Pagina 1 van 1

olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: ma apr 09, 2012 16:48
door leoromeo
In mijn TS blok uit een 75 heb ik erg veel olie in de koelvloeistof
is het nu ook mogelijk dat het een andere oorzaak heeft dan gewoon de koppakking?
zou de voetpakking onder de zuigerbussen ook door kunnen zijn en hoe kan ik dat aan de buitenkant zonder demonteren ontdekken?
in de motorolie zelf heb ik nauwelijks water als ik de knettertest op de peilstok mag geloven.
wel veel witte drab in de carterventilatieslang en onder de oliedop en in de dop van het koelvloeistoftankje.

iemand een goed idee?
leo

RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: ma apr 09, 2012 17:13
door frankalfa
Als de ringen om de bussen doorlaten zou ik eerder heel veel koelvloeistof in de olie verwachten, niet andersom?
Vervuiling door olie in het klvlstftankje lijkt me afgaand op je beschrijving eerder een koppakking probleem?

Rijd je veel korte stukjes ermee Leo? Of mag ie ook regelmatig galopperen op de snelweg?

Grtz,fRank

RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: ma apr 09, 2012 17:41
door leoromeo
nou, ik rij wel iets meer kortere stukjes
de zichtbare drab, olieachtige koelvloeistof zit in het overloop tankje , voor de rest heb ik het nog niet opengemaakt.
er komt geen witte rook uit de uitlaat, wel zakt het koelvloeistof niveau iets.

en dan nog de volgende vraag;
is er speciaal gereedschap nodig om de koppakking te vernieuwen bij een twinspark? en zo ja welk.
ik zal het ook gelijk moeten combineren met nieuwe klepseals.

leo

RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: ma apr 09, 2012 17:52
door giuliettaevo
Koppakking of een van die rubber ringetjes die tussen de koppakking zitten is niet helemaal lekker zou ik zeggen. Dan druk je olie de koelvloeistof in.

Als de o-ringen onder de cilinders slecht zouden zijn zou je koelvloeistof in de olie krijgen zoals hierboven al verondersteld werd. :wink:

Voor een koppakking vervangen heb je geen speciaal gereedschap nodig. hoewel het tooltje om een plakkende cilinderkop omhoog te trekken erg handig is... Een klepveertang om de klepveren in te drukken is wel nodig om de seals te vervangen.

RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: ma apr 09, 2012 20:09
door leoromeo
nou bedankt voor de bevestigingen van wat ik zelf al veronderstelde.
blijft de vraag of je het van buitenaf echt met zekerheid kan vaststellen met een test waar het lek precies zit?

en dan dit; moet je een motor na het vernieuwen van de koppakking rustig inrijden of kan je gewoon direct max vermogen vragen.
over 3 weken moet er nameljjk op Spa een uur gereden worden en dan heb ik nog niet zo heel veel kilometers achter de rug met de nieuwe koppakking....

leo

RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: di apr 10, 2012 20:22
door Jan M
Afbeelding
Mei vorig jaar, bij mij zat er nog wel een beetje koelvloeistof in de olie.
Merkte het omdat de bovenste slang aan de radiateur een beetje soepel en dik werd.
Ook geen spetteren van de motorolie aan de peilstok.
Heb gelijk de kop laten reviseren, olieverbuik is nu nihil.
ook hier was aan de buitenzijde geen koppakking gerelateerd olielek te zien.
Afbeelding

RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: wo apr 25, 2012 21:00
door leoromeo
de motor draait weer
het probleem zat hem toch in doorgeslagen rubberen ringetjes bij het oliekanaal zoals al werd gedacht.
ook gelijk nieuwe klepseals erin
nu nog even wat kilometers maken en dan zondag naar spa italia.......
ik hoop dat het heel blijft.
leo

RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: do apr 26, 2012 07:03
door Jan M
Begrijp dat de kop niet gevlakt is. als je hem weer goed gemonteerd hebt gaat het zeker goed. :wink:

RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: do apr 26, 2012 07:49
door Hylke
Anders heb ik nog wel een sleepoog op de 33, die zal zondag ook op de baan te bewonderen zijn :wink:

Re: RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: do apr 26, 2012 22:53
door leoromeo
Anders heb ik nog wel een sleepoog op de 33, die zal zondag ook op de baan te bewonderen zijn :wink:
het is een witte giulia van 71 met GB en enkele lampen,best herkenbaar (zo langs de baan) bedankt voor het aanbod, indien nodig zal ik er zeker gebruik van maken :wink:
de eerste 90 km zitten er ondertussen alweer op zonder problemen

leo

RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: za aug 11, 2012 21:57
door leoromeo
we zijn een aantal maanden verder en na een oliepeilcontrole bleek dat er meer water dan olie in het carter zat....
terug naar af
blok uit elkaar gehaald en daar bleek dat er kleine kratertjes waren ontstaan onder de afdichtringen van de cilinderbussen, niet veel maar wel te veel.
toen op zoek naar een ander (onder) blok
dat gevonden en deze zal gemonteerd gaan worden
toen bleken de krukaslagers ook niet jofel en leek het verstandig om ook de krukas te slijpen en de proppen opnieuw er in te doen
maaaaar de krukas (de oude) was al eens opgelast en dat leek niet handig om te gaan slijpen
dus de nieuwe krukas zal aangepast moeten worden voor toepassing van 75 naar giulia en daarna netjes slijpen
dan de oude kop er weer op die nu ook maar even gevlakt en geperst gaat worden...
en het spul weer in elkaar met o.a. nieuwe zuigerveren lagers en keerringen.
en dat alleen voor een paar piep piep piep kleine gaatjes :?
wordt vervolgd
leo

RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: za aug 11, 2012 22:55
door giuliettaevo
Heb ik ook wel eens succesvol opgelost zien worden met een goede vloeibare pakking.... :oops:

Re: RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: zo aug 12, 2012 09:29
door leoromeo
Heb ik ook wel eens succesvol opgelost zien worden met een goede vloeibare pakking.... :oops:
ja daar hadden we ook al aan gedacht, maar ik heb er ook weinig trek in om over 1000 km weeeeeer alles open te moeten maken
nu hoop ik dat het niet nog eens nodig zal zijn
leo

RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: zo aug 12, 2012 12:36
door giuliettaevo
Dat was bij ons ook een afweging. Maar de arbeid is puur eigen tijd en de prijs van een ander onderblok was toch een dermate groot verschil met de prijs van een tube pakking dat de eigenaar het wel wilde proberen. Auto heeft er nog zeker 2 jaar mee gereden toen en is uiteindelijk gesloopt wegens terminale knisperigheid. :(

Maar het had natuurlijk ook kunnen zijn dat we een week later alles weer eruit hadden moeten halen. :wink: Jouw optie is een wat minder grote gok.

RE: olie in koelvloeistof Twinspark

Geplaatst: zo aug 12, 2012 19:43
door leoromeo
tja, als je alles van te voren weet is het een stuk makkelijker.
ik wil alleen (zo goed als) zeker weten dat ik de eerste 10 jaar het zelfde probleem niet meer zal hebben
natuurlijk zijn alle mogelijkheden vele keren doorgenomen maar in dit geval leek dit het beste
we zullen zien of het de juiste beslissing is geweest in de komende jaren!!
leo