Pagina 1 van 1

CO schroeven / afstellen boxer met carburateurs

Geplaatst: ma jun 18, 2012 08:59
door martijnsud
Vorige weekend heb ik m'n Sud afgesteld met de kwikkolom, loopt nu veel mooier en pakt subliem op.
Alleen staat de motor wat rijk, als je achter de Sud rijdt ruik je de benzine goed.
Ook maakt de uitlaat snel de grond zwart. Nu mijn vraag, wanneer ik de CO2 schroeven verstel, heeft dit ook invloed op de brandstofverhouding tijdens deel en vollast?

Er zitten grotere stationair sproeiers in de carburateurs, dit omdat ik op deellast last had van een bokkende motor. Na het plaatsen van de grotere sproeiers is dit opgelost.
Alleen stationair nu een CO van 7% :lol:

Motor trekt en rijdt nu goed, alleen die benzine walm achter de auto hoeft van mij niet...

Graag jullie mening/ervaring, alvast bedankt.

Martijn

RE: CO schroeven / afstellen boxer met carburateurs

Geplaatst: ma jun 18, 2012 12:32
door WhizzMan
Ja, CO bij stationair terugschoeven heeft ook met oppikken effect. Draai hem eens naar 3.5 en kijk of je dan nog steeds snel oppakt, of ga gewoon telkens een halve slag terug totdat je het voelt en dan weer een slagje verder open.

Re: RE: CO schroeven / afstellen boxer met carburateurs

Geplaatst: di jun 19, 2012 07:22
door martijnsud
Ja, CO bij stationair terugschoeven heeft ook met oppikken effect. Draai hem eens naar 3.5 en kijk of je dan nog steeds snel oppakt, of ga gewoon telkens een halve slag terug totdat je het voelt en dan weer een slagje verder open.

hmm oke. Mooiste is dus om op een vermogensbank af te stellen, of is er een vaste CO waarde voor? Bijvoorbeeld bij stationair afstellen, geldt dat voornamelijk voor licht getunde motoren.

Martijn

RE: CO schroeven / afstellen boxer met carburateurs

Geplaatst: di jun 19, 2012 17:36
door WhizzMan
Er zijn geen vaste CO waardes voor, je kan hooguit na het op de bank afstellen voor jouw auto opschrijven wat je toen meette en hoeveel slagen je de schroeven uit had staan. Als er dan mensen gaan prutsen om de APK te halen, kan je met een COmeter en/of slagen tellen daarna je oude afstelling weer terug krijgen. Vermogen, goed lopen en CO uitstoot zijn niet altijd volledig met elkaar in overeenstemming, zeker niet met oudere auto's (slijtage) en carburateurs (altijd een compromis/benadering vergeleken met moderne injectie).

RE: CO schroeven / afstellen boxer met carburateurs

Geplaatst: ma jun 25, 2012 12:48
door Timmerklits
Co voor carburators staat best altijd tussen 2.5 en 3.5, zeker niet hoger en ook niet lager.
Je kan ook zien bij welke waarde de HC zo laag mogelijk zijn, maar dat gaat meestal daartussen ook zijn.

Als ze echt zover open moeten staan voor beter te rijden, zal er toch wel een verkeerde hoofdsproeier inzitten, of werkt je deellastgebied niet perfect meer, (progressiegaten verstopt ofzo).
Er zijn zoveel mogelijke oorzaken :).

RE: CO schroeven / afstellen boxer met carburateurs

Geplaatst: ma jun 25, 2012 13:14
door giuliettaevo
mijn oude 33 QV liep echt heel beroerd met een CO lager als 4... :? En die was toch wel goed afgesteld verder. :wink: Bij oude auto''s mag de CO niet voor niks hoger zijn bij de APK. :)

RE: CO schroeven / afstellen boxer met carburateurs

Geplaatst: ma jun 25, 2012 19:41
door sprint88
Mijn sprint staat ook minimaal op 4.5 CO
Dan loopt ie tenminste heerlijk.
Bij de laatste keuring stond ie op gevoel afgesteld op 7.nogwat.....dat was wel iets teveel van het goede.
Geknepen tot een juiste waarde maar toen was het echt huilen met de pet op.
Nu staat ie weer wat rijk maar loopt prima.

Grt rogeralfa :driving: