Pagina 1 van 2
LPG techniek
Geplaatst: wo jun 06, 2012 22:36
door BUN0006
Zonet op het forum weer iets interessants ontdekt; de 123 lpg module. Gebruik mijn super als dagelijks vervoer maar met de huidige benzineprijzen is het soms toch iets te gek. Heb al enkele LPG bedrijven aangesproken over het installeren van een lpg installatie maar veel mensen bedanken omwille van de ?complexiteit? en de lange wachtlijsten ...
Nu vroeg ik me af of iemand met dit systeem ,of een ander, ervaring heeft en eventueel een goed adres weet waar ze me hopelijk verder kunnen helpen.
Alvast bedankt om mee te denken !
RE: LPG techniek
Geplaatst: wo jun 06, 2012 22:47
door Performa
Hoeveel km's rij je dan zo jaarlijks met je Super?
RE: LPG techniek
Geplaatst: wo jun 06, 2012 23:07
door WhizzMan
Er zijn nog steeds lpgbedrijven die ook werk van zelfinbouwers keuren. Het is niet zo moeilijk als het soms wordt voorgedaan. Zeker bij de oudere auto's met "gewoon" carburateurs is het te doen zonder veel/duur speciaalgereedschap.
RE: LPG techniek
Geplaatst: do jun 07, 2012 19:35
door HAAK28
Inbouw stelt niet veel voor, goed afregelen is wel veel werk.
Ik heb er zelf een vergelijkbaar systeem op zitten en ik ben toch wel een paar honderd kilometer aan het rijden/afstellen geweest voor het naar mijn zin was.
Keuren kan ook bij de RDW ipv bij gasboer als je het zelf doet.
RE: LPG techniek
Geplaatst: do jun 07, 2012 19:40
door WhizzMan
Afstellen is relatief makkelijk als je een goede COmeter hebt en het een paar keer gedaan hebt, is mijn ervaring. De 123kit heb ik nog niet mee gewerkt, maar ziet er niet uit alsof je meer of minder tijd kwijt bent, maar het eindresultaat zal wel beter zijn qua gasverbruik.
RE: LPG techniek
Geplaatst: do jun 07, 2012 19:44
door frankalfa
Topic starter woont mi in Belgie, weet niet hoe t daar toe gaat vwb keuren?
Grtz,fRank
Re: RE: LPG techniek
Geplaatst: do jun 07, 2012 19:52
door HAAK28
Afstellen is relatief makkelijk als je een goede COmeter hebt en het een paar keer gedaan hebt, is mijn ervaring. De 123kit heb ik nog niet mee gewerkt, maar ziet er niet uit alsof je meer of minder tijd kwijt bent, maar het eindresultaat zal wel beter zijn qua gasverbruik.
Ik heb het ook over afstellen onder belasting, pakt hij bij alle toerentallen/belastingen goed op, kun je er fijn constante snelheid mee rijden etc.
Met zo'n regelapparaatje er bij is dat veel beter af te stellen dan zonder.
Re: RE: LPG techniek
Geplaatst: do jun 07, 2012 21:36
door WhizzMan
Topic starter woont mi in Belgie, weet niet hoe t daar toe gaat vwb keuren?
Grtz,fRank
Dat is een goed punt inderdaad. Het zou fijn zijn als dat wordt uitgezocht.
Afstellen zodat de boel onder belasting goed loopt gaat prima als je de juiste installatie (verdamper en mengstuk) hebt. In dat geval is afstellen met een COmeter meestal voldoende en hoef je hooguit nog een klein stukje aan de schroef die in de slang zit te draaien als je wat arm of rijk uitkomt. Als je verdamper de verkeerde maat heeft of als je een mengstuk hebt wat niet goed bij de motor past wordt iet inderdaad een compromis en is een zelfregelende installatie zoals die van 123 een goede methode om te compenseren voor het verschil in onderdruk in je gasslang.
Re: RE: LPG techniek
Geplaatst: do jun 07, 2012 22:00
door Performa
Topic starter woont mi in Belgie, weet niet hoe t daar toe gaat vwb keuren?
Grtz,fRank
Dat is een goed punt inderdaad. Het zou fijn zijn als dat wordt uitgezocht.
De installatie mag alleen worden geplaatst door erkende installateurs(of eentje vinden die dat wens te verklaren). Deze mag alleen onderdelen gebruiken die voldoen aan de huidige normen(R67-01) en moet geplaatst worden volgens de regels van de kunst(bvb afstand lpg leidingen tot de uitlaat).
