Pagina 1 van 1

Foutcode P1177 en P1178

Geplaatst: do jun 21, 2012 19:20
door Forza Trentatre
Beste allen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een 156 1.8 TS op LPG (bouwjaar 2001, fase 3 TS).

Daarmee heb ik de volgende problemen: het motormanagement lampje brandt voortdurend.
Ik heb eens een x-aantal kilometers op benzine gereden en dan gaat het lampje uit!
De auto reed verder prima, alhoewel ik hem toch niet heel erg lekker door vond trekken.

Twee weken geleden kwam er echter een probleem bij.
Bij optrekken ging de motor haperen/inhouden. Met moeite kwam ik dan op snelheid. Doet mij denken alsof de auto op drie cilinders loopt.
Het motormanagement lampje begint op het moment dat de motor inhoudt bij gas geven ook te knipperen. Als ik de auto vervolgens stil zet (stationair loopt hij wel prima) en opnieuw start is het probleem weg.
Ik ben vervolgens naar een lpg specialist geweest om de oorzaak te achterhalen. Helaas konden zij dat niet. Het lpg systeem werkt prima volgens hen.
Maar ze vonden wel twee foutcodes die ze niet thuis konden brengen, namelijk P1177 en P1178...

Iemand een idee wat deze foutcodes betekenen?! En wat de symptonen die ik omschrijf kunnen veroorzaken?
Ik heb reeds de bougies vervangen, maar dat mocht niet baten. Vandaag had ik precies hetzelfde probleem als twee weken geleden.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

RE: Foutcode P1177 en P1178

Geplaatst: do jun 21, 2012 20:16
door PaulvdH

RE: Foutcode P1177 en P1178

Geplaatst: vr jun 22, 2012 08:05
door Rob75
Deze foutcodes geven een mengselcorrectie fout aan. De inspuitinstallatie is niet meer in staat om de mengseladaptatie zodanig te sturen dat er een goed lambdasignaal ontstaat.

Mogelijke oorzaken (beetje in volgorde van waarschijnlijkheid):
- valse lucht
- MAF-defect (luchtmassameter)
- lambdasonde defect
- katalysator defect.
- brandstofdruk onjuist.

Meet wel eerst van elk onderdeel de waarden die afgegeven worden via diagnosesoftware. Eenvoudig onderdelen vervangen kan iedereen en uiteindelijk vind je de oorzaak dan ook wel.

Succes,

Rob

RE: Foutcode P1177 en P1178

Geplaatst: vr jun 22, 2012 14:07
door WhizzMan
Goede anaylse van Rob. In de praktijk is het meestal de MAF die zo ver afwijkt, dat je vermogen ook beroerd is. pro-tip: koop een pierburg sensor. Ik heb dit nu al bij diverse auto's met dit probleem gedaan en ze rijden allemaal nog als een zonnetje. Hoewel het met de huidige "ricambi" sensoren beter schijnt te zijn, heeft ricambi de naam snel weer te verslijten.

RE: Foutcode P1177 en P1178

Geplaatst: vr jun 22, 2012 14:14
door Forza Trentatre
Bedankt voor de reacties.

Valse lucht lijkt me niet waarschijnlijk, dan zou het toch constant foute boel moeten zijn?
De overige oorzaken zal ik eens verder (laten) onderzoeken.

Re: RE: Foutcode P1177 en P1178

Geplaatst: zo jun 24, 2012 15:31
door WhizzMan
Bedankt voor de reacties.

Valse lucht lijkt me niet waarschijnlijk, dan zou het toch constant foute boel moeten zijn?
De overige oorzaken zal ik eens verder (laten) onderzoeken.
Als je een klein beetje valse lucht pakt heeft dat bij stationair en weinig belasting veel meer invloed dan bij plankgas. Zowel in de inlaat als uitlaat kan je valse lucht pakken.

In de inlaat heb je het probleem dat de MAF die lucht niet meet, dus bij lage belasting gaat je ECU dan denken dat hij rijker moet mengen. Bij hogere belasting moet hij dan weer terugcorrigeren waardoor je ECU de hele tijd bezig is om bij te stellen en niet lekker op de juiste mengverhouding zit. Als dit gaatje groot genoeg is, zal de correctiefactor zo groot worden, dat je een storing gelolgged krijgt.

