Pagina 1 van 2

Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: ma mei 14, 2012 17:57
door Ba
Een week geleden heb ik de brandstoftank van mn 75 (4 cylinder) weer eens eronder vandaan gehaald aangezien één van de ophangpunten van de kofferbakbodem was losgerot (ik keek er toevallig onder, net volgetankt, de tank hing zichtbaar ietsje lager. Net twee weken met verse APK :shock: )

Ik heb deze tank zo'n twee jaar geleden eronder gehangen omdat de vorige op de flensen lekte. Ik heb de tank destijds van binnen en buiten ontroest en in de RX5/RX10 gezet. Echter heeft de tank bij de vlotter een beetje gelekt, en is heeft RX laag wat losgelaten. Ietsje rond de vlotter zit nu lichtjes roest, ik heb een deel RX wat met bezine in aanraking is gekomen er af getrokken (leek net latex) en dit is nog mooi roestvrij. Echter aan de onderkant zijn wat krassen (steenslag?) en daar is ook wat roest onstaan.

Nu zit ik eraan te denken de tank te laten verzinken, zodat deze van binnen en buiten is beschermd tegen roest ongeacht er ooit onverhoopt wat benzine over gaat. Eventeel aan de onderkant wat tectyl spuiten tegen de steenslag.

Heeft iemand hier ervaring mee qua resultaat en kosten?

RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: ma mei 14, 2012 19:05
door giuliettaevo
Ik had begrepen dat ze een tank niet willen verzinken... :( tenminste niet in een dompelbad. Reden waarvoor is mij even ontschoten... :oops:

Maar er zijn wel allerlei coatings verkrijgbaar voor de binnenzijde.

Re: RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: ma mei 14, 2012 21:38
door Mirano
Ik had begrepen dat ze een tank niet willen verzinken... :( tenminste niet in een dompelbad. Reden waarvoor is mij even ontschoten... :oops:

Maar er zijn wel allerlei coatings verkrijgbaar voor de binnenzijde.

Helaas zijn deze coatings niet echt geschikt voor vele jaren.
Dit heeft vooral te maken met de chemische samenstelling van epoxy waar de coatings op gebaseerd zijn.
Het kan lang goed gaan maar uiteindelijk zal het degenereren en problemen veroorzaken. Het heeft ook deels te maken met hechting.
De tank zal zeker behandeld moeten worden. Zo even epoxy in een droge onbehandelde tank knikkeren :-k

Wil je een paar jaar 'even" verder met je tank een prima oplossing.
Epoxy is chemisch bestendig, maar dat is heel wat anders dan continue in agressieve benzine staan.

Ongetwijfeld schrijdt de techniek voort en wordt de epoxy steeds beter toepasbsaar voor dit doel.

RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: ma mei 14, 2012 21:59
door Romeo
En een laten maken in aluminium? bv. Starttwin in Loenen doet dat voor motorfietsen ook (olietankjes dan) in allerlei vormen.

En volgens mij heeft Van Poppel (z'n broer) er ook eens een paar in alu gemaakt.

RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: ma mei 14, 2012 23:13
door giuliettaevo
Waarschijnlijk is een nieuwe tank in alu of rvs maken de beste optie op de lange termijn. Dan weet je zeker dat hij niet meer roest. :)

Al het andere is maar een buitenlaag, zogauw er vocht en zuurstof onder komt roest het alsnog. En de felsrand is kwetsbaar...

Bovendien moet je al beginnen met een perfecte tank en de meeste zijn niet echt perfect meer helaas. :(

RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: di mei 15, 2012 07:30
door AlfettaOwner
Heb er 2 liggen die echt heel goed zijn !

Re: RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: di mei 15, 2012 11:33
door Zaagauto
Ik had begrepen dat ze een tank niet willen verzinken... :( tenminste niet in een dompelbad. Reden waarvoor is mij even ontschoten... :oops:
"Ze" zullen het wel willen maar de tank werkt niet mee... door het kooi van Faraday effect krijg je electrolytisch geen zink aan de binnenkant... en vlamverzinken lukt aan de binnenkant ook niet omdat je er niet bij kunt komen (nog afgezien van ontploffingsgevaar)...

RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: di mei 15, 2012 15:54
door Ba
De huidige tank die ik er net onderuit heb gehaald is nog best netjes, er zit een klein beetje oppervlakkige roest op de flens, en zoals eerder gezegd in de krassen onderop en rond het vlottergat.
Een RVS of een aluminium tank is natuurlijk het mooiste maar ligt buiten mijn budget (helaas). Ik had van wat mensen gehoord dat verzinken weinig kost, echter in dit geval moet het voorbewerken natuurlijk ook niet te veel kosten.

Ik heb me een beetje verdiept in het elektrolytisch verzinken (thermisch verzinken is idd niet aan te raden voor een dunwandige tank), het kan wel, dan wordt er een hulpanode aangebracht aan de binnenzijde van de tank.
Een andere mogelijkheid lijkt chemisch vernikkelen, echter weet ik niet of dit reageert met benzine. Een dieseltank kan je bijvoorbeeld niet verzinken; De zink lost op in diesel en zet zich af in de injectoren etc of wordt verbrand wat zeer giftige gassen oplevert. (oplossende coatings schijnt een steeds groter probleem te worden in dieseltanken lijkt het, mede door de biodiesel...) Ook nog even kijken of zink zich goed houdt met bijvoorbeeld E5.

Galvame lijkt een goed bedrijf hiervoor, op hun site staat dat ze bekend zijn met het restaureren van klassieker onderdelen. Binnenkort maar een mailtje sturen/langsgaan over de mogelijkheden en kosten. (tenzij iemand hier meer weet :wink: )

Re: RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: di mei 15, 2012 18:50
door Mirano
Ik had begrepen dat ze een tank niet willen verzinken... :( tenminste niet in een dompelbad. Reden waarvoor is mij even ontschoten... :oops:
"Ze" zullen het wel willen maar de tank werkt niet mee... door het kooi van Faraday effect krijg je electrolytisch geen zink aan de binnenkant... en vlamverzinken lukt aan de binnenkant ook niet omdat je er niet bij kunt komen (nog afgezien van ontploffingsgevaar)...
Wat ook nog wel eens wordt gedaan is de tank op de naad losslijpen en de 2 helften apart behandelen en
verzinken.

RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: di mei 15, 2012 19:29
door giuliettaevo
Met lassen ben je dan precies op de zwakste plaats de zinklaag weer kwijt... :wink:

RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: wo mei 16, 2012 00:57
door rz
Elektrolytisch verzinken doen ze niet omdat benzineresten het elektrolysebad vervuilen.

RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: wo mei 16, 2012 09:51
door Ruben
ik heb een deel RX wat met bezine in aanraking is gekomen er af getrokken (leek net latex) en dit is nog mooi roestvrij
Nu zie je eigenlijk wat een rotzooi dat RX is, ik heb ook nog een paar bussen staan maar gebruik het mooi niet meer.
Voor mijn motorfiets heb ik tankcure gekocht (http://www.tankcure.nl/), maar ik zou eigenlijk niet weten of dit jaren blijft zitten. Het zit nu twee jaar in de tank en laat nog niet los...
Ik heb de tank van mijn 75 laatst met een primer, en industrielak voor metaal gelakt. Maar ik denk dat het beste zal zijn de tank geheel ontroesten en dan in de epoxy spuiten, aflak (alles 2K) en dan een anti-steenslag erop.

