Pagina 1 van 1
Bus van achterste draagarm (type 105)
Geplaatst: di jul 03, 2012 10:52
door alfaromeocars
Hallo iedereen,
vandaag vastgesteld dat de bus (nr 2 )van de achterste draagarm versleten is.
Wie kan me helpen in een sessie "Draagarmbussen vervangen voor Dummies"?
Kortom, is dit te doen zonder brug en zonder perslucht ( voor het verwijderen van de bus ) enz?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
David
RE: Bus van achterste draagarm (type 105)
Geplaatst: di jul 03, 2012 12:48
door ebbr
Pas ook laten doen bij mijn Juul. Zonder brug maar mss nog belangerijk zonder persje haast niet te doen. Ben er voor naar Van Eeken auto's gegaan Ede, fluitje van een cent met de juiste spullen
De bus moet er uit gedrukt of gezaagd worden, dat gaat meestal 'nog' wel. Maar daarna de nieuwe er weer in persen, dat lukt je echt niet met een bankschroef oid.
Je loopt het risico de draagarm te vernaggelen.
Ik weet wel dat Bredevoort parts in Winterswijk complete revisiedraagarmen met de bussen er in aan biedt. Dan is het mss nog een keer zelf te doen.
RE: Bus van achterste draagarm (type 105)
Geplaatst: di jul 03, 2012 12:48
door Roebar
De enige manier is de bus doorzagen zodat er ruimte ontstaat en dan de bus eruit tikken.
De nieuwe zal er volgens mij echt ingeperst moeten worden.
RE: Bus van achterste draagarm (type 105)
Geplaatst: di jul 03, 2012 12:52
door @lfa@lgra
Is goed te doen zonder brug mbv 2 stevige assteunen. Uiteraard die je de auto achter wel omhoog te zetten en mbv de assteunen te fixeren net voor de bevestiging van de draagarmen. (Nabij Bus 2 dus). De wielen dan laten zitten. (Achteras blijft dan in de vangbanden hangen). Daarna schokdempers ad onderzijde losnemen, Handremkabel van rechterdraagarm losmaken en dan de bouten aan de voor- en achterzijde van de draagarmen losdraaien maar NIET UITNEMEN. !De veer staat nl nog op spanning en dat kan heftig zijn.
Ondersteun de draagarm eerst met een goede rolcrick onder de bevestiging van" bus 2", en daarna de bout uitnemen en laat de draagarm vervolgens rustig zakken.
( Je lost op deze manier geleidelijk de veer.) Uiteindelijk zal je crick nagenoeg in de onderste stand staan en kun je de veer uitnemen. Pas hierna de achterste bevestigsbout uitnemen. Monteren in omgekeerde volgorde. Eerst de veer tussen de schotel drukken met een bandenlichter oid en dan de draagarm, met gemonteerde achterste bout, weer rustig aan de voorzijde richting het bevestigingspunt crikken.
De bussen zelf zijn eigenlijk alleen met een goede pers te verwijderen/monteren. Zoek een passende dop of een stulje pijp voor het uitpersen.Zorg ook dat hde arm zelf goed ondersteund wort door aan de niet perszijde ook een iets grotere bus rondom te opstaande rand te gebruiken. Doe je dat niet dan krijg je em er ook niet uit. Voor dit laatste kun je prime een stukje uitlaatpijp gebruiken, wat dus niet om de kraag moet passen.Je hebt deze ondersteuning ook weer voor het monteren nodig. Als je echt niets kunt vinden wordt het idd inzagen, maar das veel werk en het hoeft dus niet. Je kunt de oude bus gebruiken voor montage. En: vet de bus goed in voordat je gaat persen en schuur de bus waar hij inkomt eerst ook goed schoon. De montage gaat dan veel beter met minder kracht en dus minder schade.
Heb je geen pers dan kun je dit uitbesteden.
Re: RE: Bus van achterste draagarm (type 105)
Geplaatst: di jul 03, 2012 12:59
door alfaromeocars
Is goed te doen zonder brug mbv 2 stevige assteunen. Uiteraard die je de auto achter wel omhoog te zetten en mbv de assteunen te fixeren net voor de bevestiging van de draagarmen. (Nabij Bus 2 dus). De wielen dan laten zitten. (Achteras blijft dan in de vangbanden hangen). Daarna schokdempers ad onderzijde losnemen, Handremkabel van rechterdraagarm losmaken en dan de bouten aan de voor- en achterzijde van de draagarmen losdraaien maar NIET UITNEMEN. !De veer staat nl nog op spanning en dat kan heftig zijn.
Ondersteun de draagarm eerst met een goede rolcrick onder de bevestiging van" bus 2", en daarna de bout uitnemen en laat de draagarm vervolgens rustig zakken.
( Je lost op deze manier geleidelijk de veer.) Uiteindelijk zal je crick nagenoeg in de onderste stand staan en kun je de veer uitnemen. Pas hierna de achterste bevestigsbout uitnemen. Monteren in omgekeerde volgorde. Eerst de veer tussen de schotel drukken met een bandenlichter oid en dan de draagarm, met gemonteerde achterste bout, weer rustig aan de voorzijde richting het bevestigingspunt crikken.
De bussen zelf zijn eigenlijk alleen met een goede pers te verwijderen/monteren. Zoek een passende dop of een stulje pijp voor het uitpersen.Zorg ook dat hde arm zelf goed ondersteund wort door aan de niet perszijde ook een iets grotere bus rondom te opstaande rand te gebruiken. Doe je dat niet dan krijg je em er ook niet uit. Voor dit laatste kun je prime een stukje uitlaatpijp gebruiken, wat dus niet om de kraag moet passen.Je hebt deze ondersteuning ook weer voor het monteren nodig. Als je echt niets kunt vinden wordt het idd inzagen, maar das veel werk en het hoeft dus niet. Je kunt de oude bus gebruiken voor montage. En: vet de bus goed in voordat je gaat persen en schuur de bus waar hij inkomt eerst ook goed schoon. De montage gaat dan veel beter met minder kracht en dus minder schade.
Heb je geen pers dan kun je dit uitbesteden.
Thanks, dat is meer dan duidelijk!!
Dus toch maar uitbesteden

RE: Bus van achterste draagarm (type 105)
Geplaatst: do jul 05, 2012 21:11
door alfaromeocars
Gisteren besloten er toch zelf aan te beginnen.
De assteunen staan al klaar
Het vervangen van de bus zelf laat ik wel aan iemand anders over

RE: Bus van achterste draagarm (type 105)
Geplaatst: do jul 05, 2012 21:30
door HAAK28
Met een flinke bankschroef pers je hem er ook nog wel in, maar er uit halen is echt kl#te zonder.
Veren ontspannen is ook niet echt mijn hobby, als die er plotseling tussen uitkom ben je niet blij.
Re: RE: Bus van achterste draagarm (type 105)
Geplaatst: do jul 05, 2012 21:54
door alfaromeocars
Met een flinke bankschroef pers je hem er ook nog wel in, maar er uit halen is echt kl#te zonder.
Veren ontspannen is ook niet echt mijn hobby, als die er plotseling tussen uitkom ben je niet blij.
Is die veer vastbinden aan bvb de schokdemper een optie? Zo kan ze niet echt wegspringen ?