In de uitlaat zal je bij lage belasting valse lucht aanzuigen. Daar zit zuurstof in. Je lambdasonde(s) meten feitelijk de hoeveelheid zuurstof die er in je uitlaatgas zit. Daardoor zal de ECU denken dat je te weinig brandstof inspuit, rijker gaan mengen en dat totdat de zuurstof in je uitlaatgas verdwenen is. Dat gaat niet gebeuren, want de zuurstof komt door dat lek, dus uiteindelijk zal je ECU maximaal gaan verrijken en daarna een error gaan geven. Bij hogere belasting en toerentallen, zal de druk in je uitlaat min of meer permanent hoger zijn dan in de buitenlucht, dus pak je niet meer noemenswaardig veel zuurstof meer uit de buitenlucht op, waardoor je ECU weer beter gaat corrigeren. Ook daar krijg je dus constant grote correcties inplaats van fijnafstellen.

MAF slijtage kan je meten/vaststellen door te vergelijken met een nieuwe en dan het voltage bij bepaalde belastingen en toerentallen te vergelijken. Dat vereist uitleessoftware die dat real-time kan doen. Hetzelfde geldt ook voor sensoren van koelvloeistoftemperatuur en dergelijke.

RE: Foutcode P1177 en P1178

Geplaatst: ma jun 25, 2012 12:44
door Timmerklits
Ik heb exact dezelfde foutcodes gehad iin onze gtv 2.0 ts16v./

Bleek gewoon de debietmeter te zijn welke je moet vervangen, en dan zeker zijn dat de fiche er juist opstak, bij onze kon je deze andersom ook erop steken.

En dan natuurlijk alles terug op nul zetten, (resetten van de automatische instellingsparameters )

Re: RE: Foutcode P1177 en P1178

Geplaatst: ma jun 25, 2012 12:56
door WhizzMan
Ik heb exact dezelfde foutcodes gehad iin onze gtv 2.0 ts16v./

Bleek gewoon de debietmeter te zijn welke je moet vervangen, en dan zeker zijn dat de fiche er juist opstak, bij onze kon je deze andersom ook erop steken.

En dan natuurlijk alles terug op nul zetten, (resetten van de automatische instellingsparameters )

Debietmeter = MAF.

Resetten scheelt in inleertijd, maar hoeft niet perse als je zelf geen uitlees/resetmogelijkheid hebt. Uiteindelijk leert je computer snel genoeg weer hoe het moet, anders kan het een paar uurtjes kosten voordat hij weer helemaal "bij" is.

RE: Foutcode P1177 en P1178

Geplaatst: za sep 15, 2012 17:27
door @PM
Even een topic hi-jacken, mede omdat ik ook wel geïnteresseerd ben of het probleem bij bovengenoemde 156 al is opgelost.

Bij mijn GT 3.2 V6 op LPG geeft-ie ook regelmatig een motormanagement storing. Meestal zomaar uit het niets, tijdens rijden met constante snelheid. Van de week liep-ie na het starten op 5 cilinders (denk ik, weet niet goed hoe dat klinkt, maar dat heeft-ie bij de dealer ook al eens gedaan en in elk geval liep-ie niet lekker) en dat was op benzine. Toen bleef-ie ook continu piepen (letterlijk) over het motormanagement. Tegen de tijd dat-ie een beetje opgewarmd was en op LPG overschakelde, stopte hij met piepen. Wel bleef het kleine verklikkerlampje in de toerenteller branden, maar dat doet-ie meestal (niet altijd). Na langere tijd op benzine rijden blijft-ie bij de volgende start vaak wel weer uit, maar da's ook maar zolang als het duurt.

Behalve het door Rob75 genoemde rijtje dacht ik zelf nog aan een probleem met de ontsteking (gezien het incidentele uitvallen van een cilinder bij koude motor), kan dat of is dat onwaarschijnlijk?