Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

wo apr 11, 2012 23:21

Ik wil graag mijn remmen vervangen door wat krachtigere remmen. Ik zit te denken aan 2 of 4-pots klauwen met nieuwe schijven. waar moet ik op letten? Er is vrijwel niets te vinden voor mijn wagen, dus zal ik een adapter of iets dergelijks zien te maken... Is dit zelf te doen, of zijn de toleranties hiervoor te klein?

Alle nuttigu info is welkom!
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do apr 12, 2012 01:26

Je begint met kijken wat voor een ruimte je hebt. Dat hangt voornamelijk af van de grootte van de wielen. :wink:

Vervolgens moet je een schijf gaan zoeken die daar in past. op www.brembo.com vind je een aftermarket lijst met schijven. Hier kun je de afmetingen van jouw eigen schijven in terugzoeken en je kunt er alle andere maten van de schijf ook in vinden, zoals de diameter van het naafgat en de steek van de boutgaten. Vervolgens kun je op afmeting ook zoeken naar een schijf die past of makkelijk pas te maken is. Het is makkelijk als je een schijf hebt met in ieder geval de boutgaten op de goede plaats. Een naafgat is zo uitgedraaid of opgevuld, dat is makkelijk te veranderen.

Als je de schijven passed gemaakt hebt moet je gaan kijken naar remklauwen. Je moet een klauw hebben die (ongeveer)van een zelfde maat schijf afkomt als je nu gaat gebruiken, anders past hij niet goed. Belangrijk is dat de remblokken de gehele schijf raken. Verder moet je al een beetje letten op verkrijgbaarheid van sportremblokken, voor klauwen van bv een lada niva zul je niet makkelijk andere blokken kunnen krijgen. :wink: De vorm van de klauw is ook beangrijk, je moet wel ruimte hebben om een adapter te maken natuurlijk. Vaak kan er wel iets geslepen worden aan een remklauw om extra ruimte te maken maar ideaal is het natuurlijk nooit. Adapter maak ik meestal eerst van hout of karton om een idee te hebben, daarna is staal mijn favoriet om het uiteindelijke product van te maken.

Als je veel grotere klauwen gaat monteren met meer zuigeroppervlakte zul je vaak ook de hoofdremcilinder aan moeten passen. Het makkelijkste is meteen even bij de auto waar de klauwen afkomen te kijken wat de maat is van de Hrc ( staat er vaak gewoon op,bv 19 of 22mm) of deze meteen mee te nemen als het model lijkt op de jouwe.

Hier kun je mijn grote remmen project bekijken, kun je in ieder geval een zelf ontworpen adapter zien. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do apr 12, 2012 08:55

zijn je velgen, naven en aandrijfassen matra of Alfa ? Als't bvb. Alfa 5x98 is zijn er kant en klare kits van brembo met 4-pots klauwen en 305x28 schijven . Dan heb je wel 6,5x16" Et30(35 heb je al spacer nodig) of 7x17" Et35 etc. nodig om over de klauwen te passen .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5637
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do apr 12, 2012 09:17

is renault spul toch? wellicht is daar wat in te vinden van andere modelel wat past.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2133
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do apr 12, 2012 11:09

