Pagina 1 van 1
Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: di jul 10, 2012 21:43
door brianpolly
Hallo,
Ik heb mijn 145 APK gekeurd hebt, hierbij meette ik een co van 0,6 op toeren dus iets te hoog. Nu vraag ik mij af waar dit aan ligt. Ik heb hier nog een lambdasonde liggen die ik binnenkort even op ga zetten. Verder weet ik niet waar het aan kan liggen. Op het dashboard brand ook geen storingslampje, nooit ook niet wanneer ik hem op contact zet. Het airbag lampje en sleutelcode lampje branden ook niet. Wat ook vreemd is dat de auto hetzelfde blijft lopen wanneer ik de stekker van de lmm er af trek, rijd ook precies hetzelfde.
Heeft iemand enig idee wat er met deze auto aan de hand is?
Gr. Brian
RE: Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: di jul 10, 2012 23:15
door brolli21
Uitlezen,dan weet je een stuk meer...
RE: Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: wo jul 11, 2012 13:54
door WhizzMan
Uitlezen en sensorwaarden "handmatig" bepalen. Een lambdasonde vervangen zonder te controleren welke waardes hij geeft is nogal zinloos, of je moet perongeluk het goede onderdeel gevonden hebben wat stuk is. Als je dat niet hebt, kan je honderden euro's en uren sleutelen verder zijn voordat je "raak schiet".
RE: Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: wo jul 11, 2012 14:04
door esvida
auto effe goed warm rijden ,en terug co meten,het co verschil is te klein voor meteen te gaan wisselen,hoe is eigenlijk de lamdawaarde?
RE: Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: wo jul 11, 2012 15:48
door alfaqv75
en anders even onderdruk slangetje loshangen, door de apk fietsen en weer monteren
(let wel, tijdelijke oplossing om even doro de apk te komen!!)
Re: RE: Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: wo jul 11, 2012 16:50
door WhizzMan
en anders even onderdruk slangetje loshangen, door de apk fietsen en weer monteren
(let wel, tijdelijke oplossing om even doro de apk te komen!!)
Als de lambda het nog doet, zal ie waarschijnlijk gaan bijregelen en haal je het alsnog niet. Zeker bij een 16V boxer met z'n individuele gaskleppen is dit een oplossing die je liever niet probeert, want de kans dat ie er slechter van wordt is groter dan de kans dat ie er beter van wordt. Ik zou het zelf eerder gaan zoeken in lekken op 1 van de 4 stationairluchtslangetjes op deze specifieke auto als oorzaak, dus niet als kunstje om hem door de apk te krijgen.
RE: Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: wo jul 11, 2012 18:51
door brianpolly
Ik heb nog een lambdasonde liggen. Ik heb op het werk geen uitlees apparatuur wil het eerst zelf proberen te verhelpen voor ik hem uit laat lezen, mocht dat niet lukken laat ik hem uiteraard uitlezen. Ik druk morgen de andere lamdasonde erin en zal de slangetjes checken. Ik denk ook niet dat het de lamdasonde is wanten waardes waren goed.
RE: Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: wo jul 11, 2012 21:26
door WhizzMan
Je hebt geen multimeter? Wat is dat voor bedrijf dat je zonder multimeter moet werken dan?
RE: Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: wo jul 11, 2012 22:45
door brianpolly
Ja maar deze alfa's hebben geen obd stekker

. Het juiste stekkertje ontbreekt.
RE: Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: do jul 12, 2012 00:30
door Jens Hoorn
Even direct op de lambdasensor meten. Die pendelt als het goed is tussen 0 en 1 volt.
Bij een CO van 0,6 is het wel aannemelijk dat de lambdasensor een verkeerde waarde geeft, volgens mij. Maar je weet het pas als je meten gaat.
Re: RE: Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: do jul 12, 2012 12:44
door WhizzMan
Ja maar deze alfa's hebben geen obd stekker

. Het juiste stekkertje ontbreekt.
Multimeter, om stroom, spanning en weerstand te meten.
Bij een CO van 0.6 kan je lambda prima een goede waarde meten, maar die waarde wordt dan vertroebeld doordat er ergens valse lucht wordt aangezogen. Wat ook nog kan is dat je katalysator leeg is en je daardoor net teveel CO overhoudt. Eerst kijken of de lambda pendelt (met warme motor en aangesloten lambda de zwarte en grijze draad op de multimeter aansluiten) en daarna kijken wat er gaande is. Ook een niet pendelende lambda kan nog komen doordat de ECU om wat voor reden dan ook besluit om het mengsel niet bij te regelen. Ik had laatst nog een auto waarbij de MAF zo slecht was dat de ECU maximaal bijregelde en er niets meer te pendelen viel.
RE: Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: vr jul 27, 2012 15:07
door brianpolly
Met de andere lamba sloeg het Co echt helemaal nergens op, dus de huidige er weer in gezet. Omdat het Co wisselde tussen de 0,5 en 0,6 zo maar afgemeld. Probleem tijdelijk opgelost, heb nu een jaar om er een andere kat onder te zetten.
Re: RE: Co te hoog bij 145 1.7 16v boxer
Geplaatst: za jul 28, 2012 10:39
door WhizzMan
Met de andere lamba sloeg het Co echt helemaal nergens op, dus de huidige er weer in gezet. Omdat het Co wisselde tussen de 0,5 en 0,6 zo maar afgemeld. Probleem tijdelijk opgelost, heb nu een jaar om er een andere kat onder te zetten.
Weet je echt zeker dat het de kat is en niet een slechte vonk, vuile injector of valse lucht?