ga maar beginnen bij het startrelais, wel vervelend dit de twijfel of je em aan de praat gaat krijgen, hoewel het toch niet echt spider weer is de laatste tijd
Ciaooo
RE: Startmotor / startrelais Spider 2.0 QV 1988
Geplaatst: wo jul 18, 2012 13:39
door Fransinge
startmotor loshalen zonder verder verwijderen van het spruitstuk kan wel maar je hebt dan wel wat lange verlengstukken nodig en de boel kan flink vastzitten,zijn ook speciale bouten met een borst die precies de bevestigingsgaten opvult,auto wat opkrikken en op bokken zetten of een brug is erg handig.
Zou even opzoeken welke dikke kabel er naar je startrelais loopt en als je kan daar direct spanning op zetten vanaf de accu,dit dus in het geval hij weigert,werkt het dan wel goed zou ik het toch in het contactslot zoeken.
Dat je lampjes aangaan betekent niet dat de contacten die intern je startmotor bekrachtigen in orde zijn,die zitten in het gedeelte wat je met je sleutel draait/schakelt om te starten.
Ook moeten natuurlijk de accu en alle aardverbindingen in orde zijn,er zitten twee zgn aardlitzen aan de motor,een vanaf de accu/carosserie/motor, en een bij de startmotor zelf.
Als de startmotor wel goed rond gaat op het moment dat hij het doet zou ik die nog even met rust laten,probeer eerst het overbruggen en je massa-verbindingen,dan heb je je basis in orde.
gr,
Frans
RE: Startmotor / startrelais Spider 2.0 QV 1988
Geplaatst: di jul 24, 2012 03:21
door 164 Shark
kwestie van het relais omzeilen , staat eerder beschreven op dit forum , gebruik de zoekfuctie

RE: Startmotor / startrelais Spider 2.0 QV 1988
Geplaatst: di jul 24, 2012 14:26
door JoorZ105
ook ooit gehad.
toen bleek het gewoon een massa probleem te zijn.
Vervang de massastrips tussen blok chassis en bak en chassis.
RE: Startmotor / startrelais Spider 2.0 QV 1988
Geplaatst: do jul 26, 2012 12:36
door gtv 105.21
wat ook nog wel eens wil gebeuren is dat de stekker geen contact maakt, beweeg je die starten maar.
probeer het maar eens.