Matra is uit de Simca Talbot Peugeot verzameling, Renault had Alpine :)
Er zijn zat grotere schijven te koop van bijvoorbeeld een grotere Peugeot maar in principe is het vrij eenvoudig schijven om te boren, mits het schijven zijn die geklemd zitten tussen wiel en naaf. Daarbij is het handig om als je een viergats naaf hebt, om 4 gats schijven te zoeken. Als de steekmaat dan niet klopt, boor je 4 extra gaten tussen de bestaande in, remschijven zijn gietijzer en makkelijk te boren.
Bronnen voor mooie klauwen zijn de Alfa 166 V6, grote 4 zuiger Brembo verkrijgbaar voor 200 euro of minder als je goed zoekt. Maar deze zijn erg groot. Ik wil ook betere remmen op mijn Lancia Montecarlo en dacht aan een set van een Porsche Boxster, 4 zuiger Brembo klauwen radial mount rondom. Maar die zijn goed verkrijgbaar alleen nog te duur. Ik heb nu een set gevonden die de achterremmen van een 928 S4 waren, ook 4 zuiger brembo maar relatief kleine zuigers van 27 en 29 mm. Die waren bedoeld voor een 299mmx24mm schijf maar ik zet ze op de bekende 280mmx22 schijven die gebruikt worden op vele Fiat/Alfa modellen. Op de achterzijde houd ik de originele 1 zuiger klauwen met handremfunctie omdat die ook al uit aluminium zijn maar met 279mm achterschijven van de Alfa 166 V6, omgeboord naar 4x98.
Handrem achter is een probleem als je daar mooie 4 zuigerklauwen wilt, op de Sud heb ik Willwood 4 zuigerklauwen met mechanische handrem die werkt met extra hevels die de blokken bij elkaar knijpen maar die is maar net goed genoeg voor de APK als je de handrem met 2 handen aantrekt. Een hydraulische handrem is in Nederland toegestaan voor de APK en anders zijn de 1 zuiger schuifklauwen van de 166 of uit de VAG groep prima functionerend alleen lelijk als je "open" velgen hebt...
Ook moet je zorgen dat de achterremmen niet eerder blokkeren dan voor, een middenmotor auto kan wat dat betreft relatief meer remkracht achter hebben maar je moet de originele balans een beetje houden maar misschien ontkom je toch niet aan de montage van een instelbare remdrukbegrenzer.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2133
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do apr 12, 2012 11:54

Omdat je een middenmotor auto hebt met relatief lichte neus zou ik niet gaan voor zo groot mogelijk. Ik heb op de Sud nu 305 schijven en de 166 V6 brembo klauwen en op een vlakke weg merk je het niet maar bij dwarsrichels in de weg bijvoorbeeld voel je wel degelijk dat je zwaardere wielen hebt, zeker omdat de remmen eerst aan de bak zaten.
Dat is de reden dat ik bij de Montecarlo een maat kleiner blijf. Ook omdat vanwege de lichte neus een speciale remtechniek nodig is, als je plompverloren op het pedaal stampt blokkeren gelijk de voorwielen en is de vertraging niet groot, je moet eerst op halve kracht remmen, zodat het gewicht zich naar voren verplaatst, en dan kan je meer druk opbouwen en uiteindelijk krachtiger remmen dan een auto met motor voorin, daar doen de achterremmen niet veel omdat de achteras ontlast word bij sterk remmen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do apr 12, 2012 20:53

Dank voor de duidelijke antwoorden. Ik denk dat het maximale wat ik kwitj kan 300mm is, onder 16" velgen. Ik heb een steek van 4*98 dus ik ga maar eens op zoek naar een set die hieraan voldoet. (denkd at hiermee Alfa afvalt?)

Ik zal ook de huidige schijven eens opmeten om te zien hoe de verdeling voor/achter nu is. Ik denk dat het vrijwel gelijk is op een Murena. Zelf zat ik te denken aan 280mm schijven met tweepots klauwen te monteren. Standaard lag er 14" velgen onder, dus de schijven zijn ook niet al te groot. Ik had liever eigenlijk eerst de originele remmen behouden om de wagen alvast op kenteken te krijgen, maar met een kapotte remtang en achterschijven die wel vervangen dienen te worden zit dat er niet in ben ik bang. (109 euro per schijf, en 160 Euro voor een remtang...) Dan liever direct een upgrade doorvoeren.
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do apr 12, 2012 21:59

Origineel is het ongeveer 250 wat eronder zit. Volgens andere Matristen die een motorwissel hebben volbracht is 280 voor en 260 achter een ideale combinatie.. Nu nog op zoek naar een set die dit benaderd...
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do apr 12, 2012 22:29

4x98 schijven van 300mm?

Fiat coupe 20v turbo heeft 305mm en 4x98 bv. De Alfa Mito met hogere vermogens hebben volgens mij ook 4x98 en 305mm... :wink:

284mm is ook een veel geleverde maat in 4x98, zie bv Alfa 155 v6. Setje remmen rondom van een 155 v6 is vast wel goedkoop te vinden. Zijn wel van die simpele schuivende klauwen, geen mooie Brembo's.

Soms kun je geluk hebben met klauwen, gisteren heb ik een setje 166 4 pots klauwen opgehaald voor 50 euro... :D
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do apr 12, 2012 22:30

Ik heb een steek van 4*98 dus ik ga maar eens op zoek naar een set die hieraan voldoet. (denkd at hiermee Alfa afvalt?)
Nou.... ik denk het niet!