Re: RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: wo mei 16, 2012 12:09
door Carbo
ik heb een deel RX wat met bezine in aanraking is gekomen er af getrokken (leek net latex) en dit is nog mooi roestvrij
Nu zie je eigenlijk wat een rotzooi dat RX is, ik heb ook nog een paar bussen staan maar gebruik het mooi niet meer.
Voor mijn motorfiets heb ik tankcure gekocht (http://www.tankcure.nl/), maar ik zou eigenlijk niet weten of dit jaren blijft zitten. Het zit nu twee jaar in de tank en laat nog niet los...
Ik heb de tank van mijn 75 laatst met een primer, en industrielak voor metaal gelakt. Maar ik denk dat het beste zal zijn de tank geheel ontroesten en dan in de epoxy spuiten, aflak (alles 2K) en dan een anti-steenslag erop.

Hmmm dit begrijp ik niet helemaal, Caprotech RX is helemaal geen tanksealer en dit wordt volgens mij ook nergens beweerd. Het feit dat onder de RX aan de buitenzijde geen roest zit is volgens mij juist positief. De RX 10 kun je gewoon afwerken met een wel brandstof bestendige laag.

Om een tank te sealen heb je speciale middelen zoals bijvoorbeeld Tapox van fertan. Dit is speciale epoxy voor de binnenzijde van de tank.

Dus tank opensnijden, ontroesten, weer aan elkaar lassen en dan afwerken aan de binnenzijde met een tanksealer en aan de buitenkant met een middel naar keuze. Of eventueel als tweede optie de binnenzijde ontroesten met een chemische ontroester. En met ontroesten bedoel ik ook echt ontroesten, je ziet namelijk veel "pitting" rond de aansluitingen van de heen en retour leidingen aan de onderzijde. Eventueel nieuwe stukken in (laten) lassen. Er zijn bedrijven die hier helemaal in zijn gespecialiseerd als je wilt weten wie stuur je maar een PB'tje.

Op deze manier blijft de tank jaren roestvrij! Je moet natuurlijk wel het isolatiemateriaal wat Alfa standaard bij de doorvoeren door de carrosserie gebruikte (bijv bij GTV6) vervangen door materiaal dat geen vocht vasthoudt maar dat lijkt mij duidelijk

Gr,
Carl

:wink:

Re: RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: wo mei 16, 2012 14:30
door Rob75
Ik had begrepen dat ze een tank niet willen verzinken... :( tenminste niet in een dompelbad. Reden waarvoor is mij even ontschoten... :oops:
"Ze" zullen het wel willen maar de tank werkt niet mee... door het kooi van Faraday effect krijg je electrolytisch geen zink aan de binnenkant... en vlamverzinken lukt aan de binnenkant ook niet omdat je er niet bij kunt komen (nog afgezien van ontploffingsgevaar)...
Bijna een kooi van Faraday, echter er is hier geen sprake van een elektrisch veld binnen de kooi. Bij elektrolytisch verzinken wordt het voorwerp verbonden met één kant van de spanningsbron, waardoor er een potentiaalverschil ontstaat tussen voorwerp en "elektrolyse" materiaal. Inderdaad is het elektrisch veld binnen de tank 0 V.

Voor de vraagsteller: even Googlen levert diverse bedrijven op die dit kunnen.

Succes,

Rob

RE: Verzinken brandstoftank AR75

Geplaatst: wo mei 16, 2012 15:01
door Ruben
Ik wil aangeven hoe slecht de hechting van RX eigenlijk is. Daarnaast staat in de gebruiksaanwijzing dat voor een verbeterde hechting van RX-5 de ondergrond licht aangeroest moet zijn.
Dat principe is op zich natuurlijk al verkeerd: de ondergrond moet volkomen roestvrij zijn wil je niet opnieuw roestvorming krijgen.

Als er aan de binnenkant roest zit, zou ik de pomp en vlotter eruit halen, tank eventueel reinigen door wat oplosmiddel in te gieten en uit te laten dampen. Daarna kan je met ontroester of gewoon fosforzuur de tank ontroesten. Het zuur lost de roest op maar het metaal wordt vrijwel niet aangetast (er ontstaat een dun fosfaat laagje) Daarna de tank te spoelen met water om het zuur te verwijderen en water verwijderen door wat alcohol erdoor te spoelen: zo verwijder je het water het beste..

Grt
Ruben