Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

vr apr 06, 2012 19:42

Mogguh!

Mijn 75 1750 heeft een motorblokje die best wel z'n beste tijd heeft gehad. Nu hebben we het idee om 2.0 i.e uit een Alfetta om te bouwen naar carbs en deze in de 75 te zetten. Heeft iemand ervaring hiermee? Heeft iemand nog tips en tricks voor ons?

Alvast bedankt!

Jur
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

vr apr 06, 2012 23:27

een 75 uit 1750 ?????????????? :lol:

een 75 1.8 want dat zal je wel bedoelen heeft een inhoud van 1779 cc :idea:

zo staat hij ook bij het rdw bekend
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2310
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 00:11

een 75 uit 1750 ?????????????? :lol:

een 75 1.8 want dat zal je wel bedoelen heeft een inhoud van 1779 cc :idea:

zo staat hij ook bij het rdw bekend
Klopt, maar 1750 is klassiek verantwoord.

Ik was vooral benieuwd wat te doen met de nokkenasversteller bij eventuele ombouw
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 09:07

Ik heb nog een setje 2,0 carbs stokken liggen jens,gewoon die erin zetten ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 09:51

Anders even verzinnen of die oliepoort nou open of dicht moet staan en dat lekker permanent zo laten staan. Ik vind de ontsteking zelf eigenlijk spannender, of zit die bij de 1.8IE nog niet in de injectie?

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2174
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 10:15

Ombouw is geen probleem!

Nokkenassen van Sander erin en het inlaatspruitstuk van je "1750" :D gebruiken.
De nokkenasbrug inlaatkant heeft wel een het merkteken op een andere stand dus overnemen van je "1750".(Het merkteken)
Misschien ook een klein randje van je cilinderkop af halen ivm montage van het inlaatspruitstuk.

Carbs van een 2.0ltr monteren!

Gr Jan

Sergio156
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr jun 20, 2008 20:14
Locatie: amsterdam

RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 10:46

waarom niet als 2.0 ie houden? zeker met de huidige benzineprijzen een 2.0 carbs rijdt zo 1 op 8 als je je best doet. als je slim bent bouw je er een 2.0 t.s in die zijn er nog zat te vinden voor weinig zijn ook onverwoestbaar en veel zuiniger 1 op13 is normaal voor een t.s.
alfa 156 1.8 t.s.
alfa 75 Qv

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 11:53

als je de nokkenas vervroeging niet bekrachtigd heb je het olie kanaal open en kan de olie gewoon door de verstelling lopen bekrachtig je de verstelling gaat de uitgang dicht en komt er druk in de nokkenas vervroeger en gaat deze verstellen van 24 graden naar 54 graden voor BDP en van 94 graden naar 65 graden na ODP

de verdeler en bobine van een carb moet je gebruiken want die van een ie krijgt een signaal van de computer en die van een carb heeft een voeller in de verdeler zelf
zou wel opletten of het een marelli of een bosh is bosh is het beste en goedkoopst mareli heeft twee draadjes in de verdeler die snel gaar worden en gaan doorslaan bosh heeft dat niet die heeft een stekker aan de biutenkant en heb je het minst storingen mee

maar zo als de vorige schrijver al opperde waarom niet gewoon ie houden zo plug en play omzetten veel minder werk en een mooi levendige motor met meer koppel
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

Re: RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 12:00

waarom niet als 2.0 ie houden? zeker met de huidige benzineprijzen een 2.0 carbs rijdt zo 1 op 8 als je je best doet. als je slim bent bouw je er een 2.0 t.s in die zijn er nog zat te vinden voor weinig zijn ook onverwoestbaar en veel zuiniger 1 op13 is normaal voor een t.s.
heb een 2.0 carb en rijd zonder probl 1 op 10 maar 1 op 13 uit een ts ik weet het niet
Laatst gewijzigd door de alfist op za apr 07, 2012 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 12:04

Ik denk dat het geluid van een carbs belangrijker is dan vermogen of verbruik bij deze auto.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 14:14

waarom niet als 2.0 ie houden? zeker met de huidige benzineprijzen een 2.0 carbs rijdt zo 1 op 8 als je je best doet. als je slim bent bouw je er een 2.0 t.s in die zijn er nog zat te vinden voor weinig zijn ook onverwoestbaar en veel zuiniger 1 op13 is normaal voor een t.s.
heb een 2.0 carb en rijd zonder probl 1 op 10 maar 1 op 13 uit een ts ik weet het niet
Heb zelf een 2.0 carbs gehad en ik heb dan weer mn twijfels bij 1:10 met zo'n blok... :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 14:46

2,0ie is niet zomaar plug en play in een carbs hé,dan moet je een retourleiding hebben ;)
Dat is dus ook een deel van de reden voor ombouwen naar carbs.
De nokkenasverstelling van een IE is trouwens electrisch,en niet oliegestuurd,dus andere nokkenas,en ander kleppendeksel,en dat probleem is opgelost.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 15:09

waarom niet als 2.0 ie houden? zeker met de huidige benzineprijzen een 2.0 carbs rijdt zo 1 op 8 als je je best doet. als je slim bent bouw je er een 2.0 t.s in die zijn er nog zat te vinden voor weinig zijn ook onverwoestbaar en veel zuiniger 1 op13 is normaal voor een t.s.
heb een 2.0 carb en rijd zonder probl 1 op 10 maar 1 op 13 uit een ts ik weet het niet
Ik haalde met een stevige voet wel 1 op 13 uit een 75 T.S. moet ik wel zeggen dat ik nooit in de stad reed.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

Re: RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 15:41

2,0ie is niet zomaar plug en play in een carbs hé,dan moet je een retourleiding hebben ;)
Dat is dus ook een deel van de reden voor ombouwen naar carbs.
De nokkenasverstelling van een IE is trouwens electrisch,en niet oliegestuurd,dus andere nokkenas,en ander kleppendeksel,en dat probleem is opgelost.
ja hij is electrisch maar de vraag was of het kanaal open of dicht is als deze niet aan gesloten is en dat is open

ik ging uit van een 1.8 ie maar het is een 1.8 carb (onderschrift niet goed gelezen)
makkelijker de 2.0 ook met carb doen maar een 2.0 injectie moet ook aangepast worden want de kop is net wat anders
Laatst gewijzigd door de alfist op za apr 07, 2012 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

Re: RE: Ombouwen 2.0 I.E. naar carbs

za apr 07, 2012 15:58

een 75 uit 1750 ?????????????? :lol:

een 75 1.8 want dat zal je wel bedoelen heeft een inhoud van 1779 cc :idea:

zo staat hij ook bij het rdw bekend
Klopt, maar 1750 is klassiek verantwoord.

Ik was vooral benieuwd wat te doen met de nokkenasversteller bij eventuele ombouw
daar verschillen wij dus van meening over bij de berlina was het een keuze van de fabriek om en 1750 van te maken doellend op de 6C 1750 dat is bij de 75 niet het geval ondangs dat de basis van de motor al jaren het zelfde is

als je de zender van de nokkenas niet aansluit is het gewoon een vaste nokkenas
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Terug naar “Algemene Technische vragen”