4x 98 vind je namelijk terug op: sud, 33, Alfetta, Giulietta, GTV, 90, 75, 145, 146, 155, 164 en alles wat ik nog vergeten ben! :wink:

Ik denk, dat je in de 155 & 145/6 hoek kunt zoeken voor schijven rond de 260 en 280mm. :)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do apr 12, 2012 23:08

155 2.0 16V is 284 mm iig :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

vr apr 13, 2012 08:22

Dank voor de duidelijke antwoorden. Ik denk dat het maximale wat ik kwitj kan 300mm is, onder 16" velgen. Ik heb een steek van 4*98 dus ik ga maar eens op zoek naar een set die hieraan voldoet. (denkd at hiermee Alfa afvalt?)

Ik zal ook de huidige schijven eens opmeten om te zien hoe de verdeling voor/achter nu is. Ik denk dat het vrijwel gelijk is op een Murena. Zelf zat ik te denken aan 280mm schijven met tweepots klauwen te monteren. Standaard lag er 14" velgen onder, dus de schijven zijn ook niet al te groot. Ik had liever eigenlijk eerst de originele remmen behouden om de wagen alvast op kenteken te krijgen, maar met een kapotte remtang en achterschijven die wel vervangen dienen te worden zit dat er niet in ben ik bang. (109 euro per schijf, en 160 Euro voor een remtang...) Dan liever direct een upgrade doorvoeren.
Brembo heeft 'n kit voor de 500 Abarth met 280mm schijven en 4-pots klauwen :idea:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

vr apr 13, 2012 15:15

kijk eens bij nissan :idea:
toen ik nog aan het orienteren was op betere remmen, zag ik dat japans spul toch goedkoop aangeboden wordt....

een setje remmen van een coupe fiat 20V turbo koop je ook niet voor weinig helaas...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

vr apr 13, 2012 17:17

4pots brembo recup van Gta of andere types met 305/28 schijven worden regelmatig aangeboden .
280mm schijven van'n Abarth 500 bvb. vind je ook wel of 284mm .

Op onze abarth racer zit deze kit : compleet leidingen, blokken, schijven met Ergal Alu-Bell, 4 pots klauwen en adaptors voor de Abarth weliswaar .
Ik heb er 2 jaar geleden 15% korting op gehad . http://www.motorquality.it/easysite15/i ... 012-02.pdf
Bij Fiat is ook 'n goedkopere kit met 284/28mm schijven uit 1 stuk alsook de kit voor de Stilo met 305/28 schijven uit 1 stuk : allemaal 4x98 PCD .

Je kan ook de onderdelen apart vinden : http://www.motorquality.it/easysite15/i ... 012-02.pdf
Laatst gewijzigd door BugAlfa op vr apr 13, 2012 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

vr apr 13, 2012 17:40

Nog beter : sommige van onderstaande kits zijn nog in uitverkoop : Allemaal kits met Ergal Bells : opgelet 147/156/Gt = 5x98 . Sommige kits zijn onvolledig en daarvoor doen ze er nog wat af : ideaal was zo'n kit 278x27 waar enkel de schijven en klauwen nog in zitten :twisted: Als je wil doe ik navraag .
Prijzen waren netto opruimprijzen in 2010 . Complete kits zaten ook leidingen, adaptors, blokken, etc. bij plug & play .

MAKE MODEL VERSION Year Kit code Calipers Discs Wheels Notes
ALFA R. 145 / 146 All 94 -> 40FI0278 36/40 278x27 15" 1 € 990,00
147 All 01 -> 40AR0305 36/40 305x28 16"/17" 1 €1.090,00
156 All 97 -> 40AR0305 36/40 305x28 16"/17" 1 €1.090,00

FIAT Punto All 93 -> 40FI0278 36/40 278x27 15" 1 € 990,00
Barchetta All 93 -> 40FI0278 36/40 278x27 15" 1 € 990,00
Bravo/Brava All 95 -> 40FI0278 36/40 278x27 15" 1 € 990,00
LANCIA Dedra/Delta (II)All with ø257 Disc 93 -> 40FI0278 36/40 278x27 16" 1 € 990,00
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Terug naar “Algemene Technische vragen”