bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

olie verbuikende 145 1.4 ts

wo apr 18, 2012 15:13

De 145 van mijn vrouw verbruikt olie. Het volgende is er aan de hand. Als je gewoon beneden de 90 km per uur rijdt gebruikt hij geen spat olie. Kom je boven de 100 dan begint hij op een gegeven moment te sputteren en te knallen in de uitlaat en legt hij een compleet rookgordijn achter de auto. Dan begint hij echt erg veel olie te gebruiken. Als is op de snelweg rijdt, ongeveer 50 km lang, dan zit er geen olie meer op de peilstok. Wat kan het probleem zijn?
Indien de motor stationair draait loopt hij mooi en pluimt hij niet.
Tevens compressietest gedaan en alle vier cylinders geven 9 baar aan.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: olie verbuikende 145 1.4 ts

wo apr 18, 2012 18:57

Carterventilatie ! Controleer geknikte slangen en controleer alles op mogelijke verstopping. Alles wel juist aangesloten na de motoroverbouw? Dicht je luchtfilter geen openingen af? Juiste pakkingen gebruikt? Ik noem zo maar wat.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 18, 2012 20:08

Het lijkt in ieder geval een probleem te zijn zodra je meer vermogen vraagt. Als de carterventilatie veel olie naar binnen blaast, kan het zijn dat de kleppendeksel geen goede olie-afscheider meer heeft. Er breekt dan inwendig in die deksel iets en je aut owrdt ineens een olieboot. Als er slangen verstopt zouden zijn en je dus de druk niet meer kwijt kan, zou je verwachten dat hij ook wel bij de keringen zou lekken, maar je probleem zou een stuk kleiner moeten worden als je de olievuldop niet helemaal vast draait in dat geval.

Ik zou toch eerder verwachten dat de zuigerveren echt kapot of tot op de draad versleten zijn, zonder meer informatie. Is dit echt ineens gekomen, of is het langzaam erger geworden en kwam je er pas achter toen je na jaren een keer de snelweg op ging?

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

do apr 19, 2012 12:43

Ik heb vanmorgen de gehele carterventilatie, inclusief de luchtmassameter eraf gehad en schoongemaakt., daarna weer gereden en de motor plofte en pluimde nog hoewel in veel mindere mate. Ik denk toch dat ik binnenkort de kop maar eens ga lichten en kijken of er inwendig wat mis is. Wat is een goede compressie voor een 1.4 ts? Bij mij meet hij over alle cilinders 9 bar.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 19, 2012 22:21

Je kijkt eigenlijk alleen naar het verschil van de cylinders. Veel van die meters wijken gewoon meer dan 10% van elkaar af, dus vergelijken is alvast lastig. Heb je warm gemeten, of koud? Met of zonder olie op de zuigers gezet (door bougiegaten) Met gasklep open hopelijk? Al die dingen maken vaak meer uit dan een goede of slechte motor.

Zo op m'n gevoel, ls jouw meter op degene lijkt die ik meestal gebruik, zou je met warme motor en plank gas (BDP sensor afkoppelen) rond de 11-12 bar moeten komen. Je kan proberen om deze test te doen en daarna nog even met 1-2cc motorolie bovenop de zuiger gespoten. Als je dan ineens veel meer druk krijgt, weet je al dat je onderblok opgeboord moet gaan worden, of vervangen. Als je de carterontluchting los trekt en de motor laat draaien, blaast ie dan hard uit de opening? Als ie hard blaast, heb je veel "blow by" en sluiten ze zuigers/zuigerveren dus niet goed meer aan op de cylinderwand, zelfde verhaal, opboren of vervangen onderblok.

Ik zou niet echt verwachten dat je cylinderkop een probleem is, want dan krijg je meestal juist pluimen bij gas los laten, niet bij constante snelheid.

esvida
Advanced Member
Advanced Member

do apr 19, 2012 23:14

oliesraapveren versleten 1400 kwaal heb er hier al 2 gehad met het zelfde verhaal is bij iedere olieexplosie 1 l olie kwijt .
alfas in het verleden passen niet hieronder.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: olie verbuikende 145 1.4 ts

vr apr 20, 2012 09:38

oliesraapveren versleten 1400 kwaal heb er hier al 2 gehad met het zelfde verhaal is bij iedere olieexplosie 1 l olie kwijt .
16V twinsparks hebben dit in alle varianten in meer of mindere mate, het is niet typisch voor de 1400. Het is statistisch de meest voor de hand liggende verklaring, maar er zouden nog andere dingen aan de hand kunnen zijn. Met het liften van de kop ga je daar niet echt achter komen, hooguit of het in de kop of in het onderblok zit. Om de schade bij evt. onderblok stuk te bepalen, zal je de zuigers er ook uit moeten trekken. Dat kan op zich wel met het blok er in, maar om nieuwe veren te zetten zal het blok er toch uit moeten, of je moet heel moeilijk gaan doen met je krukas afdekken terwijl je flex-honed.

Gezien de leeftijd en de dagwaarde van de auto verwacht ik eigenlijk dat dit einde oefening gaat zijn als het schoonmaken van de carterontluchting in het kleppendeksel niet gaat helpen, maar dat is natuurlijk helemaal aan de eigenaar.

esvida
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 20, 2012 15:35

heb de veren vernieuwd en weg kwaal,volgens de dealer wel zeker een meer voorkomende kwaal van de 1400.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 20, 2012 22:12

@wizzman Ik heb inderdaad de test uitgevoerd met warme motor en de gasklep geheel open.Ik wil de kop lichten om te kijken of er schade aan de cilinderwanden is. Is dit het geval dan is het einde motor, zo niet dan wil ik nieuwe veren gaan monteren.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: olie verbuikende 145 1.4 ts

za apr 21, 2012 12:58

@wizzman Ik heb inderdaad de test uitgevoerd met warme motor en de gasklep geheel open.Ik wil de kop lichten om te kijken of er schade aan de cilinderwanden is. Is dit het geval dan is het einde motor, zo niet dan wil ik nieuwe veren gaan monteren.
Om nieuwe veren te monteren, moet je ook opnieuw honen. Daarvoor wil je eigenlijk toch echt het blok er uit hebben, anders krijg je het echt heel moeilijk schoon. Het kan wel met het blok er in, maar je bent wel even bezig om je krukas af te plakken en daarna om alles goed schoon te krijgen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”