Daarna moet de wagen zich aanmelden in een station voor technische keuring deze zal hetgeen hierboven verifieren en de wagen technisch volledig nazien. Zij geven u het nodige document om u inschrijvingsbewijs aan te passen. Waarna u uiteraard de uitnodiging voor betaling van bijkomende lpg taks zult krijgen!
Daarna dient de wagen en lpg installatie elk jaar gecontroleerd te worden door de technische keuring. En de tank dient om de 15jaar te worden beproeft en lpg vulleidingen worden vervangen.
Dit samen met de eventuele extra onderhoudsgevoeligheid brengen mij terug op de eerste vraag die ik stelde.
Hoeveel kilometers maak je om te denken dat het je geld gaat besparen.
RE: LPG techniek
Geplaatst: do jun 07, 2012 23:32
door BUN0006
Hier is al goed meegedacht, bedankt !
Ja het blijkt toch niet zo een sinecure. Ik rij nu zo een 12k km per zomer, vind ik als student behoorlijk maar kan zeker beter. Thuis hebben we zeer goede ervaringen met lpg vandaar ook deze vraag.
Ik weet niet of die 12k te weinig is om er voordeel uit te halen maar wil toch het één en ander verder uitzoeken. Ik ga zeker nog verder horen bij andere gasinstallateurs en zal het totale kostenplaatje en vergelijking met benzine een keer maken zodra de examens achter de rug zijn.
Het zelf installeren is voor mij een zeer duidelijke zaak, dat doe ik niet. Ik wil zoveel mogelijk zelf aan mijn giulia doen maar dit vind ik toch net dat tikkeltje te riskant. What if ... Veiligheid boven alles.
I'll keep you posted !
RE: LPG techniek
Geplaatst: vr jun 08, 2012 13:52
door WhizzMan
Dus het is hetzelfde als in Nederland, maar je moet een Belgische inbouwer vinden die voor je wil "keuren" als je zelf inbouwt. Wel jammer dat je met een Nederlands bewijs niet gewoon in Belgie kunt inschrijven. Er zijn volgens mij verschillende mensen op het forum die dat wel voor je hadden kunnen regelen namelijk.
RE: LPG techniek
Geplaatst: vr jun 08, 2012 15:40
door BUN0006
OK, we zijn alweer wat wijzer. Volg even mijn redenering mee:
De installatie kost compleet geïnstalleerd 1550 euro met een klepsmeringsysteem in.
De brandstofprijzen voor antwerpen vandaag, zijn 1,52 per liter 95 en voor lpg 0,50 euro per liter. Een veschil dus van 1,02 euro per liter !
Met een gemiddeld verbruik van 8 liter opgegeven, in realiteit ligt dit hoger. bespaar ik dus 8,16 euro per 100km.
(hoe meer ik verbruik, hoe minder kilometers alvorens de installatie is terugbetaalt)
1550 euro/ 8,16 euro *100 ==> 18995km voor de installatie zich heeft terugbetaald, vanaf dan maken we dus winst. Voor de goede orde, omdat lpg het verbruik zal doen stijgen neem ik 20000km.
Jaarlijkse kosten: 90 euro extra taksen + een keuring opleg van 16 euro ==> jaarlijkse kost 106 euro. 106 euro/1,02 = 1300km per jaar minstens alvorens de lpg opbrengt.
==> Als er ergens een fout zit in de redenering hoor ik het graag.
RE: LPG techniek
Geplaatst: vr jun 08, 2012 15:52
door BUN0006
Als ik warmrijden met benzine, op reis gaan in frankrijk waarbij het prijsverschil veel lager zit neem reken ik 30 000km voordat de installatie zich heeft terugbetaald. Op het huidige tempo is dit 3 jaar en dus niet echt interessant.
Hopelijk heeft iemand anders er wat aan gehad !
RE: LPG techniek
Geplaatst: vr jun 08, 2012 16:34
door bert308
Eh, je rijd 12000 per jaar.
Op benzine, 12000 / 100 x 8 x 1.52 = 1459. Laten we voor LPG een liter per 100 km meer tellen.
Op LPG 12000 / 100 x 9 x 0.50 = 540.
Extra kosten voor LPG per jaar 106 Euro.
Besparing per jaar 1459 - 540 - 106 = 813.
Terug verdien tijd 1550 / 813 = 1.9 jaar.
Na 2 jaar elk jaar 800 euro winst.
RE: LPG techniek
Geplaatst: vr jun 08, 2012 16:41
door bert308
En rijdt je Super echt 1 op 12,5 km, dat lijkt me erg optimistisch. Het verbruik zal toch niet zuiniger dan 1 op 10 zijn en dan is de terugverdientijd nog korter en de jaarlijkse besparing groter.