Pagina 1 van 1

olie verbuikende 145 1.4 ts

Geplaatst: wo apr 18, 2012 15:13
door bertonejaap
De 145 van mijn vrouw verbruikt olie. Het volgende is er aan de hand. Als je gewoon beneden de 90 km per uur rijdt gebruikt hij geen spat olie. Kom je boven de 100 dan begint hij op een gegeven moment te sputteren en te knallen in de uitlaat en legt hij een compleet rookgordijn achter de auto. Dan begint hij echt erg veel olie te gebruiken. Als is op de snelweg rijdt, ongeveer 50 km lang, dan zit er geen olie meer op de peilstok. Wat kan het probleem zijn?
Indien de motor stationair draait loopt hij mooi en pluimt hij niet.
Tevens compressietest gedaan en alle vier cylinders geven 9 baar aan.

RE: olie verbuikende 145 1.4 ts

Geplaatst: wo apr 18, 2012 18:57
door @lfa@lgra
Carterventilatie ! Controleer geknikte slangen en controleer alles op mogelijke verstopping. Alles wel juist aangesloten na de motoroverbouw? Dicht je luchtfilter geen openingen af? Juiste pakkingen gebruikt? Ik noem zo maar wat.

RE: olie verbuikende 145 1.4 ts

Geplaatst: wo apr 18, 2012 20:08
door WhizzMan
Het lijkt in ieder geval een probleem te zijn zodra je meer vermogen vraagt. Als de carterventilatie veel olie naar binnen blaast, kan het zijn dat de kleppendeksel geen goede olie-afscheider meer heeft. Er breekt dan inwendig in die deksel iets en je aut owrdt ineens een olieboot. Als er slangen verstopt zouden zijn en je dus de druk niet meer kwijt kan, zou je verwachten dat hij ook wel bij de keringen zou lekken, maar je probleem zou een stuk kleiner moeten worden als je de olievuldop niet helemaal vast draait in dat geval.

Ik zou toch eerder verwachten dat de zuigerveren echt kapot of tot op de draad versleten zijn, zonder meer informatie. Is dit echt ineens gekomen, of is het langzaam erger geworden en kwam je er pas achter toen je na jaren een keer de snelweg op ging?

RE: olie verbuikende 145 1.4 ts

Geplaatst: do apr 19, 2012 12:43
door bertonejaap
Ik heb vanmorgen de gehele carterventilatie, inclusief de luchtmassameter eraf gehad en schoongemaakt., daarna weer gereden en de motor plofte en pluimde nog hoewel in veel mindere mate. Ik denk toch dat ik binnenkort de kop maar eens ga lichten en kijken of er inwendig wat mis is. Wat is een goede compressie voor een 1.4 ts? Bij mij meet hij over alle cilinders 9 bar.

RE: olie verbuikende 145 1.4 ts

Geplaatst: do apr 19, 2012 22:21
door WhizzMan
Je kijkt eigenlijk alleen naar het verschil van de cylinders. Veel van die meters wijken gewoon meer dan 10% van elkaar af, dus vergelijken is alvast lastig. Heb je warm gemeten, of koud? Met of zonder olie op de zuigers gezet (door bougiegaten) Met gasklep open hopelijk? Al die dingen maken vaak meer uit dan een goede of slechte motor.

Zo op m'n gevoel, ls jouw meter op degene lijkt die ik meestal gebruik, zou je met warme motor en plank gas (BDP sensor afkoppelen) rond de 11-12 bar moeten komen. Je kan proberen om deze test te doen en daarna nog even met 1-2cc motorolie bovenop de zuiger gespoten. Als je dan ineens veel meer druk krijgt, weet je al dat je onderblok opgeboord moet gaan worden, of vervangen. Als je de carterontluchting los trekt en de motor laat draaien, blaast ie dan hard uit de opening? Als ie hard blaast, heb je veel "blow by" en sluiten ze zuigers/zuigerveren dus niet goed meer aan op de cylinderwand, zelfde verhaal, opboren of vervangen onderblok.

Ik zou niet echt verwachten dat je cylinderkop een probleem is, want dan krijg je meestal juist pluimen bij gas los laten, niet bij constante snelheid.

RE: olie verbuikende 145 1.4 ts

Geplaatst: do apr 19, 2012 23:14
door esvida
oliesraapveren versleten 1400 kwaal heb er hier al 2 gehad met het zelfde verhaal is bij iedere olieexplosie 1 l olie kwijt .

Re: RE: olie verbuikende 145 1.4 ts

Geplaatst: vr apr 20, 2012 09:38
door WhizzMan
oliesraapveren versleten 1400 kwaal heb er hier al 2 gehad met het zelfde verhaal is bij iedere olieexplosie 1 l olie kwijt .
16V twinsparks hebben dit in alle varianten in meer of mindere mate, het is niet typisch voor de 1400. Het is statistisch de meest voor de hand liggende verklaring, maar er zouden nog andere dingen aan de hand kunnen zijn. Met het liften van de kop ga je daar niet echt achter komen, hooguit of het in de kop of in het onderblok zit. Om de schade bij evt. onderblok stuk te bepalen, zal je de zuigers er ook uit moeten trekken. Dat kan op zich wel met het blok er in, maar om nieuwe veren te zetten zal het blok er toch uit moeten, of je moet heel moeilijk gaan doen met je krukas afdekken terwijl je flex-honed.

Gezien de leeftijd en de dagwaarde van de auto verwacht ik eigenlijk dat dit einde oefening gaat zijn als het schoonmaken van de carterontluchting in het kleppendeksel niet gaat helpen, maar dat is natuurlijk helemaal aan de eigenaar.

RE: olie verbuikende 145 1.4 ts

Geplaatst: vr apr 20, 2012 15:35
door esvida
heb de veren vernieuwd en weg kwaal,volgens de dealer wel zeker een meer voorkomende kwaal van de 1400.

RE: olie verbuikende 145 1.4 ts

Geplaatst: vr apr 20, 2012 22:12
door bertonejaap
@wizzman Ik heb inderdaad de test uitgevoerd met warme motor en de gasklep geheel open.Ik wil de kop lichten om te kijken of er schade aan de cilinderwanden is. Is dit het geval dan is het einde motor, zo niet dan wil ik nieuwe veren gaan monteren.

Re: RE: olie verbuikende 145 1.4 ts

Geplaatst: za apr 21, 2012 12:58
door WhizzMan
@wizzman Ik heb inderdaad de test uitgevoerd met warme motor en de gasklep geheel open.Ik wil de kop lichten om te kijken of er schade aan de cilinderwanden is. Is dit het geval dan is het einde motor, zo niet dan wil ik nieuwe veren gaan monteren.
Om nieuwe veren te monteren, moet je ook opnieuw honen. Daarvoor wil je eigenlijk toch echt het blok er uit hebben, anders krijg je het echt heel moeilijk schoon. Het kan wel met het blok er in, maar je bent wel even bezig om je krukas af te plakken en daarna om alles goed schoon te krijgen.